The aim of this research is to explore the effect of motivation of bank employees on their job satisfaction in the covid-19 pandemic. For this purpose, firstly, Herzberg's hygiene and motivation factors were tested whether there was a difference between the evaluations of bank employees before Covid-19 and during the Covid 19 processes, and then the effect of motivation factors on job satisfaction was investigated. For this purpose, 403 online questionnaires were sent via e-mail to bank employees with branches in the Türkiye Southeastern Anatolia Region, and 375 questionnaires were answered. The obtained data were subjected to descriptive analysis, validity, reliability, t test, correlation, and regression analyses in. As a result of the research, it has been found that there is a significant difference in the evaluation of hygiene and motivating factors by bank employees compared to the pre-pandemic period. While an increase was perceived in hygiene factors during the pandemic process, a decrease in motivation was observed. In the pandemic process, hygiene factors affect job satisfaction negatively; on the other hand, it was found that motivation factors affect job satisfaction positively. Conducting similar studies with bank employees from different regions and different cultural groups will strengthen the findings of the study. The same research can be applied to employees of different sectors.
Two-Factor Theory of Motivation Covıd-19 Job Satisfaction Bank Employee
Bu araştırmanın amacı covid-19 salgınında banka çalışanlarının motivasyonlarının iş tatminleri üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Bu maksatla öncelikle Herzberg’in hijyen ve motivasyon faktörlerinin banka çalışanlarının covid-19 öncesi ve covid 19 sürecindeki değerlendirmeleri arasında fark olup olmadığı test edilmiş, sonrasında motivasyon faktörlerinin iş tatmini üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Türkiye’de Güneydoğu Anadolu Bölgesinde şubesi bulunan banka çalışanlarına email aracılıyla online 403 anket gönderilmiş 375 anket yanıtlanmıştır. Elde edilen veriler betimleyici analiz, geçerlilik, güvenililirlik, t testi, korelasyon ve regresyon analizlerine tabii tutulmuştur. Araştırma sonucunda; banka çalışanlarının hijyen ve motive edici faktörleri değerlendirmelerinde pandemi öncesine göre anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Hijyen faktörlerde pandemi sürecinde artış algılanırken, motivasyonda azalma görülmüştür. Pandemi sürecinde hijyen faktörlerin iş tatminini negative yönde anlamlı etkilediği; motivasyon faktörlerinin ise iş tatminini pozitif yönde etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır. Benzer araştırmaların farklı bölgeler ve farklı kültürel gruplara mensup banka çalışanları ile yapılması çalışma bulgularını güçlendirecektir. Aynı araştırma farklı sektör çalışanlarına da uygulanabilir.
Çift Faktörlü Motivasyon Teorisi Covıd-19 İş Tatmini Banka çalışanı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşyeri Refahı ve Çalışma Hayatının Kalitesi, Kamu Sektörü Organizasyonu ve Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 45 |