Academic dishonesty, which is defined as plagiarism during academic studies and unauthorized use of ideas and information of others, has emerged as academic e-dishonesty with the increasing use of information technologies. Scientific and academic activities can be considered as a process guided by individuals through metacognitive strategies. Students are required to plan this learning process effectively, use information that they accessed through information technologies without doing academic dishonesty and evaluate their own learning process. It is thought that academic e-dishonesty behaviors of students, that use information technologies in their learning process, may be related with their metacognitive learning skills. The main purpose of this study is to investigate the relationship between metacognitive learning strategies and academic e-dishonesty among university students. Students' metacognitive learning strategies and academic e-dishonesty levels were also examined in terms of gender, academic achievement and extracurricular self-study hours. Data was gathered through a survey composed of three parts: the first part was created by the researchers to collect data about demographics, second part was “Metacognitive Learning Strategies Scale” developed by Namlu (2004) and the last part was “Internet-Triggered Academic Dishonesty Scale (ITADS)” developed by Akbulut et al. (2008). Data was collected from 357 students of five universities located in Turkey. According to the findings there is a low level negative correlation between students' metacognitive learning strategies and academic e-dishonesty. There is significant difference by gender for the two variables. Metacognitive learning strategies differ significantly according to academic achievement and extracurricular self-study hours. Nevertheless, academic e-dishonesty does not differ significantly according to academic achievement and extracurricular self-study hours
Ethics, academic e-dishonesty, metacognitive learning strategies, information technology ethics
Bilimsel çalışmalar sırasında yapılan aşırma, başkalarına ait fikir ve bilgileri izinsiz kullanma gibi davranışlar olarak tanımlanan akademik usulsüzlük; son yıllarda bilişim teknolojilerinin artan kullanımı ile akademik e-usulsüzlük durumu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilimsel ve akademik etkinlikler, bireylerin bilişötesi stratejilerle yönlendirdikleri bir süreç olarak düşünülebilir. Öğrencilerin bu öğrenme sürecini doğru bir şekilde planlaması, bilişim teknolojileri sayesinde eriştiği bilgiyi akademik usulsüzlüğe başvurmadan kullanması ve kendi öğrenme süreçlerini değerlendirmeleri gerekmektedir. Öğrenme sürecinde bilişim teknolojilerinden faydalanan öğrencilerin bir araştırma yaparken e-usulsüzlük yapıp yapmama durumlarının bilişötesi becerileriyle ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin bilişötesi öğrenme stratejileri ile akademik e-usulsüzlük yapma durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğrencilerin bilişötesi öğrenme stratejileri ve akademik e-usulsüzlük yapma durumları cinsiyet, akademik başarı ve ders dışı serbest çalışma saati açısından da incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak betimsel verileri elde etmek için araştırmacıların oluşturdukları form, Namlu (2004) tarafından geliştirilen “Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ölçeği” ve Akbulut ve diğ. (2008) tarafından geliştirilen İnternet Kaynaklı Akademik Usulsüzlük Ölçeği (Internet-Triggered Academic Dishonesty Scale-ITADS) kullanılmıştır. Türkiye’de farklı üniversitelerde öğrenim gören 357 öğrenci ile yürütülen çalışma bulgularına göre öğrencilerin bilişötesi öğrenme stratejileri ile akademik e-usulsüzlük düzeyleri arasında düşük düzeyli negatif ilişki bulunmuştur. Her iki durum da cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Bilişötesi öğrenme stratejilerinin akademik başarıya ve ders dışı serbest çalışma saatlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; akademik çalışmalarda e-usulsüzlüğe başvurma durumunun ise akademik başarıya ve ders dışı çalışma saatlerine göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır
etik, akademik e-usulsüzlük, bilişötesi öğrenme stratejileri bilişim etiği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |