Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Process of Development of Cultural and Art Activities in Bursa

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 65 - 77, 31.12.2022

Öz

Bursa has formed an important infrastructure of art dynamism on the changing cultural and social space that has developed in the process from the II. Constitutional to the Republic. A great development has occurred in Bursa in the field of education and culture together with the constitutional court. Bursa is the cradle of important cultures. The formation, development processes, and factors affecting the formation of exhibitions and art events opened in Bursa from the II. Constitutional to the Republic, as well as the importance of art exhibitions, have been studied. With this development process in art, the diversity, functions, differences of the exhibition design areas add a universal dimension to the art spaces. Based on this classification, the exhibition, art events, and exhibition venues opened in Bursa during the history process were examined in this research. Bursa and its surroundings have become the cradle of important cultures since time immemorial. It has become a transitional zone between the east and west. For this reason, we see traces of Hittite, Phrygian, Lydian, Roman, Byzantine, Seljuk, and Ottoman cultures in the Bursa region. The history of Bursa, with its structure that includes the experiences of Bursa and the geography in which the Ottoman State was founded, which continues to exist as one of the most beautiful and rich cities in the world throughout history, has an important value in terms of the history of our entire country. It has been determined that art events and exhibitions within the historical process have been developing in Bursa. During the study, a literature review was conducted and culture analysis was performed from qualitative research patterns. In this context, documentary, research and resource screening were conducted.

Kaynakça

  • Akkuş, M. (2011). Bursa Halkevi ve Uludağ Dergisi. Nilüfer Akkılıç Kütüphanesi Yayınları. Bursa, 118.
  • Doğan, Ç. (2009). Ankara Halkevi Sergileri. Yüksek lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara, 119.
  • Giray, K. (1995). “Yurdu Gezen Türk Ressamları-1, 1939-1944 Yurt Gezileri”, Türkiye’de Sanat, Mart-Nisan, 34.
  • Kaplanoğlu, R. (2006). Meşrutiyetten Cumhuriyete Bursa. Avrasya Etnografya Vakfı Yayınları İstanbul, 13-16, 316.
  • Kıraç, S. İ. (2008). Bursa’nın 3.Boyutu. Bursa Büyükşehir Belediyesi, Akdeniz Medeniyetleri Araştırmaları Enstitüsü Koleksiyonu, Turcalibris Kitabevi. İstanbul, 11-12.
  • Korkmaz, G. & Eken H. (2013). Türkiye’de Fuarcılığın İlk Adımlarından 1909 Bursa Sergisi. Bursa Araştırmaları Merkezi. Bursa, 5, 7-18.
  • Küçüköner, M. (2004). İmge ve Çoğaltma, Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, İstanbul, 58.
  • Mevsim, H. (2009). Osmanlı Modernleşmesi Ve Bursa Sempozyum Kitabı. Bursa, 49.
  • Mülayim, S. (1999). Yüzyılın Kültür Ve Sanat Kronolojisi. Kaknüs Yayınevi. İstanbul, 30-79-110-127-156-159-267-340-354.
  • Şahin, N. (2013). “Türkiye’de Fuarcılığın İlk Adımlarından 1909 Bursa Sergisi”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 2/3 2013 s. 191, 197, 205, Türkiye.
  • Tansuğ, S. (1999). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitapevi. İstanbul, 216.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara, 67.
  • Yöre, S. (2008). Osmanlı/ Türk Müzik Kültüründe Levanten Müzikçiler. Türkiyat Araştırmaları Dergisi. Sy: 428.
  • URL-1:(http://www.forumgercek.com/turk-ressamlarin-biyografileri).
  • URL-2:(https://www.dergibursa.com.tr/kurtulus-gununden-son-baloya-2).

Bursa’da Kültür ve Sanat Etkinliklerinin Gelişim Süreci

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 65 - 77, 31.12.2022

Öz

Bursa, II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e kadar gelişen, değişen kültürel ve toplumsal alan üzerinde sanat dinamizminin önemli bir alt yapısını oluşturmuştur. Bursa’da eğitim ve kültür alanında Meşrutiyet ile birlikte büyük bir gelişme meydana gelmiştir. Bursa önemli kültürlerin beşiğidir. Doğu ile Batı arasında bir geçiş bölgesi olan Bursa’da Hitit, Frigya, Lidya, Roma, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı kültürlerinin izlerini görmekteyiz. Tarih boyunca dünyanın en güzel ve zengin kentlerinden biri olarak varlığını sürdüren Bursa, Osmanlı Devleti’nin kurulduğu coğrafyayı da içine alan yapısı ile ülkemizin tarihi açısından önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın, II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e Bursa’da açılan sergi ve sanat etkinliklerinin oluşumları, gelişim süreçleri ve bunları etkileyen faktörlerin yanında sanat sergilerinin önemi incelenmiştir. Sanattaki bu gelişim süreci ile sergi tasarım alanlarının çeşitliliği, işlevleri, farklılıkları, sanat mekânlarına evrensel boyut katmaktadır. Bu sınıflandırmadan hareketle tarihi süreci içerinde Bursa’da açılan sergi, sanat etkinlikleri ve sergi mekânları incelenmiştir. Tarihsel süreç içerisindeki sergilerin ve sanat etkinliklerinin Bursa’da gelişim gösterdiği tespit edilmiştir. Çalışma sırasında literatür taraması yapılarak nitel araştırma desenlerinden kültür analizi yapılmıştır. Bu bağlamda belgesel, araştırma ve kaynak taraması yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akkuş, M. (2011). Bursa Halkevi ve Uludağ Dergisi. Nilüfer Akkılıç Kütüphanesi Yayınları. Bursa, 118.
  • Doğan, Ç. (2009). Ankara Halkevi Sergileri. Yüksek lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara, 119.
  • Giray, K. (1995). “Yurdu Gezen Türk Ressamları-1, 1939-1944 Yurt Gezileri”, Türkiye’de Sanat, Mart-Nisan, 34.
  • Kaplanoğlu, R. (2006). Meşrutiyetten Cumhuriyete Bursa. Avrasya Etnografya Vakfı Yayınları İstanbul, 13-16, 316.
  • Kıraç, S. İ. (2008). Bursa’nın 3.Boyutu. Bursa Büyükşehir Belediyesi, Akdeniz Medeniyetleri Araştırmaları Enstitüsü Koleksiyonu, Turcalibris Kitabevi. İstanbul, 11-12.
  • Korkmaz, G. & Eken H. (2013). Türkiye’de Fuarcılığın İlk Adımlarından 1909 Bursa Sergisi. Bursa Araştırmaları Merkezi. Bursa, 5, 7-18.
  • Küçüköner, M. (2004). İmge ve Çoğaltma, Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, İstanbul, 58.
  • Mevsim, H. (2009). Osmanlı Modernleşmesi Ve Bursa Sempozyum Kitabı. Bursa, 49.
  • Mülayim, S. (1999). Yüzyılın Kültür Ve Sanat Kronolojisi. Kaknüs Yayınevi. İstanbul, 30-79-110-127-156-159-267-340-354.
  • Şahin, N. (2013). “Türkiye’de Fuarcılığın İlk Adımlarından 1909 Bursa Sergisi”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 2/3 2013 s. 191, 197, 205, Türkiye.
  • Tansuğ, S. (1999). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitapevi. İstanbul, 216.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara, 67.
  • Yöre, S. (2008). Osmanlı/ Türk Müzik Kültüründe Levanten Müzikçiler. Türkiyat Araştırmaları Dergisi. Sy: 428.
  • URL-1:(http://www.forumgercek.com/turk-ressamlarin-biyografileri).
  • URL-2:(https://www.dergibursa.com.tr/kurtulus-gununden-son-baloya-2).
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arkeoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emel Uzuner 0000-0001-8850-7663

Mehmet Emin Kahraman 0000-0002-2089-3067

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzuner, E., & Kahraman, M. E. (2022). Bursa’da Kültür ve Sanat Etkinliklerinin Gelişim Süreci. Kültürel Miras Araştırmaları, 3(2), 65-77.

CC-BY-SA_icon.svg Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License tarafından lisanslanmıştır.