Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Çocuklarda Medya Kullanımı

Yıl 2016, , 6 - 10, 31.05.2016
https://doi.org/10.30934/kusbed.358563

Öz

Amaç: Bu çalışmada okul öncesi çocuklarda medya ile ilgili araştırma yaparak, büyümek ve gelişmekte olan çocuğun sağlığı üzerine olan zararlı etkileri konusunda ebeveynleri bilgilendirmeyi amaçladık.

Yöntem: 2-6 yaş grubu çocuğu olan ebeveynlere teknolojik aletlerle ilgili soruları içeren bir anket çalışması yaptık. Ebeveynden anketin geri alınması sırasında ebeveynin her birine teknolojik aletlerin 7 yaş altındaki çocuklarda kullanılması ve zararlı etkileri ile ilgili bilgi verip, önerilerde bulunduk.

Bulgular: 102 çocuğun ebeveyni anketimizi cevapladı. Anket sonuçlarında çalışmaya katılan çocukların hepsinin teknolojik aletlerin biri veya birden fazlasıyla gün içinde 1 saat ve veya 1 saatten daha fazla zaman geçirdiklerini bulduk. Çocukların çoğunluğunun yemek saatinde teknolojik alet kullandığı ve ailelerin bu aletlerin olası zararlı etkileri konusunda bilgilerinin az olduğunu gördük.

Sonuç: Bu araştırma, 7 yaş öncesi çocuklarda medyanın oldukça yaygın kullanıldığının gösterilmesi ve çocukların teknolojik aletleri kullanmaları ve olası zararlı etkileri konusunda ebeveynleri bilinçlendirmek açısından yararlı olup, gelecekte yapılacak büyük araştırmalar için örnek olabilir.

Kaynakça

  • Akyüz E. Çocuğun Bilgi Edinme ve Zararlı Yayınlara Karşı Korunma Hakkı. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı Cilt 1. 2013; s. 115-132.
  • Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds Kaiser Foundation 2010, 2 Aralık 2016 tarihinde http://kff.org/other/report/generation-m2-media-in-the-lives-of-8-to-18-year-olds/ adresinden ulaşıldı.
  • Lipnowski S, LeBlanc CMA. Healthy active living: Physical activity guidelines for children and adolescents S; Canadian Paediatric Society Healthy Active Living and Sports Medicine Committee Abridged version: Paediatr Child Health. 2012;17(4):209-10
  • Electromagnetic fields and public health: mobile phones 1 Aralık 2015‟de Erişim: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/ adresinden sağlandı.
  • Pedagoji Derneği, Çocuk ve Ekran, 2015. 21.02.2016‟da http://pedagojidernegi.com/2015/03/26/cocuk-ve-ekran/ adresinden ulaşıldı.
  • Özmert EN, Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-II:çevre, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi. 2005; 48(4):337-354.
  • Betül Ulukol, Çocukların Çevrimiçi Güvenliği, Antalya, 2015. 2 Mart 2016‟da http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/documents/moyhizmeticiegitimSunum3.pdf adresinden ulaşıldı.
  • RTÜK, Türkiye’de çocukların medya kullanma alışkanlıkları araştırması, 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi, 1. Baskı, 2013.
  • TÜİK, 6-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri ve Medya, 2013.
  • American Academy of Pediatrics. Committee of Public Education. Children, Adolescent and Television. Pediatrics 2001; 107(2):423-426 11. 1998 Report on Television. New York, NY. Nielsen Media Research;1998.
  • Roberts DF, Foehr UG, Rideout VJ ve diğ. Kids and Media at the New Millennium: A Comprehensive National
  • Analysis of Children’s Media Use. Menlo Park, CA: The Henry J Kaiser Family Foundation Report; 1999.
  • Kirkorian HL, Pempek TA, Murphy LA ve diğ. The impact of background television on parent-child interaction. Child Dev. 2009;80(5):1350–1359
  • Radesky JS, Schumacher J, Zuckerman B. Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown. Pedıatrıcs. 2015;135(1):1-3. 16. American Academy of Pediatrics. Policy Statement ,Children, Adolescents, and the Media. Pediatrics. 2013;132(5):958–61.

Media USe By Preschool-Aged Children

Yıl 2016, , 6 - 10, 31.05.2016
https://doi.org/10.30934/kusbed.358563

Öz

Objectives: The aim of this study is to carry out a research into the use of such technological devices by pre-school children and advise parents on the negative effects on health and development of their children.

Methods: A survey was carried out on parents who have 2-6 year-old children, which included a questionnaire on the use of such media by their children. Each parent was advised on negative effects of technological devices.

Results: 102 parents took part in the survey. It was found that all of the children use one or more of one of those technological devices for an hour or more daily. We found that children use these usually during lunch or dinner time. Furthermore, parents had a very little knowledge about adverse effects on their children using such high-tech devices.

Conclusion: This study is important and useful on a number of aspects. Firstly, it reiterated the fact that the use of such high-tech devices is very common among children under seven years old. Secondly, parents had virtually no knowledge of possible adverse health effects on their children using such devices. Finally, this small sample will form a basis of a larger and more detailed future study.

Kaynakça

  • Akyüz E. Çocuğun Bilgi Edinme ve Zararlı Yayınlara Karşı Korunma Hakkı. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı Cilt 1. 2013; s. 115-132.
  • Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds Kaiser Foundation 2010, 2 Aralık 2016 tarihinde http://kff.org/other/report/generation-m2-media-in-the-lives-of-8-to-18-year-olds/ adresinden ulaşıldı.
  • Lipnowski S, LeBlanc CMA. Healthy active living: Physical activity guidelines for children and adolescents S; Canadian Paediatric Society Healthy Active Living and Sports Medicine Committee Abridged version: Paediatr Child Health. 2012;17(4):209-10
  • Electromagnetic fields and public health: mobile phones 1 Aralık 2015‟de Erişim: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/ adresinden sağlandı.
  • Pedagoji Derneği, Çocuk ve Ekran, 2015. 21.02.2016‟da http://pedagojidernegi.com/2015/03/26/cocuk-ve-ekran/ adresinden ulaşıldı.
  • Özmert EN, Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-II:çevre, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi. 2005; 48(4):337-354.
  • Betül Ulukol, Çocukların Çevrimiçi Güvenliği, Antalya, 2015. 2 Mart 2016‟da http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/documents/moyhizmeticiegitimSunum3.pdf adresinden ulaşıldı.
  • RTÜK, Türkiye’de çocukların medya kullanma alışkanlıkları araştırması, 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi, 1. Baskı, 2013.
  • TÜİK, 6-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri ve Medya, 2013.
  • American Academy of Pediatrics. Committee of Public Education. Children, Adolescent and Television. Pediatrics 2001; 107(2):423-426 11. 1998 Report on Television. New York, NY. Nielsen Media Research;1998.
  • Roberts DF, Foehr UG, Rideout VJ ve diğ. Kids and Media at the New Millennium: A Comprehensive National
  • Analysis of Children’s Media Use. Menlo Park, CA: The Henry J Kaiser Family Foundation Report; 1999.
  • Kirkorian HL, Pempek TA, Murphy LA ve diğ. The impact of background television on parent-child interaction. Child Dev. 2009;80(5):1350–1359
  • Radesky JS, Schumacher J, Zuckerman B. Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown. Pedıatrıcs. 2015;135(1):1-3. 16. American Academy of Pediatrics. Policy Statement ,Children, Adolescents, and the Media. Pediatrics. 2013;132(5):958–61.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Zuhal Gündoğdu

Ömer Seytepe Bu kişi benim

Berrin Müberra Pelit Bu kişi benim

Hasan Doğru Bu kişi benim

Büşra Güner

Ertuğrul Arıkız Bu kişi benim

Zekeriya Akçomak Bu kişi benim

Esra Betül Kale Bu kişi benim

İdris Moran Bu kişi benim

Gökmen Aydoğdu Bu kişi benim

Ebru Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2016
Kabul Tarihi 15 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, Z., Seytepe, Ö., Pelit, B. M., Doğru, H., vd. (2016). Media USe By Preschool-Aged Children. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 6-10. https://doi.org/10.30934/kusbed.358563
AMA Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E. Media USe By Preschool-Aged Children. KOU Sag Bil Derg. Mayıs 2016;2(2):6-10. doi:10.30934/kusbed.358563
Chicago Gündoğdu, Zuhal, Ömer Seytepe, Berrin Müberra Pelit, Hasan Doğru, Büşra Güner, Ertuğrul Arıkız, Zekeriya Akçomak, Esra Betül Kale, İdris Moran, Gökmen Aydoğdu, ve Ebru Kaya. “Media USe By Preschool-Aged Children”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2, sy. 2 (Mayıs 2016): 6-10. https://doi.org/10.30934/kusbed.358563.
EndNote Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E (01 Mayıs 2016) Media USe By Preschool-Aged Children. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 2 6–10.
IEEE Z. Gündoğdu, “Media USe By Preschool-Aged Children”, KOU Sag Bil Derg, c. 2, sy. 2, ss. 6–10, 2016, doi: 10.30934/kusbed.358563.
ISNAD Gündoğdu, Zuhal vd. “Media USe By Preschool-Aged Children”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/2 (Mayıs 2016), 6-10. https://doi.org/10.30934/kusbed.358563.
JAMA Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E. Media USe By Preschool-Aged Children. KOU Sag Bil Derg. 2016;2:6–10.
MLA Gündoğdu, Zuhal vd. “Media USe By Preschool-Aged Children”. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, 2016, ss. 6-10, doi:10.30934/kusbed.358563.
Vancouver Gündoğdu Z, Seytepe Ö, Pelit BM, Doğru H, Güner B, Arıkız E, Akçomak Z, Kale EB, Moran İ, Aydoğdu G, Kaya E. Media USe By Preschool-Aged Children. KOU Sag Bil Derg. 2016;2(2):6-10.

Cited By











Okul Öncesi Eğitimde Bir Kültür Aktarımı: Millî Oyunlar
e-International Journal of Educational Research
Döndü Neslihan BAY
https://doi.org/10.19160/ijer.398721