Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE BASIC BUILDING ELEMENTS IN THE NARRATIVE TEXTS OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 44 - 55, 05.07.2020

Öz

In the study, it was aimed to determine to what extent the middle school students included the basic building elements in the narrative texts written. However, the items included were evaluated according to the grades level. Survey model was used in the research. The sample of the study consists of 95 middle school students from different grade levels. Uncontrolled writing practice was used to determine the level of students' use of narrative text elements. The data related to the basic building elements were collected using the Narrative Elements Assessment Scale. As a result of the research, it was determined that middle school students place basic building elements at a simple level while writing narrative texts. In addition, students include the most problem / solution elements while writing narrative texts. In addition to this, it is also reached that the grade level has an effect on space, time, initiating event, initiative and result / solution elements.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Başaran, M. (2010). Öğretim kademesine göre öğrencilerin hikâye unsurlarına ilişkin beklentileri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 119-139.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Öyküleyici Anlatımlarında Bağdaşıklık, Tutarlılık ve Metin Elementleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güneş, F.(2016). Türkçe öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. ve Atasoy, A. (2014). Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâye türündeki metinlerin üst yapı açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 3(3), 210-237.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karakuş Tayşi, E. (2007). İlköğretim 5. ve 8. sınıf öğrencilerinin hikâye ve deneme türü metinlerindeki okuduğunu anlama becerilerinin karşılaştırılması (Kütahya ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaynaş, E. ve Anılan, H. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi , Eskişehir.
  • Kılıç, B. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin yazdıkları öyküleyici metinler üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Sallabaş, M. E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kendini yazılı olarak ifade etme kazanımlarına ulaşma düzeyi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yasul, A. F. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Muş ili merkez ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yaylacık, A. (2014). Üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Yılmaz, S.K. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Ortaokul Öğrencilerinin Hikâye Edici Metinlerinde Temel Yapı Unsurları

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 44 - 55, 05.07.2020

Öz

Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin yazdığı hikâye edici metinlerde temel yapı unsurlarına ne düzeyde yer verdiklerini belirlemek ve bu durumu sınıf düzeyine göre değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, farklı sınıf seviyesinde öğrenim gören 95 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerin yazdığı metinlerdeki hikâye edici metin unsurlarını belirlemek için serbest yazma uygulaması yapılmıştır. Uygulama kapsamında yazılan hikâye edici metinlerin temel yapı unsurlarına ilişkin veriler Öykü Unsurları Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonunda, ortaokul öğrencilerinin hikâye edici metin yazarken metinlerinde temel yapı unsurlarına basit düzeyde yer verdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin hikâye edici metin yazarken en iyi ve ayrıntılı biçimde sorun / çözüm unsuruna yer verdiği görülmüştür. Bunlarla birlikte sınıf düzeyinin mekân, zaman, başlatıcı olay, girişim ve sonuç /çözüm unsurları üzerinde etkili olduğu da ulaşılan sonuçlardandır.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Başaran, M. (2010). Öğretim kademesine göre öğrencilerin hikâye unsurlarına ilişkin beklentileri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 119-139.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Öyküleyici Anlatımlarında Bağdaşıklık, Tutarlılık ve Metin Elementleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güneş, F.(2016). Türkçe öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. ve Atasoy, A. (2014). Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâye türündeki metinlerin üst yapı açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 3(3), 210-237.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karakuş Tayşi, E. (2007). İlköğretim 5. ve 8. sınıf öğrencilerinin hikâye ve deneme türü metinlerindeki okuduğunu anlama becerilerinin karşılaştırılması (Kütahya ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaynaş, E. ve Anılan, H. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi , Eskişehir.
  • Kılıç, B. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin yazdıkları öyküleyici metinler üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Sallabaş, M. E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kendini yazılı olarak ifade etme kazanımlarına ulaşma düzeyi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yasul, A. F. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Muş ili merkez ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yaylacık, A. (2014). Üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Yılmaz, S.K. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aydın Önal 0000-0002-0930-9122

Sedat Maden 0000-0002-8024-8182

Yayımlanma Tarihi 5 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önal, A., & Maden, S. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Hikâye Edici Metinlerinde Temel Yapı Unsurları. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 44-55.

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı