Çalışmanın amacı
matematik öğretmeni adaylarının analiz alanında ürettikleri ispatların
özelliklerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaca ulaşmak için öğretmen adaylarının
analizin temel konularındaki teoremlere yönelik ürettikleri ispatlar
incelenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımın benimsendiği bu çalışma bir durum
çalışmasıdır. Çalışmanın araştırma grubunu Türkiye’de bulunan bir devlet
üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği üçüncü sınıfında öğrenim
gören sekiz öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri etkinlik
temelli klinik mülakatlar yardımıyla toplanmıştır. Her öğretmen adayı ile dört
kez görüşülmüştür. Mülakat formlarında sırasıyla fonksiyonlar, diziler, limit-süreklilik
ve türev konularında doğru önermeler ve ispatlarda öğretmen adaylarına gerekli
olan formel tanımlar yer almıştır. Öğretmen adaylarından önermelerin doğru olup
olmadığı hakkında bir karara varmaları ve verdikleri kararları doğrulamaları
istenmiştir. Çalışmada öğretmen adaylarının önermeleri seçmede güçlük
yaşamadıkları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının ispat yapma becerilerinin
oldukça düşük olduğu görülmüştür. Üretilen ispatların doğru ispat, kısmen doğru
ispat, geçersiz ispat, açıklama, örnekle doğrulama, tanımları manipüle etme,
tanımları kopyalama, tamamlanmamış ispat ve hipotez yazma olmak üzere sekiz
faklı özellik taşıdığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca akademik başarı düzeyi yüksek
olan öğretmen adayları çoğunlukla dedüktif ispat şemasına sahip iken ortalama
başarı düzeyindeki öğretmen adaylarının ise dedüktif, tümevarımsal ve dışsal
ispat şemalarında oldukları tespit edilmiştir.
Matematiksel ispat analiz matematik öğretmeni adayı matematik eğitimi.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 44 |