The purpose of this
study is to evaluate the texts which have been written in the course books for
beginning reading and writing at the text creation step of Phonics Based
Sentence Method in terms of their content integrity and headings. Nine
different course books that were delivered to the schools by the Ministry of
Education since 2005-2006 academic year till 2014-2015 academic year, have been
examined for this purpose. The data for the study has been acquired by using
document review method. Two of these nine course books are of Ministry of
National Education (NME) Publications and the other seven are private
publications. The examined books are coded by the letters A, B, C, D, E, F, G,
H and I. Based on the examinations made on the books, it has been found that
54% of the texts included in the books had content integrity. As progressing
through the groups of letters, the proportion of the texts having content
integrity increases. But even after the last letter learned (j), texts not
having content integrity have been determined in some books. These findings
show that attention should be paid to ensure content integrity in the text
creation step during preparing the books. Also, it has been determined that
some of the texts in the examined books have headings and some of them have no
headings, and a number of headings are proper names. As most of the headings
are proper names, it also indicates that they do not reflect the content of the
text. These results reveal that the heading of the text should reflect the
content as well as providing the content integrity.
Content integrity course book for beginning reading and writing text Phonics Based Sentence Method
Bu çalışmanın amacı,
ses temelli cümle yöntemine (STCY) göre hazırlanan okuma-yazma öğreniyorum
ders kitaplarında ilkokuma-yazmaya başlama ve ilerleme aşamasının metin
oluşturma basamağında yer verilen metinlerin anlam bütünlüğü ve başlığı olan
metinlerde ne tür başlıkların olduğu yönünden değerlendirilmesidir. Bu amaçla
çalışmada 2005-2006 eğitim-öğretim yılından 2014-2015 eğitim-öğretim yılına
kadar Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okullara gönderilen dokuz farklı ders
kitabına ulaşılmıştır. Çalışmanın verileri, ulaşılan bu eserlerden doküman
incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Ulaşılan dokuz ders kitabının ikisi MEB
Yayınlarına, yedisi özel yayınevlerine aittir. Ulaşılan eserler A, B, C, D, E,
F, G, H ve I şeklinde kodlanmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, tüm
eserlerde yer verilen metinlerin %54’ünde anlam bütünlüğünün olduğu
saptanmıştır. Ayrıca metinlerde anlam bütünlüğünün sağlanması bakımından
eserler arasında büyük farklılıkların olduğu belirlenmiştir. Harf gruplarında
ilerledikçe anlam bütünlüğü sağlanan metin oranının arttığı ancak bazı
eserlerde en son öğrenilen harften sonra dahi anlam bütünlüğü sağlanamayan
metin örneklerinin olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular eserlerin
hazırlanmasında metin oluşturma basamağında anlam bütünlüğünün sağlanmasına
dikkat edilmesi gerektiğini göstermektedir. Ayrıca incelenen eserlerde metin
oluşturma basamağında oluşturulan her beş metnin birinde başlığın olmadığı
belirlenmiştir. Bunun yanı sıra başlığı olan metinlerin %30’unun başlığı özel isim şeklinde olduğu saptanmıştır.
Başlıkların çoğunun özel isim olması aynı zamanda metnin içeriğini
yansıtmadığını göstermektedir. Bu sonuçlara dayanarak; metinlerde anlam
bütünlüğünün sağlanmasının yanında metin başlığının da içeriği yansıtmasına
dikkat edilmesinin gerektiği söylenebilir.
Anlam bütünlüğü ilkokuma-yazma ders kitabı metin Ses Temelli Cümle Yöntemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 47 |