Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEVELOPMENT OF RESEARCH AND INQUIRY SKILLS PERCEPTION SCALE TOWARDS INTERNET

Yıl 2019, Sayı: 50, 1 - 21, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.532690

Öz

In this study, it was aimed to develop a scale that could be used to determine the research and inquiry skills perception towards internet for prospective teachers. In the scope of the research data were collected from 590 prospective teachers. Firstly, for the validity of the scale developed as 37 items, expert opinion was consulted. For the construct validity of the scale, exploratory factor analysis was carried out and it was determined that scale items were collected in 2 factors. Total variance ratio of two factors was 46%. According to the results of factor analysis and item analysis, the items that not have suitable values were excluded from the scale. The final version of the scale was determined to be 25 items. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was 0.91, the reliability coefficients of the factors were 0.91 and 0.86, respectively. Two-factor structure was verified by conducting confirmatory factor analysis for the developed scale. According to these results, the scale could be used as a valid and reliable data collection tool by researchers.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
  • Alpar, R. (2001). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. 2. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı İstatistik Ve Geçerlilik–Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atalay, M. S. (1996). Bilgi Toplumu Öğretmenlerinin Sorunları. Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler. Sempozyum 96' Programı, Ankara.
  • Aykaç, N., Kabaran, H., & Bilgin, H. (2014). Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere ve Türkiye Örneği). Electronic Turkish Studies, 9(3), 279-292.
  • Balım, A. G., & Taşkoyan, S. N. (2010). Fene Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-63.
  • Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.
  • Beishuizen, J., Wilhelm, P.,& Schimmel, M. (2004). Computer-supported inquiry learning: effects of training and practice. Computers & Education, 42 (4), 389-402.
  • Blunch, N. J. (2008). Introduction to structural equation modelling: Using SPSS and AMOS. Los Angeles: Sage Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • Davis, N. E. (2010). Technology in preservice teacher education. International encyclopedia of education, 8, 217-221.
  • Deniz, L., &Algan, C. E. (2007). Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-yeterlilikleri Ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 25, 87-107.
  • Dikmen, M., & Çağlar, A. (2017). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına ilişkin öz-yeterlik algısı ile siber zorbalık duyarlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 261.
  • Domingo, M. G., & Garganté, A. B. (2016). Exploring the use of educational technology in primary education: Teachers' perception of mobile technology learning impacts and applications' use in the classroom. Computers in Human Behavior, 56, 21-28
  • Efron, R. (1969). What is perception?. In Proceedings of the Boston Colloquium for the Philosophy of Science 1966/1968 (pp. 137-173). Springer Netherlands.
  • Ekici, E., Ekici, F. T., & Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116).
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., & Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Hanna, L. E. (2016). Parent Perception of Technology on Children’s Language Development. Honors Theses and Capstones, 297.
  • Harlen, W. (2004). Evaluating inquiry-based science developments. Washington, DC: National Research Council.
  • Harris, R. (2015). Evaluating Internet research sources. 02.03.2015 tarihinde http://www.virtualsalt.com/evalu8it.htm adresinden erişilmiştir.
  • Hinrichsen, J., & Jarrett, D. (1999). Science inquiry for the classroom: A literature review. The Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Horzum, M. B., & Çakır, Ö. (2009). Çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 1327-1356.
  • Kaya, G., & Yılmaz, S. (2016). Açık sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarısına ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 300-318.
  • Kurt, A. A., & Orhan Göksün, D. (2018). Teknoloji ve yeni okuryazarlıklar.(Editör: Adile Aşkım KURT, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri içinde). Nobel Akademi: Ankara.
  • Lee, S. W. Y. ve Tsai, C. C. (2011). Students’ Perception of Collaboration, Self-Regulated Learning and Information Seeking in the Context of Internet-Based Learning and Traditional Learning. Computers in Human Behavior, 27(2), 905–914.
  • Llewellyn, D. (2007). Inquire within: implementing inquiry-based science standards in grades 3-8. Corwin Press.
  • Moore, V., & Serfin, M. (2017). An Examination of the Correlation between Teacher Perception of Technology Integration and Student Success on Standardized Achievement Tests. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1021-1027). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi Toplumu-Eğitim-Yeni Kimlikler-II: Bilgi Toplumu ve Eğitimde Yeni Kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341- 350.
  • Ozan Özarslan, Ö. (2018). Okuryazarlık Kavramı. (Editör: Müjgan Yazıcı, Web Okuryazarlığı içinde). Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Saygıner, Ş. (2016). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlilik Düzeyleri ile Teknolojiye Yönelik Algıları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi/An Analysis of Relationship Between Computer Competencies and Perceptions of Pre-Service Teachers Toward. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Schumaker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Erlbaum
  • Smith, A. G. (1997). Testing the surf: criteria for evaluating Internet information resources. Public Access-Computer Systems Review, 8(3).
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Chapter 13 principal components and factor analysis. Using multivariate statistics. London: Pearson.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK, (2015). Türk Dil Kurumu. 01.03.2015 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Timur, B., Timur, S., &Akkoyunlu, B. (2014). Öğretmen Adaylarının Sayısal Yetkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33) 41-59.
  • Wilder, M., & Shuttleworth, P. (2005). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 41(4), 37-43.
  • Yılmaz, M., Üredi, L., & Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.

İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2019, Sayı: 50, 1 - 21, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.532690

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının İnternete yönelik araştırma ve
sorgulama becerilerine ilişkin algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek bir
ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında 590 öğretmen adayından
veri toplanmıştır. 37 madde olarak geliştirilen ölçeğin kapsam geçerliği için
uzman görüşünden yararlanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı
faktör analizi yürütülmüş, ölçek maddelerinin 2 faktörde toplandığı
görülmüştür. İki faktörün varyansı açıklama oranı %46 olarak bulunmuştur. Faktör
analizi ve madde analizi sonuçlarına göre faktör dışı kalan ve uygun değerleri
taşımayan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Ölçeğin son halinin 25 maddeden
oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.91,
faktörlerin güvenirlik katsayıları ise sırasıyla 0.91 ve 0.86 bulunmuştur.
Geliştirilen ölçek için ayrıca doğrulayıcı faktör analizi yürütülmüştür.
Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin iki faktörlü yapısı
doğrulanmıştır. Araştırmanın sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir bir veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından kullanılabileceği sonucuna
ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
  • Alpar, R. (2001). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. 2. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı İstatistik Ve Geçerlilik–Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atalay, M. S. (1996). Bilgi Toplumu Öğretmenlerinin Sorunları. Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler. Sempozyum 96' Programı, Ankara.
  • Aykaç, N., Kabaran, H., & Bilgin, H. (2014). Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere ve Türkiye Örneği). Electronic Turkish Studies, 9(3), 279-292.
  • Balım, A. G., & Taşkoyan, S. N. (2010). Fene Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-63.
  • Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.
  • Beishuizen, J., Wilhelm, P.,& Schimmel, M. (2004). Computer-supported inquiry learning: effects of training and practice. Computers & Education, 42 (4), 389-402.
  • Blunch, N. J. (2008). Introduction to structural equation modelling: Using SPSS and AMOS. Los Angeles: Sage Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • Davis, N. E. (2010). Technology in preservice teacher education. International encyclopedia of education, 8, 217-221.
  • Deniz, L., &Algan, C. E. (2007). Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-yeterlilikleri Ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 25, 87-107.
  • Dikmen, M., & Çağlar, A. (2017). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına ilişkin öz-yeterlik algısı ile siber zorbalık duyarlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 261.
  • Domingo, M. G., & Garganté, A. B. (2016). Exploring the use of educational technology in primary education: Teachers' perception of mobile technology learning impacts and applications' use in the classroom. Computers in Human Behavior, 56, 21-28
  • Efron, R. (1969). What is perception?. In Proceedings of the Boston Colloquium for the Philosophy of Science 1966/1968 (pp. 137-173). Springer Netherlands.
  • Ekici, E., Ekici, F. T., & Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116).
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., & Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Hanna, L. E. (2016). Parent Perception of Technology on Children’s Language Development. Honors Theses and Capstones, 297.
  • Harlen, W. (2004). Evaluating inquiry-based science developments. Washington, DC: National Research Council.
  • Harris, R. (2015). Evaluating Internet research sources. 02.03.2015 tarihinde http://www.virtualsalt.com/evalu8it.htm adresinden erişilmiştir.
  • Hinrichsen, J., & Jarrett, D. (1999). Science inquiry for the classroom: A literature review. The Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Horzum, M. B., & Çakır, Ö. (2009). Çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 1327-1356.
  • Kaya, G., & Yılmaz, S. (2016). Açık sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarısına ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 300-318.
  • Kurt, A. A., & Orhan Göksün, D. (2018). Teknoloji ve yeni okuryazarlıklar.(Editör: Adile Aşkım KURT, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri içinde). Nobel Akademi: Ankara.
  • Lee, S. W. Y. ve Tsai, C. C. (2011). Students’ Perception of Collaboration, Self-Regulated Learning and Information Seeking in the Context of Internet-Based Learning and Traditional Learning. Computers in Human Behavior, 27(2), 905–914.
  • Llewellyn, D. (2007). Inquire within: implementing inquiry-based science standards in grades 3-8. Corwin Press.
  • Moore, V., & Serfin, M. (2017). An Examination of the Correlation between Teacher Perception of Technology Integration and Student Success on Standardized Achievement Tests. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1021-1027). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi Toplumu-Eğitim-Yeni Kimlikler-II: Bilgi Toplumu ve Eğitimde Yeni Kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341- 350.
  • Ozan Özarslan, Ö. (2018). Okuryazarlık Kavramı. (Editör: Müjgan Yazıcı, Web Okuryazarlığı içinde). Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Saygıner, Ş. (2016). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlilik Düzeyleri ile Teknolojiye Yönelik Algıları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi/An Analysis of Relationship Between Computer Competencies and Perceptions of Pre-Service Teachers Toward. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Schumaker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Erlbaum
  • Smith, A. G. (1997). Testing the surf: criteria for evaluating Internet information resources. Public Access-Computer Systems Review, 8(3).
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Chapter 13 principal components and factor analysis. Using multivariate statistics. London: Pearson.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK, (2015). Türk Dil Kurumu. 01.03.2015 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Timur, B., Timur, S., &Akkoyunlu, B. (2014). Öğretmen Adaylarının Sayısal Yetkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33) 41-59.
  • Wilder, M., & Shuttleworth, P. (2005). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 41(4), 37-43.
  • Yılmaz, M., Üredi, L., & Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Kahyaoğlu Erdoğmuş 0000-0002-5302-5901

Ercan Akpınar

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Kahyaoğlu Erdoğmuş, Y., & Akpınar, E. (2019). İNTERNET’E YÖNELİK ARAŞTIRMA VE SORGULAMA BECERİLERİ ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 1-21. https://doi.org/10.21764/maeuefd.532690