The research was designed in a descriptive survey model to present teachers' perceptions of school administrators' on servant leadership. The research was conducted with 473 teachers. “Personal Information Form” and “Servant Leadership Scale” were used to collect the data. Descriptive and inferential statistical techniques were used in data analysis. As a result of the study, teachers' perceptions of school administrators' servant leadership were found to be highest in the dimensions of trust and lowest in the dimensions of humility. The general perception of servant leadership is very high. Teachers' perceptions of school administrators' servant leadership did not differ significantly according to teachers' marital status, age, job status, and tenure but differed significantly according to their gender, educational status, and school level. Male teachers' school administrators' perceptions of servant leadership in the humility dimension are higher than female teachers. The perceptions of the school administrators of the teachers with a bachelor's degree in the authenticity dimension of servant leadership are higher than those of the teachers with a graduate degree. The perceptions of school administrators on servant leadership in the dimensions of empowerment, trust, school-environment relations, humility and general servant leadership of teachers working in high school are lower than teachers working in secondary schools. It is also lower than the teachers working in primary and secondary schools in the dimensions of authenticity and ethical behavior. At the end of the research, various suggestions were offered such as maintaining the servant leadership levels of school administrators and investigating the reasons for the high authentic leadership perceptions of undergraduate teachers.
Araştırma, okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmenlerin algılarını ortaya çıkarmak amacıyla betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırma 473 öğretmenle yürütülmüştür. Verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hizmetkâr Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve kanıtlamasal istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmenlerin algısı, en yüksek düzeyde güven, en düşük düzeyde alçak gönüllülük boyutlarında bulunmuştur. Genel hizmetkâr liderlik algısı çok yüksektir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları, öğretmenlerin medeni durumuna, yaşına, görev durumuna, okuldaki çalışma süresine göre anlamlı farklılık göstermemiş ancak cinsiyetine, eğitim durumuna ve görev yaptıkları okul kademesine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Erkek öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğin alçak gönüllülük boyutundaki algıları kadın öğretmenlerden yüksektir. Lisans mezunu öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğin otantiklik boyutundaki algıları lisansüstü mezunu öğretmenlerden yüksektir. Lisede görev yapan öğretmenlerin güçlendirme, güven, okul çevre ilişkileri, alçak gönüllülük boyutlarında ve genel hizmetkâr liderlik bağlamında okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları ortaokulda görev yapan öğretmenlerden düşüktür. Otantiklik ve etik davranma boyutlarında ilkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerden de düşüktür. Araştırma sonunda okul yöneticilerinin hizmetkâr liderlik düzeylerinin korunması, lisans mezunu öğretmenlerin otantik liderlik algılarının yüksek çıkmasının nedenlerinin araştırılması gibi çeşitli öneriler sunulmuştur.
Araştırmamıza destek veren tüm katılımcılarımıza teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 69 |