In the study, it was aimed to determine the relationship between physical education teachers' athlete identities and their technostress levels. A total of 225 physical education teachers, 162 males and 63 females, who were actively working in the Ministry of National Education and/or affiliated private schools between 2022 and 2023, participated in the research in which the descriptive survey model was used. In obtaining the data in the research; A five-item “Diagnostic Information Form” developed by the researcher, Çoklar et al. (2017) used the "Teachers' Technostress Levels Determination Scale", which was adapted to Turkish, and the "Athlete Identity Scale" developed by Brewer et al. Parametric tests were applied due to the normal distribution of skewness and kurtosis values of the data, and multiple linear regression analysis was performed because the VIF value was less than 5. As a result of the analysis of the research, there was a significant difference in physical education teachers' technostress levels in terms of demographic variable, income level, age and marital status; In the analysis for all variables, no difference was found in the level of athlete identity. There was no significant relationship between teachers' athlete identities and technostress levels, but it was determined that the sub-dimensions of athlete identities significantly affected teachers' technostress levels. As a result, it has been concluded that variables such as income level, age and marital status are important in technostress levels in physical education teachers, additionally, it was concluded that social identity, one of the athlete identities, has a decreasing effect on technostress levels and negative affectivity has an increasing effect.
Athlete Identity Technostress Technological Competence of Physical Education Teachers
Çalışmada beden eğitimi öğretmenlerinin sporcu kimlikleriyle teknostres düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı araştırma 2022-2023 yılları arasında T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve/veya bağlı özel okullarda faal olarak görev alan 162’ si erkek 63’ ü kadın olmak üzere toplam 225 beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde; araştırmacı tarafından geliştirilen beş maddelik “Tanılayıcı Bilgi Formu”, Çoklar ve diğ. (2017) tarafından Türk kültürüne uyarlama çalışmaları yapılan “Öğretmenlerin Teknostres Düzeylerini Belirleme Ölçeği” ve Brewer vd., (2001) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması ise Öztürk ve Canan, (2013) tarafından yapılan “Sporcu Kimliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerin normal dağım göstermesi sebebiyle parametrik testlerler uygulanmış, VIF değerinin 5’ ten küçük olması nedeniyle sonuç çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın analizleri sonucunda beden eğitimi öğretmenlerinin: demografik değişkenden gelir düzeyi, yaş ve medeni durum açısından teknostres düzeylerinde farklılık anlamlıyken; tüm değişkenlere yönelik analizde sporcu kimlik düzeyinde farklılık tespit edilmemiştir. Öğretmenlerin sporcu kimlikleri ile teknostres düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmasına rağmen sporcu kimlikleri alt boyutlarının öğretmenlerin teknostres düzeylerini anlamlı düzeyde etkilediği belirlenmiştir. Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinde gelir düzeyi, yaş ve medeni durum gibi değişkenlerin teknostres düzeylerinde önem arz ettiğini ayrıca teknostres düzeylerini sporcu kimliklerinden sosyal kimliğin azaltıcı, olumsuz duyuşsallığın artırıcı etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Teknolojik Yeterliliği Sporcu Kimliği Teknostres
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 71 |