Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TARİHSEL REKLAMLARIN SOSYO-EKONOMİK VE KÜLTÜREL AÇIDAN YANSITTIKLARI: 1938 YILINDA HATAY GAZETESİ’NDE YAYINLANAN REKLAMLARIN İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 750 - 767, 31.12.2019
https://doi.org/10.30798/makuiibf.579698

Öz

Bu çalışma, 1938 yılında yayınlanan Hatay
Gazetesi reklamlarının özellikleri, sosyo-ekonomik ve kültürel açıdan
yansıttıklarının içerik analizi ile değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Reklam
metinleri, yapılandırılmış ve sistematize edilmiş kodlama şemasına göre analiz
edilmiştir. Araştıma bulgularında,
reklamların basitliği,
düz anlatımı, duyuru niteliğinde olması ve doğrudan anlatım o dönemin temel
özellikleri olarak saptanmıştır. Çoğunlukla mesaj stratejisi olarak
bilgilendirme stratejisi kullanılmıştır. Tipografinin ise güçlü olduğu ve baskı
yazıları ve noktalama işaretlerinin sanatsal ve tasarıma dayalı yapıldığı
gözlenmiştir. Tasarruf seferberliğine paralel olarak banka reklamları, okuma
yazma seferberliğine paralel olarak matbaa reklamları ve kıyafet devrimi
paralelinde terzihane reklamları göze çarpmaktadır. Sinemaya gitmek, tatil
yapmak gibi eğilimlerin yansımaları sinema ve otel reklamlarında görülmektedir.
Türkçe resmi dil olarak kabul edilmekle birlikte dilde halen sıklıkla Arapça
kelimelerin kullanıldığı ve dolayısıyla reklamların dildeki geçiş dönemini yansıttığı
söylenebilir.
Çalışmanın özgün
değeri, ilk kez Hatay’daki yerel bir gazetenin geçmişe ait reklam metinlerinin
incelenmesi  ve Türkiye reklam tarihi
literatürüne katkı yapmasıdır.




Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • BECER, E. (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 176.
  • BİLGİLİ, M.F. (1939), Hatay Kültür Hayatı, İktisat Kitapevi, Antakya, 14.
  • BÜYÜK LAROUSSE SÖZLÜK VE ANSİKLOPEDİSİ, Cilt 19, 9757.
  • CASTILI, Dr.L. (?), Alexandrette 1919-1929, İskenderun.
  • CHAMMAS, LE P. (1931), Alexandrette, İskenderun.
  • DAĞTAŞ, B. (2003), Reklamı Okumak, Ütopya Yay.
  • GÜLSOY, T. (1999), Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü, Adam Yayınları, İstanbul, 234.
  • GÜRGEN, H. (1990), Reklamcılık ve Metin Yazarlığı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No. 391, Eskişehir, 77.http://www.meyajans, Dünden Bugüne Türkiye’de Reklam Tarihi, Erişim Tarihi: 19.04.2019.
  • KIZILDAĞ, E. (1964), Halk Hazineleri, Antakya Kapılarında, Erol Matbaa, İstanbul.
  • KOCABAŞ, F., ELDEN, M. (2001), Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar, İletişim Yayınları, No. 18, İstanbul, 119.
  • KOCABAŞOĞLU, U. (1990), Dünden Bugüne Banka ve Reklam. Medya, 3(2), 17
  • KUYAŞ, A. (2002), Yeni Rejime Doğru, Cumhuriyet Ansiklopedisi 1923-1940, İstanbul, YKY, 11
  • MATTELART, A. (1995), Beyin İğfal Şebekesi, Ayrıntı Yay., İstanbul, 105
  • NEUENDORF, K. A. (2002), The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage, 143.
  • OLUÇ, M. (1990), Reklam Metninin Hazırlanması, Yayınlanması ve Etkinlikle İlgili Bazı Kavramlar, Pazarlama Dünyası, 4 (22), Temmuz-Ağustos, 13.
  • ÖZKAYA DUMAN, O. (2017), Geçmişin Sesiyle Tarihi Yeniden Düşünmek Üzerine Bir Sözlü Tarih Denemesi (Antakya Örneği 1921-1939 Sosyo-Kültürel Yaşam), Mustafa Kemal Üniversitesi Yayınları, Antakya.
  • ÖZKAYA DUMAN, O. (2019), Bağımsızlığa Giden Yolda Sancak’tan Hatay Devleti’ne Yerel Basın ve Faaliyetleri (1918-1939), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara.
  • PAYASLI, V. ÖZKAYA DUMAN, O. (2014), Bir Yüzelliliğin Halep Gezi Notlarından Günceler: Tarık Mümtaz Yazganalp(Göztepe), Turkish Studies, Vol: 9/4, Spring.
  • PAYASLI, V. (2017), Sancak’tan Vilayet’e Hatay (1921-1960) Siyasal, Sosyal ve Kültürel Yönüyle, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 149.
  • RAMACİTTİ, D. (1999), Başarılı Reklamın Sırları, Yayınevi Yayınları, İstanbul, 146-147.
  • ROSE, S., SPINKS, N., CANHOTO, A.I. (2015), Management Research: Applying the Principles, http://www.documents.routledge-interactive.s3.amazonaws.com, Alıntı tarihi: 24.05.2019.
  • TEK, Ö.B. (1997), Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım, Geliştirilmiş 7. baskı, İzmir, 760.
  • TORUK, I. (2005), Türkiye’de 1990-2000 Yılları Arasında Sosyo-Ekonomik Ortamın Ve Kültürel Hayatın Reklamlar Üzerinden Temsili, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, SBE, Halkla İlişkiler ve Tanıtım ABD, Reklamcılık Bilim Dalı, 28.
  • TÜRKOĞLU, N. (1995), Türk Reklamcılığının Popüler Tarihi 2. Evrensel Kültür, Şubat, 13-16.
  • YAVUZ, Ş. (2007), Modernleşme Sürecinde Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Reklam Serüveni, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 192.
  • YAZGANALP, T.M. (1936), Çizgiler ve Bilgiler, Halep Maarif Matbaası, Halep.
  • YAZGANALP, T.M. (1942), Hatay Albümü, Ülkü Matbaası, İstanbul.
  • YILMAZ, A. (2001), İlanattan İnternete: Türkiye’de Reklamcılık. Kuru Dergisi, 18, 355-367. http://www.reklamtarihi, Alıntı tarihi: 25.05.2019.
  • YÜKSELEN, C. (2003), Pazarlama İlkeler, Yönetim, Detay Yay., Ankara.

SOCIO-ECONOMIC AND CULTURAL REFLECTIONS OF HISTORICAL ADS: CONTENT ANALYSIS OF THE ADVERTISEMENTS PUBLISHED IN HATAY NEWSPAPER IN 1938

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 750 - 767, 31.12.2019
https://doi.org/10.30798/makuiibf.579698

Öz

This study aims to evaluate the features,
socio-economic and cultural aspects of the advertisements of Hatay Newspaper
which was published in 1938, by content analysis. Ad texts were analyzed
according to the structured and systematized coding scheme. In the research
findings, simplicity of the advertisements, plain narration, being as an
announcement and direct expression appear as the main features of that period.
Information strategy was mostly used as a message strategy. Also, it’s observed
that typography of advertisement is strong and that the print and punctuation
marks are based on artistic and design. In parallel to the saving campaign in
Turkey, bank advertisements; in parallel with the literacy campaign,
printing-house ads; and in parallel to the clothing revolution, tailor’s workshops
ads are seen. Reflections of tendencies such as going to cinema and holidaying
are seen in cinema and hotel advertisements. Although Turkish is accepted as
the official language, it can be said that Arabic words are frequently used in
the language and thus, the advertisements reflect the transition period in the
language. The original value of the study is examined for the first time the
past advertisement texts of a local newspaper in Hatay and, contributed to
Turkey’s advertising history literature.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • BECER, E. (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 176.
  • BİLGİLİ, M.F. (1939), Hatay Kültür Hayatı, İktisat Kitapevi, Antakya, 14.
  • BÜYÜK LAROUSSE SÖZLÜK VE ANSİKLOPEDİSİ, Cilt 19, 9757.
  • CASTILI, Dr.L. (?), Alexandrette 1919-1929, İskenderun.
  • CHAMMAS, LE P. (1931), Alexandrette, İskenderun.
  • DAĞTAŞ, B. (2003), Reklamı Okumak, Ütopya Yay.
  • GÜLSOY, T. (1999), Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü, Adam Yayınları, İstanbul, 234.
  • GÜRGEN, H. (1990), Reklamcılık ve Metin Yazarlığı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No. 391, Eskişehir, 77.http://www.meyajans, Dünden Bugüne Türkiye’de Reklam Tarihi, Erişim Tarihi: 19.04.2019.
  • KIZILDAĞ, E. (1964), Halk Hazineleri, Antakya Kapılarında, Erol Matbaa, İstanbul.
  • KOCABAŞ, F., ELDEN, M. (2001), Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar, İletişim Yayınları, No. 18, İstanbul, 119.
  • KOCABAŞOĞLU, U. (1990), Dünden Bugüne Banka ve Reklam. Medya, 3(2), 17
  • KUYAŞ, A. (2002), Yeni Rejime Doğru, Cumhuriyet Ansiklopedisi 1923-1940, İstanbul, YKY, 11
  • MATTELART, A. (1995), Beyin İğfal Şebekesi, Ayrıntı Yay., İstanbul, 105
  • NEUENDORF, K. A. (2002), The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage, 143.
  • OLUÇ, M. (1990), Reklam Metninin Hazırlanması, Yayınlanması ve Etkinlikle İlgili Bazı Kavramlar, Pazarlama Dünyası, 4 (22), Temmuz-Ağustos, 13.
  • ÖZKAYA DUMAN, O. (2017), Geçmişin Sesiyle Tarihi Yeniden Düşünmek Üzerine Bir Sözlü Tarih Denemesi (Antakya Örneği 1921-1939 Sosyo-Kültürel Yaşam), Mustafa Kemal Üniversitesi Yayınları, Antakya.
  • ÖZKAYA DUMAN, O. (2019), Bağımsızlığa Giden Yolda Sancak’tan Hatay Devleti’ne Yerel Basın ve Faaliyetleri (1918-1939), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara.
  • PAYASLI, V. ÖZKAYA DUMAN, O. (2014), Bir Yüzelliliğin Halep Gezi Notlarından Günceler: Tarık Mümtaz Yazganalp(Göztepe), Turkish Studies, Vol: 9/4, Spring.
  • PAYASLI, V. (2017), Sancak’tan Vilayet’e Hatay (1921-1960) Siyasal, Sosyal ve Kültürel Yönüyle, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 149.
  • RAMACİTTİ, D. (1999), Başarılı Reklamın Sırları, Yayınevi Yayınları, İstanbul, 146-147.
  • ROSE, S., SPINKS, N., CANHOTO, A.I. (2015), Management Research: Applying the Principles, http://www.documents.routledge-interactive.s3.amazonaws.com, Alıntı tarihi: 24.05.2019.
  • TEK, Ö.B. (1997), Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım, Geliştirilmiş 7. baskı, İzmir, 760.
  • TORUK, I. (2005), Türkiye’de 1990-2000 Yılları Arasında Sosyo-Ekonomik Ortamın Ve Kültürel Hayatın Reklamlar Üzerinden Temsili, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, SBE, Halkla İlişkiler ve Tanıtım ABD, Reklamcılık Bilim Dalı, 28.
  • TÜRKOĞLU, N. (1995), Türk Reklamcılığının Popüler Tarihi 2. Evrensel Kültür, Şubat, 13-16.
  • YAVUZ, Ş. (2007), Modernleşme Sürecinde Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Reklam Serüveni, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 192.
  • YAZGANALP, T.M. (1936), Çizgiler ve Bilgiler, Halep Maarif Matbaası, Halep.
  • YAZGANALP, T.M. (1942), Hatay Albümü, Ülkü Matbaası, İstanbul.
  • YILMAZ, A. (2001), İlanattan İnternete: Türkiye’de Reklamcılık. Kuru Dergisi, 18, 355-367. http://www.reklamtarihi, Alıntı tarihi: 25.05.2019.
  • YÜKSELEN, C. (2003), Pazarlama İlkeler, Yönetim, Detay Yay., Ankara.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tülin Ural 0000-0002-1873-8906

Olcay Özkaya Duman 0000-0002-8907-6997

Oğuz Oypan 0000-0001-8646-5682

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ural, T., Özkaya Duman, O., & Oypan, O. (2019). TARİHSEL REKLAMLARIN SOSYO-EKONOMİK VE KÜLTÜREL AÇIDAN YANSITTIKLARI: 1938 YILINDA HATAY GAZETESİ’NDE YAYINLANAN REKLAMLARIN İÇERİK ANALİZİ. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 6(3), 750-767. https://doi.org/10.30798/makuiibf.579698