Research Article
BibTex RIS Cite

KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN BİLİNÇLİ TÜKETİM DAVRANIŞI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 782 - 814, 27.07.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.809440

Abstract

Bilinçli tüketim kısaca, tüketicinin çevreye ve topluma karşı sorumluluk duygusuyla hareket etmesidir. Bireylerin bilinçli tüketim profilini ortaya koymada kişilik özellikleri oldukça önemlidir. Bu çalışma, bilinçli tüketim davranışını etkileyen bağımsız değişken olarak kişilik özelliklerini ele almaktadır. Kişilik özelliklerinin ölçülmesiyle ilgili birçok yaklaşım mevcut olmakla birlikte, en yaygın olarak kullanılan yaklaşım dışa dönüklük, sorumluluk, uyumluluk, nevrotiklik ve deneyimlere açıklık boyutları tarafından açıklanan Beş Faktör Kişilik Modeli'dir. Bu çalışmaya dışa dönüklük, sorumluluk ve uyumluluk kişilik özellikleri dahil edilmiştir. Araştırmanın evrenini Çorum ilinde yaşayan yetişkin kadın ve erkek tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden “kolayda örnekleme” yöntemi uygulanmıştır. Evreni temsil edebileceği göz önünde bulundurularak örneklem sayısı 385 olarak belirlenmiştir. Araştırmada önerilen hipotezler yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Sonuçlar, bireylerin kişilik özelliklerinin bilinçli tüketim davranışı üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olduğu yönündedir. Kişilik özellikleri ile ilgili çalışmalar genellikle eğitim, yönetim ve davranış alanında yoğunlaşmış olup pazarlamaya ilişkin çalışmalar daha sınırlıdır.

References

  • Abdollahi, A., Hosseinian, S., Karbalaei, S., Pajooh, A.B., Keshavarz, Y. ve Najafi , M. (2017). The big five personality traits and environmental concern: the moderating roles of ındividualism/collectivism and gender. Romanian Journal of Applied Psychology, 19 (1), 1-9. DOI: 10,24913/rjap.19.1,01
  • Alarcon, G., Eschleman, K. J. ve Bowling, N. A. (2009). relationships between personality variables and burnout: A Meta-analysis, Work & Stress, 23(3), 244-263, http://dx.doi.org/10,1080/02678370903282600
  • Alexander, S. (2011), The voluntary simplicity movement: reimagining the good life beyong consumer culture. International Journal of Environmental, Cultural, Economic, and Social Sustainability,7(3),133-150, doi.org/10,2139/ssrn.1970056.
  • Alhabeb, M. J. (2003). On the reciprocity between consumer personality and consumption. allied acedemies ınternational conference. Acedemy of Marketing Studies. 8(1), 89-93
  • Antonioni, D. (1998). Relationship between the big five personality factors and conflict management styles. International Journal of Conflict Management, 9(4), 336-355.
  • Argan, M., Tokay Argan, M. ve Sevim, N. (2012), Tükenmeden tükettiren yaşam tarzı: gönüllü sadelik. 17. ulusal pazarlama kongresi bildiri kitabı, Balıkesir Üniversitesi Yayın No 39, Burhaniye Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu, 1, 201-220
  • Avallone, İ. V., Giraldi, JME. ve Oliveira, SVWB. (2012). Conscious consumption: A study on plastic bags’ consumers in Brazil. International Journal of Psychological Studies, 4(1), 122-134, https://www.researchgate.net/profile/Sonia_Oliveira 20,6.2020
  • Aydın, A. E., Marangoz, M. ve Fırat, A. (2015). Tüketim kültürü çalışmaları üzerine bir literatür taraması. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 23-40,
  • Aydıner Boylu, A., Kılıç, C. ve Günay, G. (2019). Bilinçli tüketim davranışlarını etkileyen sosyo- ekonomik faktörlerin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (63), 465-479.
  • Azizağaoğlu, A. ve Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, sembolik tüketim ve marka. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 33-50,
  • Bacanlı, H., İlhan, T. ve Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: Sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 70(2), 261-279.
  • Barrick, M. R., Mount, M. K. ve Gupta, R. (2003). Meta-Analysis of the relationship between the five-factor model of personality and holland's occupational types. Personnel Psychology, 56, 45-74, https://doi.org/10,1111/j.1744-6570,2003,tb00143,x
  • Baumgartner, M. J. (2002). Toward a personology of the consumer. Journal of Consumer Research, 29, 286-292, https://www.researchgate.net/profile/Hans_Baumgartner. 7.6.2020
  • Bener, Ö. ve Babaoğul, M. (2008). Sürdürülebilir tüketim davranışı ve çevre bilinci oluşturmada bir araç olarak tüketici eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-dergisi, 5(1), 1-10,
  • Browne, M. W. ve Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen ve J.S. Long (Eds.), Testing structural equation models (136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Buğday, E. B. (2015). Bilinçli Tüketici Ölçeği Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Buğday, E. B., Babaoğul, M. (2016). Conscious consumer scale: The study of validity and reliability. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 5(2), 119–134,
  • Castano, L., Perdomo, J., Duenas, O. S. ve Duran, W. (2016). Socially responsible consumption: An application in Colombia. Business Ethics A European Review, 25(4), 460-481, DOI: 10,1111/beer.12128
  • Chan, Y. C. (2003). Biostatistics 101: Data presentation. Singapore Med J, 44(6), 280-285.
  • Chen, T. B. ve Chai, L. T. (2010). Attitude towards the environment and green products: consumers’ perspective. Management Sience and Engineering, 4(2), 27-39.
  • Costa, P. T. ve McCrae, R.R. (1995). Domains and facets: Hierarchical personality assessment using the revised neo personality ınventory. Journal of Personality Assessment, 64(1), 21-50, DOI: 10,1207 / s15327752jpa6401 26.6.2020
  • Craig, Lees, M. ve Hill, C. (2002). Understanding voluntary simplifiers. Psychology & Marketing, 19(2), 187-210, doi.org/10,1002/mar.10009
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1/2), 189-198.
  • Çelebi, Ş. ve Bayrakdaroğlu, F. (2018). Y kuşağı tüketicilerinin bilinçli tüketim davranışları üzerine bir araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(4), 111-124, DOI: 10,31006/gipad.415372
  • Çelik, A. ve Küçük, A. (2020). Tüketim toplumunun çevre sorunlarına etkileri. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(5), 1-22,
  • Çiftci, S. (2013). Tüketici bilincinin oluşumunu etkileyen çevresel faktörler. M. Nurtanış Velioğlu. (Ed.), Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketici (26-49). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Çivitci, N. ve Arıcıoğlu, A. (2012). Beş faktör kuramına dayalı kişilik özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 78 – 96.
  • Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five – factor model. Annual Review of Psychology, 41, 417-440,
  • Doğan, T. (2013). Beş faktörlü kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64,
  • Dole, C. VE Schroeder, R. G. (2001). The ımpact of various factors of personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. Managerial Auditing Journal, 16(4), 234-245.
  • Durmaz, Y. (2011). Tüketici davranışı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Dursun, İ. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de sorumlu tüketim davranışı üzerine araştırmalar: ulusal makaleler ve lisansüstü tezler üzerine bir derleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1365-1391,
  • Elgin, D. ve Mitchell, A. (1977). Voluntary simplicity. Planning Review, 5(6), 13-15. DOI: 10,1108/eb053820https://www.researchgate.net 28.6.2020
  • Erciş, A. ve Türk, B. (2016). Etik çerçevesinde tüketim, tüketici ve çevre: Ekolojik okuryazarlığın moderatör rolü. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 1-24, https://dergipark.org.tr
  • Eroğlu, A. (2012). Henri Bergson’da bilinç-sezgi ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 81-102, https://dergipark.org.tr 22,6.2020
  • Etlioğlu, M. ve Tekin, M. (2019). Elektronik öğrenmede öğrenci tutum ve akademik başarı arasındaki ilişkide ilgi ve heyecanın aracılık rolü. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(38), 163-183,
  • Fraj E, Martinez E. 2006. Influence of personality on ecological consumer behavior. Journal of Consumer Behavıour, 5(3), 167-181, DOI: 10,1002/cb.169
  • Follows, S. B. ve Jobber, D. (2000). Environmentally responsible purchase behavior: A test of a consumer model. European Journal of Marketing, 34(5/6), 723-746. DOI: 10,1108/03090560010322009
  • Gaur, N. (2016). Green marketing. International Journal of Business Quantitative Economics and Applied Management Research, 2(12), 107-116.
  • Glass, R., Prichard, J., Lafortune, A. ve Schwab, N. (2013). The influence of personality and facebook use on student academic performance. Issues in Information Systems, 14(2), 119-126.
  • Gogia, J. (2014). Conscious consumption: A behavioral transformation approach for sustainable development. Abhinav National Monthly Refereed Journal of Research in Commerce and Management, 3(10), 26-33,
  • Graziano, W. G., Habashi, M. H., Sheese, B. E., ve Tobin, R. M. (2007). Agreeableness, empathy, and helping: A person Y situation perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 583–599
  • Gustavsen, G. W. ve Hegnes, A. W. (2020). Consumer personality and local food specialties: The case of Norway. Int. J. Food System Dynamics, 11(1), 2020, 1-13 http://dx.doi.org/10,18461/ijfsd.v11i1,35Gustavsen
  • Gülmez, M. (2014). Pazarlama yönü itibariyle bilinçli tüketim ve bilinçli tüketiciye ilişkin bir saha araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(12), 153-178.
  • Gürcüm, B. H ve Yıldırım, R. (2018). Yeşil pazarlama ve dünyadan bir yeşil tekstil işletmesi: ECOALF, The Journal of Academic Socia ScienceStudies, (68), 222-233,
  • Hayta, A. B. (2009). Sürdürülebilir tüketim davranışının kazanılmasında tüketici eğitiminin rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 143-151,
  • Haytko, D. L. ve Matulich E. (2008). Green advertising and environmentally responsible consumer behaviors: Linkages examined. Journal of Management and Marketing Research. 1, 2-11,
  • Hirsh, J. B. ve Dolderman, D. (2007). Personality predictors of consumerism and environmentalism: A preliminary study. Personality and Individual Differences, 3(6), 1583-1598.
  • Hirsh, J. B. (2010). Personality and environmental concern. Journal of Environmental Psychology, 30, 245–248.
  • İbrahimoğlu, N ve Karayılan, D. (2012). A ve B tipi kişilik özellikleri ile zaman yönetimi davranışları arasındaki ilişkiler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 251-262,
  • Jensen-Campbell, L. A. ve Graziano, W. G. (2001). Agreeableness as a moderator of ınterpersonal conflict. Joumal of Personality, 69(2), 323-362, doi: 10,1111/1467-6494,00148.
  • Karsu, S. (2013). Tüketici bilinci ve bilinçli tüketim. M. Nurtanış Velioğlu. (Ed.), Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketici (98-119). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Karaca, Ş. (2019). Bireysel sosyal sorumluluğun bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 147-172,
  • Kaynak, R. ve Ekşi, S. (2014). Effects of personality, environmental and health consciousness on understanding the anti-consumptional attitudes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 771 – 776.
  • Kozinets, Roberts V. ve Handelman, Jay M. (2004). Adversaries of consumption: Consumer movements, activism and ideology. Journal of Consumer Research, 31(12), 691-704,
  • Krejcie, V. R. ve Morgan, W. D., (1970), Determining sample size for research activities sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607 – 610,
  • Laroche, M., Bergeron, J. ve Barbara-Forleo, G. (2001). Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products. Journal of Consumer Marketing,18(6), 503-520,
  • Long, M. A. (2010). An Analysis of Ethical Consumption Participation and Motivation. Unpublished Doctoral Dissertation, Colorado State University.
  • Lu, L. C., Chang, H. H. ve Chang, A. (2013). Consumer personality and green buying intention: The mediate role of consumer ethical beliefs. Journal of Business Ethics, 127(1), 205–219. doi:10,1007/s10551-013-2024-4
  • Markowitz, E. M., Goldenberg, L. R., Ashton, C. ve Lee, K. (2012). Profiling the Pro-Environmental Individual: A personality perspective. Journal of Personality, 80(1), 81-111, DOI: 10,1111/j.1467-6494,2011,00721,x
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi- AMOS uygulamaları. (2, Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Milfont, T. L. ve Sibley, C. G. (2012). The big five personality traits and environmental engagement: Associations at the individual and societal level. Journal of Environmental Psychology, 32(2), 187-195.
  • Monteiro, P. R. R., Veiga, R. T., Gosling, M. ve Gonçalves, M. A. (2008). Personalidade consumo ecologicamente consciente. FACES, 7(2), 30-49.
  • Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye giriş (13, Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları No. 1
  • Mount, M.K., Barrick, M.R., Scullen, S.M. ve Rounds, J. (2005). Higher order dimensions of the big five personality traits and the big six vocational ınterest types. Personal Psychology, 58, 447-478. DOI: 10,1111/j.1744-6570,2005.00468.x
  • Muncy, J. A. ve Vitell, S. J. (1992). Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of the final consumer. Journal of Business Research, 24(4), 297-311, https://doi.org/10,1016/0148-2963(92)90036-B
  • Nart, S. (2008). Tüketici haklarının pazar ortamındaki fonksiyonelliği: Hak arama davranışı ve bilgi, bilinç, tutum ilişkisi. Yönetim ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 6(10), 2-30, https://dergipark.org.tr/tr/pub/yead/issue/21821/234555 21,6.2020
  • Norman, W. T. (1963). Toward an adequate taxonomy of personality attributes: Replicated factor structure in peer nomination personality ratings. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(6), 574–583, https://doi.org/10,1037/h0040291
  • Odabaşı, Y. ve Barış G. (2018). Tüketici davranışı (18. Baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları No. 16190,
  • Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek LisansTezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Özhan, Ş. ve Akkaya, D. T. (2018). Kişilik özelliklerinin kompülsif satın alma eğilimi üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 101-116.
  • Pedrini, M. ve Ferri, L. M. (2014). Socio-Demographical antecedents of responsible consumerism propensity. International Journal of Consumer Studies, 38(2), 127-138. doi:10,1111/ijcs.12074
  • Perry, S. R. (2003). Big Five Personality Traits and Work Drive as Predictors of Adolescent Academic, Performance, Doctorate Dissertation, The University of Tennessee, Knoxville
  • Ramanaiah, N. V., Clump, M. ve Sharpe, P. J. (2000). Personality profiles of environmentally responsible groups, Psychological Reports, 87(1), 176-178. doi: 10,2466/pr0,2000,87.1,176
  • Ratnawat, R. G. ve Borgave, S. A. (2019). Impact of big-five personality on ımpulsive buying behaviour. International Journal of Multidisciplinary, 4(6), 501-505.
  • Riberio, J., Veiga, R. T. ve Higuchi, A. K. (2016). Personality traits and sustainable consumption. Revista Brasileira de Marketing, 15(3), 297-313,
  • Roberts, J. A. ve Jones, E. (2001). Money Attitudes, credit card use, and compulsive buying among American college students. The Journal of Consumer Affairs, 35(21), 213-240, DOI: 10,1111 / j.1745-6606.2001,tb00111,x
  • Roux, C. ve Jacques, N. (2009). Conscious consumption and its components: An exploratory study. McGill, A. N. ve Shavitt, S. (Ed.), Association for Consumer Research, 36, (903-904).
  • Saray, M. T. ve Hazer, O. (2017). Etik Tüketici ölçeğinin Türkçe uyarlaması; geçerlilik ve güvenilirliğine ilişkin bir çalışma: Hacettepe Üniversitesi örneklemi. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 4, 258-283
  • Schmitt, D., Allik, J., McCrae, R. R. ve Benet, V. (2007). The geographic distribution of big five personality traits: Patterns and profiles of human self-description across 56 nations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(2), 173-212
  • Shama, A. (1988). The voluntary simplicity consumer: A comparative study. Psychological Repork, 63(3), 859-869. https://doi.org/10,2466/pr0,
  • Shaw, D. ve Newholm, T. (2012). Voluntary simplicity and the ethics of consumption. Psychology and Marketing, 19(2), 167–185. https://doi.org/10,1002/mar.10008
  • Simon, D., Kriston, L., Loh, A., Spies, C., Scheibler, F., Wills, C. ve Härter, M. (2010). Confirmatory factor analysis and recommendations for ımprovement of the autonomy-preference-ındex (API). Health Expectations,
  • Solomon, M. R. (2020). Tüketici davranışları (11, Baskı). (N. Parıltı ve E. A. Ergin, Çev.). Ankara: Nobel Yayınları No. 40340,
  • Somer, O., Korkmaz, M. ve Tatar, A. (2002). Beş faktör kişilik envanteri‘nin geliştirilmesi-I: Ölçek ve alt ölçeklerin oluşturulması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 21-33,
  • Strang, S. E. (2004). Big Five Personality and Leadership Developmental Levels as Predictors of Leader Performance. A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of The University of Georgia in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science. B.S., The University of Georgia.
  • Straughan, R. ve Roberts, J. A. (1999). Environmental segmentation alternatives: A look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing. 16(5), 558-575.
  • Swami, V., Premuzic, T. C., Snelgar, R. ve Furnham. A. (2009). Egoistic, altruistic, and biospheric environmental concerns: A path analytic ınvestigation of their determinants. Scandinavian Journal of Psychology, 51(2), 139-145
  • Szmigin, I., Carrigan, M. ve McEachern, M. G. (2009). The conscious consumer: Taking a fexible approach to ethical behaviour. International Journal of Consumer Studies, 33, 224-231, doi: 10,1111/j.1470-6431,2009.00750,x
  • Şan, M. K. ve Hira, İ. (2004). Modernlik ve postmodernlik bağlamında tüketim toplumu kuramları. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 1-19. https://dergipark.org.tr 6.6.2020.
  • Şengün, H. İ. ve Menteş, N. (2017). Küreselleşme sürecinde tüketicilerin hazcı ve bilinçli tüketim alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 313-324,
  • Şimşek Ö. F. (2007), Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6. Baskı). Education, Pearson
  • Tang, C. M. F. ve Lam, D. (2017) The role of extraversion and agreeableness traits on gen y’s attitudes and willingness to pay for green hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 607-623, https://doi.org/10,1108/IJCHM-02-2016-0048
  • Tatar, A. (2016). Beş faktör kişilik ölçeğinin kısa formunun geliştirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 14-23,
  • Tükel, İ. (2014). Tüketimin yeni aktörleri: “Y kuşağı”. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi,1-22, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr. 19.6.2020.
  • Udo-Imeh, P. T. (2015). Influence of personality on the buying behaviour of undergraduate students in universities in cross river state, Nigeria. International Journal of Marketing Studies, 7(4), 64-77. doi:10,5539/ijms.v7n4p64
  • Ulu, İ. P. (2007). An Investigation of Adaptive and Maladaptive Dimensions of Perfectionism İn Relation to Adult Attachment and Big Five Personality Traits. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Yaraş, E., Akın, E. ve Şakacı, B. K. (2011). Tüketicilerin çevre bilinci düzeyini belirlemeye yönelik bir araştırma. Öneri, 9(35), 117-127
  • Yurtsever, G. (1998). The Ethical Beliefs of Turkish Consumers. D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 13(2), 135- 146.
  • Webster, F. E. (1975). Determinant the characteristics of the socially conscious consumer. Journal of Consumer Research, 2(3), 188-196.
  • Wojciechowska, P. (2017). Influence of personality on buying behaviour: a Cross-Cultural study comparing Poland and the UK. Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets, 2(6), 54-76.
  • Wood, V. F. ve Bell, P. A. (2008). Predicting ınterpersonal conflict resolution styles from personality characteristics. Personality and Individual Differences, 45(2), 126-131, doi:10,1016/j.paid.2008.03,010
  • Zhao, H. ve Seibert, S. E. (2006). The big five personality dimensions and entrepreneurial status: A meta-analytical review. Journal of Applied Psychology, 91(2), 259–271,

A STUDY REGARDING THE ANALYSIS OF THE IMPACT OF PERSONALITY TRAITS ON THE CONSCIOUS CONSUMPTION BEHAVIOR

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 782 - 814, 27.07.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.809440

Abstract

In brief terms, the conscious consumption is the action of the consumer through the sense of responsibility towards the environment and the society. In revealing the conscious consumption profile of the individuals, the personality traits are highly important. This study addresses the personality traits as the independent variable affecting the conscious consumption behavior. Although there is a variety of approaches regarding the measurement of the personality traits, the most widely used approach is the Five-Factor Personality Model explained by the dimensions of extraversion, conscientiousness, agreeableness, neuroticism and openness. The personality traits of extraversion, conscientiousness and agreeableness are included into this study. The adult female and male consumers living in the province of Çorum constitute the population of this study. Within the scope of the research, the “convenience sampling”, which is one of the nonrandom sampling methods, is employed. The number of the respondents was determined as 385 by considering that this number may represent the population of the study well. The hypotheses suggested in the research are tested by the structural equation modeling. The findings suggest that the personality traits of the individuals have a meaningful and positive impact on their conscious consumption behavior. The studies regarding the personality traits generally focus on education, management and behavior, and the studies focusing on marketing are more limited.

References

  • Abdollahi, A., Hosseinian, S., Karbalaei, S., Pajooh, A.B., Keshavarz, Y. ve Najafi , M. (2017). The big five personality traits and environmental concern: the moderating roles of ındividualism/collectivism and gender. Romanian Journal of Applied Psychology, 19 (1), 1-9. DOI: 10,24913/rjap.19.1,01
  • Alarcon, G., Eschleman, K. J. ve Bowling, N. A. (2009). relationships between personality variables and burnout: A Meta-analysis, Work & Stress, 23(3), 244-263, http://dx.doi.org/10,1080/02678370903282600
  • Alexander, S. (2011), The voluntary simplicity movement: reimagining the good life beyong consumer culture. International Journal of Environmental, Cultural, Economic, and Social Sustainability,7(3),133-150, doi.org/10,2139/ssrn.1970056.
  • Alhabeb, M. J. (2003). On the reciprocity between consumer personality and consumption. allied acedemies ınternational conference. Acedemy of Marketing Studies. 8(1), 89-93
  • Antonioni, D. (1998). Relationship between the big five personality factors and conflict management styles. International Journal of Conflict Management, 9(4), 336-355.
  • Argan, M., Tokay Argan, M. ve Sevim, N. (2012), Tükenmeden tükettiren yaşam tarzı: gönüllü sadelik. 17. ulusal pazarlama kongresi bildiri kitabı, Balıkesir Üniversitesi Yayın No 39, Burhaniye Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu, 1, 201-220
  • Avallone, İ. V., Giraldi, JME. ve Oliveira, SVWB. (2012). Conscious consumption: A study on plastic bags’ consumers in Brazil. International Journal of Psychological Studies, 4(1), 122-134, https://www.researchgate.net/profile/Sonia_Oliveira 20,6.2020
  • Aydın, A. E., Marangoz, M. ve Fırat, A. (2015). Tüketim kültürü çalışmaları üzerine bir literatür taraması. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 23-40,
  • Aydıner Boylu, A., Kılıç, C. ve Günay, G. (2019). Bilinçli tüketim davranışlarını etkileyen sosyo- ekonomik faktörlerin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (63), 465-479.
  • Azizağaoğlu, A. ve Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, sembolik tüketim ve marka. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 33-50,
  • Bacanlı, H., İlhan, T. ve Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: Sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 70(2), 261-279.
  • Barrick, M. R., Mount, M. K. ve Gupta, R. (2003). Meta-Analysis of the relationship between the five-factor model of personality and holland's occupational types. Personnel Psychology, 56, 45-74, https://doi.org/10,1111/j.1744-6570,2003,tb00143,x
  • Baumgartner, M. J. (2002). Toward a personology of the consumer. Journal of Consumer Research, 29, 286-292, https://www.researchgate.net/profile/Hans_Baumgartner. 7.6.2020
  • Bener, Ö. ve Babaoğul, M. (2008). Sürdürülebilir tüketim davranışı ve çevre bilinci oluşturmada bir araç olarak tüketici eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-dergisi, 5(1), 1-10,
  • Browne, M. W. ve Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen ve J.S. Long (Eds.), Testing structural equation models (136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Buğday, E. B. (2015). Bilinçli Tüketici Ölçeği Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Buğday, E. B., Babaoğul, M. (2016). Conscious consumer scale: The study of validity and reliability. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 5(2), 119–134,
  • Castano, L., Perdomo, J., Duenas, O. S. ve Duran, W. (2016). Socially responsible consumption: An application in Colombia. Business Ethics A European Review, 25(4), 460-481, DOI: 10,1111/beer.12128
  • Chan, Y. C. (2003). Biostatistics 101: Data presentation. Singapore Med J, 44(6), 280-285.
  • Chen, T. B. ve Chai, L. T. (2010). Attitude towards the environment and green products: consumers’ perspective. Management Sience and Engineering, 4(2), 27-39.
  • Costa, P. T. ve McCrae, R.R. (1995). Domains and facets: Hierarchical personality assessment using the revised neo personality ınventory. Journal of Personality Assessment, 64(1), 21-50, DOI: 10,1207 / s15327752jpa6401 26.6.2020
  • Craig, Lees, M. ve Hill, C. (2002). Understanding voluntary simplifiers. Psychology & Marketing, 19(2), 187-210, doi.org/10,1002/mar.10009
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1/2), 189-198.
  • Çelebi, Ş. ve Bayrakdaroğlu, F. (2018). Y kuşağı tüketicilerinin bilinçli tüketim davranışları üzerine bir araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(4), 111-124, DOI: 10,31006/gipad.415372
  • Çelik, A. ve Küçük, A. (2020). Tüketim toplumunun çevre sorunlarına etkileri. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(5), 1-22,
  • Çiftci, S. (2013). Tüketici bilincinin oluşumunu etkileyen çevresel faktörler. M. Nurtanış Velioğlu. (Ed.), Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketici (26-49). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Çivitci, N. ve Arıcıoğlu, A. (2012). Beş faktör kuramına dayalı kişilik özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 78 – 96.
  • Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five – factor model. Annual Review of Psychology, 41, 417-440,
  • Doğan, T. (2013). Beş faktörlü kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64,
  • Dole, C. VE Schroeder, R. G. (2001). The ımpact of various factors of personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. Managerial Auditing Journal, 16(4), 234-245.
  • Durmaz, Y. (2011). Tüketici davranışı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Dursun, İ. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de sorumlu tüketim davranışı üzerine araştırmalar: ulusal makaleler ve lisansüstü tezler üzerine bir derleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1365-1391,
  • Elgin, D. ve Mitchell, A. (1977). Voluntary simplicity. Planning Review, 5(6), 13-15. DOI: 10,1108/eb053820https://www.researchgate.net 28.6.2020
  • Erciş, A. ve Türk, B. (2016). Etik çerçevesinde tüketim, tüketici ve çevre: Ekolojik okuryazarlığın moderatör rolü. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 1-24, https://dergipark.org.tr
  • Eroğlu, A. (2012). Henri Bergson’da bilinç-sezgi ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 81-102, https://dergipark.org.tr 22,6.2020
  • Etlioğlu, M. ve Tekin, M. (2019). Elektronik öğrenmede öğrenci tutum ve akademik başarı arasındaki ilişkide ilgi ve heyecanın aracılık rolü. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(38), 163-183,
  • Fraj E, Martinez E. 2006. Influence of personality on ecological consumer behavior. Journal of Consumer Behavıour, 5(3), 167-181, DOI: 10,1002/cb.169
  • Follows, S. B. ve Jobber, D. (2000). Environmentally responsible purchase behavior: A test of a consumer model. European Journal of Marketing, 34(5/6), 723-746. DOI: 10,1108/03090560010322009
  • Gaur, N. (2016). Green marketing. International Journal of Business Quantitative Economics and Applied Management Research, 2(12), 107-116.
  • Glass, R., Prichard, J., Lafortune, A. ve Schwab, N. (2013). The influence of personality and facebook use on student academic performance. Issues in Information Systems, 14(2), 119-126.
  • Gogia, J. (2014). Conscious consumption: A behavioral transformation approach for sustainable development. Abhinav National Monthly Refereed Journal of Research in Commerce and Management, 3(10), 26-33,
  • Graziano, W. G., Habashi, M. H., Sheese, B. E., ve Tobin, R. M. (2007). Agreeableness, empathy, and helping: A person Y situation perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 583–599
  • Gustavsen, G. W. ve Hegnes, A. W. (2020). Consumer personality and local food specialties: The case of Norway. Int. J. Food System Dynamics, 11(1), 2020, 1-13 http://dx.doi.org/10,18461/ijfsd.v11i1,35Gustavsen
  • Gülmez, M. (2014). Pazarlama yönü itibariyle bilinçli tüketim ve bilinçli tüketiciye ilişkin bir saha araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(12), 153-178.
  • Gürcüm, B. H ve Yıldırım, R. (2018). Yeşil pazarlama ve dünyadan bir yeşil tekstil işletmesi: ECOALF, The Journal of Academic Socia ScienceStudies, (68), 222-233,
  • Hayta, A. B. (2009). Sürdürülebilir tüketim davranışının kazanılmasında tüketici eğitiminin rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 143-151,
  • Haytko, D. L. ve Matulich E. (2008). Green advertising and environmentally responsible consumer behaviors: Linkages examined. Journal of Management and Marketing Research. 1, 2-11,
  • Hirsh, J. B. ve Dolderman, D. (2007). Personality predictors of consumerism and environmentalism: A preliminary study. Personality and Individual Differences, 3(6), 1583-1598.
  • Hirsh, J. B. (2010). Personality and environmental concern. Journal of Environmental Psychology, 30, 245–248.
  • İbrahimoğlu, N ve Karayılan, D. (2012). A ve B tipi kişilik özellikleri ile zaman yönetimi davranışları arasındaki ilişkiler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 251-262,
  • Jensen-Campbell, L. A. ve Graziano, W. G. (2001). Agreeableness as a moderator of ınterpersonal conflict. Joumal of Personality, 69(2), 323-362, doi: 10,1111/1467-6494,00148.
  • Karsu, S. (2013). Tüketici bilinci ve bilinçli tüketim. M. Nurtanış Velioğlu. (Ed.), Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketici (98-119). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Karaca, Ş. (2019). Bireysel sosyal sorumluluğun bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 147-172,
  • Kaynak, R. ve Ekşi, S. (2014). Effects of personality, environmental and health consciousness on understanding the anti-consumptional attitudes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 771 – 776.
  • Kozinets, Roberts V. ve Handelman, Jay M. (2004). Adversaries of consumption: Consumer movements, activism and ideology. Journal of Consumer Research, 31(12), 691-704,
  • Krejcie, V. R. ve Morgan, W. D., (1970), Determining sample size for research activities sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607 – 610,
  • Laroche, M., Bergeron, J. ve Barbara-Forleo, G. (2001). Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products. Journal of Consumer Marketing,18(6), 503-520,
  • Long, M. A. (2010). An Analysis of Ethical Consumption Participation and Motivation. Unpublished Doctoral Dissertation, Colorado State University.
  • Lu, L. C., Chang, H. H. ve Chang, A. (2013). Consumer personality and green buying intention: The mediate role of consumer ethical beliefs. Journal of Business Ethics, 127(1), 205–219. doi:10,1007/s10551-013-2024-4
  • Markowitz, E. M., Goldenberg, L. R., Ashton, C. ve Lee, K. (2012). Profiling the Pro-Environmental Individual: A personality perspective. Journal of Personality, 80(1), 81-111, DOI: 10,1111/j.1467-6494,2011,00721,x
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi- AMOS uygulamaları. (2, Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Milfont, T. L. ve Sibley, C. G. (2012). The big five personality traits and environmental engagement: Associations at the individual and societal level. Journal of Environmental Psychology, 32(2), 187-195.
  • Monteiro, P. R. R., Veiga, R. T., Gosling, M. ve Gonçalves, M. A. (2008). Personalidade consumo ecologicamente consciente. FACES, 7(2), 30-49.
  • Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye giriş (13, Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları No. 1
  • Mount, M.K., Barrick, M.R., Scullen, S.M. ve Rounds, J. (2005). Higher order dimensions of the big five personality traits and the big six vocational ınterest types. Personal Psychology, 58, 447-478. DOI: 10,1111/j.1744-6570,2005.00468.x
  • Muncy, J. A. ve Vitell, S. J. (1992). Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of the final consumer. Journal of Business Research, 24(4), 297-311, https://doi.org/10,1016/0148-2963(92)90036-B
  • Nart, S. (2008). Tüketici haklarının pazar ortamındaki fonksiyonelliği: Hak arama davranışı ve bilgi, bilinç, tutum ilişkisi. Yönetim ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 6(10), 2-30, https://dergipark.org.tr/tr/pub/yead/issue/21821/234555 21,6.2020
  • Norman, W. T. (1963). Toward an adequate taxonomy of personality attributes: Replicated factor structure in peer nomination personality ratings. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(6), 574–583, https://doi.org/10,1037/h0040291
  • Odabaşı, Y. ve Barış G. (2018). Tüketici davranışı (18. Baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları No. 16190,
  • Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek LisansTezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Özhan, Ş. ve Akkaya, D. T. (2018). Kişilik özelliklerinin kompülsif satın alma eğilimi üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 101-116.
  • Pedrini, M. ve Ferri, L. M. (2014). Socio-Demographical antecedents of responsible consumerism propensity. International Journal of Consumer Studies, 38(2), 127-138. doi:10,1111/ijcs.12074
  • Perry, S. R. (2003). Big Five Personality Traits and Work Drive as Predictors of Adolescent Academic, Performance, Doctorate Dissertation, The University of Tennessee, Knoxville
  • Ramanaiah, N. V., Clump, M. ve Sharpe, P. J. (2000). Personality profiles of environmentally responsible groups, Psychological Reports, 87(1), 176-178. doi: 10,2466/pr0,2000,87.1,176
  • Ratnawat, R. G. ve Borgave, S. A. (2019). Impact of big-five personality on ımpulsive buying behaviour. International Journal of Multidisciplinary, 4(6), 501-505.
  • Riberio, J., Veiga, R. T. ve Higuchi, A. K. (2016). Personality traits and sustainable consumption. Revista Brasileira de Marketing, 15(3), 297-313,
  • Roberts, J. A. ve Jones, E. (2001). Money Attitudes, credit card use, and compulsive buying among American college students. The Journal of Consumer Affairs, 35(21), 213-240, DOI: 10,1111 / j.1745-6606.2001,tb00111,x
  • Roux, C. ve Jacques, N. (2009). Conscious consumption and its components: An exploratory study. McGill, A. N. ve Shavitt, S. (Ed.), Association for Consumer Research, 36, (903-904).
  • Saray, M. T. ve Hazer, O. (2017). Etik Tüketici ölçeğinin Türkçe uyarlaması; geçerlilik ve güvenilirliğine ilişkin bir çalışma: Hacettepe Üniversitesi örneklemi. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 4, 258-283
  • Schmitt, D., Allik, J., McCrae, R. R. ve Benet, V. (2007). The geographic distribution of big five personality traits: Patterns and profiles of human self-description across 56 nations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(2), 173-212
  • Shama, A. (1988). The voluntary simplicity consumer: A comparative study. Psychological Repork, 63(3), 859-869. https://doi.org/10,2466/pr0,
  • Shaw, D. ve Newholm, T. (2012). Voluntary simplicity and the ethics of consumption. Psychology and Marketing, 19(2), 167–185. https://doi.org/10,1002/mar.10008
  • Simon, D., Kriston, L., Loh, A., Spies, C., Scheibler, F., Wills, C. ve Härter, M. (2010). Confirmatory factor analysis and recommendations for ımprovement of the autonomy-preference-ındex (API). Health Expectations,
  • Solomon, M. R. (2020). Tüketici davranışları (11, Baskı). (N. Parıltı ve E. A. Ergin, Çev.). Ankara: Nobel Yayınları No. 40340,
  • Somer, O., Korkmaz, M. ve Tatar, A. (2002). Beş faktör kişilik envanteri‘nin geliştirilmesi-I: Ölçek ve alt ölçeklerin oluşturulması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 21-33,
  • Strang, S. E. (2004). Big Five Personality and Leadership Developmental Levels as Predictors of Leader Performance. A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of The University of Georgia in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science. B.S., The University of Georgia.
  • Straughan, R. ve Roberts, J. A. (1999). Environmental segmentation alternatives: A look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing. 16(5), 558-575.
  • Swami, V., Premuzic, T. C., Snelgar, R. ve Furnham. A. (2009). Egoistic, altruistic, and biospheric environmental concerns: A path analytic ınvestigation of their determinants. Scandinavian Journal of Psychology, 51(2), 139-145
  • Szmigin, I., Carrigan, M. ve McEachern, M. G. (2009). The conscious consumer: Taking a fexible approach to ethical behaviour. International Journal of Consumer Studies, 33, 224-231, doi: 10,1111/j.1470-6431,2009.00750,x
  • Şan, M. K. ve Hira, İ. (2004). Modernlik ve postmodernlik bağlamında tüketim toplumu kuramları. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 1-19. https://dergipark.org.tr 6.6.2020.
  • Şengün, H. İ. ve Menteş, N. (2017). Küreselleşme sürecinde tüketicilerin hazcı ve bilinçli tüketim alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 313-324,
  • Şimşek Ö. F. (2007), Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6. Baskı). Education, Pearson
  • Tang, C. M. F. ve Lam, D. (2017) The role of extraversion and agreeableness traits on gen y’s attitudes and willingness to pay for green hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 607-623, https://doi.org/10,1108/IJCHM-02-2016-0048
  • Tatar, A. (2016). Beş faktör kişilik ölçeğinin kısa formunun geliştirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 14-23,
  • Tükel, İ. (2014). Tüketimin yeni aktörleri: “Y kuşağı”. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi,1-22, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr. 19.6.2020.
  • Udo-Imeh, P. T. (2015). Influence of personality on the buying behaviour of undergraduate students in universities in cross river state, Nigeria. International Journal of Marketing Studies, 7(4), 64-77. doi:10,5539/ijms.v7n4p64
  • Ulu, İ. P. (2007). An Investigation of Adaptive and Maladaptive Dimensions of Perfectionism İn Relation to Adult Attachment and Big Five Personality Traits. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Yaraş, E., Akın, E. ve Şakacı, B. K. (2011). Tüketicilerin çevre bilinci düzeyini belirlemeye yönelik bir araştırma. Öneri, 9(35), 117-127
  • Yurtsever, G. (1998). The Ethical Beliefs of Turkish Consumers. D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 13(2), 135- 146.
  • Webster, F. E. (1975). Determinant the characteristics of the socially conscious consumer. Journal of Consumer Research, 2(3), 188-196.
  • Wojciechowska, P. (2017). Influence of personality on buying behaviour: a Cross-Cultural study comparing Poland and the UK. Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets, 2(6), 54-76.
  • Wood, V. F. ve Bell, P. A. (2008). Predicting ınterpersonal conflict resolution styles from personality characteristics. Personality and Individual Differences, 45(2), 126-131, doi:10,1016/j.paid.2008.03,010
  • Zhao, H. ve Seibert, S. E. (2006). The big five personality dimensions and entrepreneurial status: A meta-analytical review. Journal of Applied Psychology, 91(2), 259–271,
There are 104 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Leyla Akdoğan 0000-0002-1800-7708

Yakup Durmaz 0000-0003-0332-4185

Publication Date July 27, 2021
Submission Date October 12, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Akdoğan, L., & Durmaz, Y. (2021). KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN BİLİNÇLİ TÜKETİM DAVRANIŞI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 8(2), 782-814. https://doi.org/10.30798/makuiibf.809440

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.