Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Postgraduate Theses and Dissertations in The Field Of Education Economics in Turkey

Yıl 2017, Cilt: 45 Sayı: 45, 23 - 41, 15.01.2017
https://doi.org/10.15285/maruaebd.292105

Öz












The purpose of this research is to determine general trends in the field by examining the
postgraduate theses and dissertations written in the field of educational economics in Turkey. 
Descriptive survey method and content analysis techniques were used in the study. 80 masters
theses and doctorate dissertations written over the last 25 years in the field of educational economics
in Turkey have formed the universe of this research. All of these theses and dissertations have
been reached within the scope of the research. It is observed in the study that theses in education
economics are more popular at master’s level, they are written intensely in Turkish, mostly
produced in 2014 and 2015. It has been observed that the quantitative methods and especially
the survey and document analysis models are used more frequently in the theses. Most of the
theses prepared for the Institute of Social Sciences rather than Institute of Educational Sciences.
When the genders of the thesis writers and the thesis advisors are examined, it is seen that the
men are more interested in the fields both doctorate and master levels. In terms of academic
rankings, professors appear to give more weight to the field. When we look at the distribution
of the issues of theses, “financial resources, education and costs, education and development,
education and employment situations” come to the forefront. In general, theses in the field of
educational economics appear to be inadequate both in terms of quality and quantity. There is a
need for work that is unique in terms of subject and method, and that produces solutions to the
educational problems in Turkey. 




Kaynakça

  • Arda, E. (2002). Ekonomi El Sözlüğü. İstanbul: Alfa. Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2011). Evaluation of doctoral theses on educational administration in Turkey and abroad, in terms of subjects, methods, and results. Eurasian Journal of Educational Research, 42, 1-14.
  • Aydın, A., ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Balcı, A. ve Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 59 (15), 325–343.
  • Balcı, A., Şimşek, H. Gümüşeli, A. ve Tanrıöğer, A. (2008). 1. Eğitim yönetimi bilimsel araştırmalar ve yayın komisyon raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, 25- 26 Nisan 2008, s.44-48.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks.
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö., ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim Dergisi, 38 (68), 288-303
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Anakara: Siyasal.
  • Carnoy, M. (1982). Economics and Education (N. Tural, Çev.) Encyclopedia of Educational Research McMillan Cor. s. 519-525.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2013). Türkiye’de eğitim-ekonomik büyüme ilişkisi: 1923-2011 (Kantitatif bir yaklaşım). Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21).
  • Fazlıoğulları, O., ve Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24) 43 -75.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N. (2005). How to design and evaluate research in education. New York: Mc Graw Hill.
  • Gümüş, E. ve Şişman, M. (2014). Eğitim Ekonomisi ve Planlaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Heck, R. H. & Hallinger, P. (2005). The study of educational leadership and management. Educational Management Administration and Leadership, 33(2), 229-244.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. AhiEvran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 75-87.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Okutan, M. ve Ekşi, A. (2007). 2000-2003 yılları arasında eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanında yapılmış olan yüksek lisans tez özetleri çalışması. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Saraçoğlu, A. ve Dursun, F. (2010). Türkiye’de ki eğitim programları ve öğretimi alanındaki lisansüstü tezlerinin incelenmesi. 1. Ulusal eğitim programları ve öğretim kongresi içinde A. Türkoğlu (Başkan). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P., ve Kuşdemir, Y. (2013). Sınıf öğretmenliği eğitimi bilim dalında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli kriterlere göre incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5(3), 187-205.Şişman M., ve Turan, S. (2005). Eğitim ve Okul Yönetimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği (s. 99- 146). Ankara: Pegem.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. California: Sage.
  • Tavşancıl, E., Erdem, D., Yalçın, N., Yıldırım, Ö. ve Bilican, S. (2010). Examination of data analyses used for master’s theses in educational sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1467-1474. ÜAK, (2008). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. http://www.yok.gov.tr/yasa/ yonet/yonet11.html. Erişim Tarihi: 03.01.2017.
  • Ünal, L. I. (1996). Eğitim ve Yetiştirme Ekonomisi. Ankara: Epar.
  • Yaşar, B. (2002). Vakıf Üniversitelerinin Yükseköğretim Sistemindeki İşlevlerinin ve Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 45 Sayı: 45, 23 - 41, 15.01.2017
https://doi.org/10.15285/maruaebd.292105

Öz

Bu araştırmanın
amacı Türkiye’de eğitim ekonomisi dalında yazılmış lisansüstü tezleri
inceleyerek alandaki genel eğilimlerini belirlemektir. Araştırmada betimsel
tarama yöntemi ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Son 25 yılda
Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan 80 yüksek lisans ve doktora tezi,
araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında bu tezlerin
tamamına ulaşılmıştır. Çalışmada eğitim ekonomisi dalındaki lisansüstü
tezlerin yüksek lisans seviyesinde daha popüler olduğu, yoğun olarak Türkçe
dilinde yazıldığı, en çok 2014 ve 2015 yıllarında üretildiği görülmektedir.
Nicel yöntemlerin ve özellikle tarama ve doküman analizi modellerinin tezlerde
sıklıkla kullanıldığı, Sosyal Bilimler Enstitülerinin, Eğitim Bilimleri
Enstitülerine oranla daha fazla çalışma yaptığı gözlenmiştir. Tezleri
yazanların ve tez danışmanlarının cinsiyetlerine bakıldığında ise erkeklerin
hem doktora hem de yüksek lisans düzeyinde alana daha fazla ilgi gösterdiği
görülmektedir. Unvan olarak profesörlerin alana daha fazla ağırlık verdiği
ortaya çıkmaktadır. Konuların dağılımına bakıldığında ise, “finansal
kaynaklar, eğitim ve maliyet, eğitim ve kalkınma, eğitim ve istihdam
durumları” öne çıkmaktadır. Genel olarak eğitim ekonomisi alanındaki tezlerin
hem nitelik hem de nicelik geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Konu ve yöntem bakımından özgün, Türkiye’deki eğitim sorunlarına çözüm üreten
çalışmalara gereksinim duyulmaktadır.
 

Kaynakça

  • Arda, E. (2002). Ekonomi El Sözlüğü. İstanbul: Alfa. Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2011). Evaluation of doctoral theses on educational administration in Turkey and abroad, in terms of subjects, methods, and results. Eurasian Journal of Educational Research, 42, 1-14.
  • Aydın, A., ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Balcı, A. ve Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 59 (15), 325–343.
  • Balcı, A., Şimşek, H. Gümüşeli, A. ve Tanrıöğer, A. (2008). 1. Eğitim yönetimi bilimsel araştırmalar ve yayın komisyon raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, 25- 26 Nisan 2008, s.44-48.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks.
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö., ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim Dergisi, 38 (68), 288-303
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Anakara: Siyasal.
  • Carnoy, M. (1982). Economics and Education (N. Tural, Çev.) Encyclopedia of Educational Research McMillan Cor. s. 519-525.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2013). Türkiye’de eğitim-ekonomik büyüme ilişkisi: 1923-2011 (Kantitatif bir yaklaşım). Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21).
  • Fazlıoğulları, O., ve Kurul, N. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24) 43 -75.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N. (2005). How to design and evaluate research in education. New York: Mc Graw Hill.
  • Gümüş, E. ve Şişman, M. (2014). Eğitim Ekonomisi ve Planlaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Heck, R. H. & Hallinger, P. (2005). The study of educational leadership and management. Educational Management Administration and Leadership, 33(2), 229-244.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. AhiEvran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 75-87.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Okutan, M. ve Ekşi, A. (2007). 2000-2003 yılları arasında eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanında yapılmış olan yüksek lisans tez özetleri çalışması. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Saraçoğlu, A. ve Dursun, F. (2010). Türkiye’de ki eğitim programları ve öğretimi alanındaki lisansüstü tezlerinin incelenmesi. 1. Ulusal eğitim programları ve öğretim kongresi içinde A. Türkoğlu (Başkan). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P., ve Kuşdemir, Y. (2013). Sınıf öğretmenliği eğitimi bilim dalında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli kriterlere göre incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5(3), 187-205.Şişman M., ve Turan, S. (2005). Eğitim ve Okul Yönetimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği (s. 99- 146). Ankara: Pegem.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. California: Sage.
  • Tavşancıl, E., Erdem, D., Yalçın, N., Yıldırım, Ö. ve Bilican, S. (2010). Examination of data analyses used for master’s theses in educational sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1467-1474. ÜAK, (2008). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. http://www.yok.gov.tr/yasa/ yonet/yonet11.html. Erişim Tarihi: 03.01.2017.
  • Ünal, L. I. (1996). Eğitim ve Yetiştirme Ekonomisi. Ankara: Epar.
  • Yaşar, B. (2002). Vakıf Üniversitelerinin Yükseköğretim Sistemindeki İşlevlerinin ve Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Alpaydın

İsmail Erol

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2017
Kabul Tarihi 2 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 45 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Alpaydın, Y., & Erol, İ. (2017). Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45(45), 23-41. https://doi.org/10.15285/maruaebd.292105

Cited By



Türkçe Eğitimi Lisansüstü Tezlerde Konuşma Becerisi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1170732