Eğitim
sistemindeki öğretim programları ve program temel felsefesine uygun olarak
hazırlanan ders kitapları bir olgunun öğretiminde devletin, ilgili konuya bakış
açısını yansıtmaktadır. Başka bir ifadeyle bir dersin öğretim programı ve ders
kitabı içeriğindeki olgular, aslında devletlerin vatandaşlarının bu olguya ilişkin
ne bilmesini istediğinin izdüşümü olarak düşünülebilir. Bu bağlamda bir olgunun
öğretimine ilişkin herhangi bir soruya cevap arandığında programları ve ders
kitaplarını incelemek doğru bir yaklaşım olacaktır. Bu gerekçeyle göç olgusunun
öğretimine ilişkin ortaöğretim programları ve ders kitapları incelendiğinde, bu
olgunun bir mekanda gerçekleşmesi, çevreye etkileri ve nüfusla ilgili olması nedeniyle
coğrafya bilimiyle daha çok ilişkilendirildiği görülmüştür. Bu nedenle, yapılan
çalışmada coğrafya öğretim programı ve program esas alınarak hazırlanan ders
kitaplarında, göç olgusunun nasıl ele alındığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Betimsel
araştırma yöntemine göre tasarlanan çalışmada, doküman inceleme tekniğine göre
toplanan veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan göç kavram haritası ölçüt
kabul edilerek analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, göç olgusunun
öğretimine ilişkin coğrafya öğretim programının kazanım boyutunun ve ders
kitaplarının içerik boyutunun yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Göç olgusunun tüm
boyutlarıyla öğretiminin sağlanabilmesi için coğrafya öğretim programı ve ders
kitabı içeriğine yönelik çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Curriculums of education system and textbooks
which are prepared in accordance with curriculum philosophy reflect the
viewpoint of government about related subject during teaching of a phenomenon.
In other words, phenomena in the curriculum and the textbook of a lesson can be
thought as a projection of governments, what the governments want their
citizens to know about this phenomenon. In this context, it is going to be a beneficial
approach to research curriculums and textbooks when an answer is searched for
any questions as to teaching of a phenomenon. When curriculums of secondary education
and textbooks are analyzed about teaching of the phenomenon of migration, it is
seen that this fact is more strongly associated with science of geography as it
occurs at a place, has environmental effects and it is about population.
Therefore, in this study it is aimed to research how the phenomenon of
migration is addressed in textbooks which are prepared based on geography lesson
curriculum. Document analysis was used in data collection process of this study
based on descriptive research. Data were
analyzed by regarding migration concept map prepared by researchers as a
criterion. The results of the study
revealed that aspect of learning outcome of geography lesson curriculum and
aspect of content of textbooks are insufficient as to teaching of the
phenomenon of migration. Solutions intended curriculum and the content of
textbook of geography lesson have been proposed to be able to provide the
teaching of the phenomenon of migration with all aspects.
Konular | Beşeri Coğrafya |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 36 |