Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Öğrenim Seviyelerindeki Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri İle Zihinsel Gelişim Düzeyleri

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 1, 40 - 61, 02.09.2012

Öz

Gelişimci araştırma yöntemlerinden enlemesine araştırma kullanılarak yürütülen bu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının sahip oldukları bilimsel süreç becerileri ile zihinsel gelişimleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma; Amasya Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programından her sınıf düzeyinden 35’er kişi olmak üzere toplam 140 kişiye testler uygulanarak yürütülmüştür. Sınıf seviyelerine göre bilimsel süreç becerileri ve zihinsel gelişimleri arasındaki farklar SPSS paket programı Onevay ANOVA Hoc testlerinden Scheffe kullanılarak tespit edilmiştir. Test bulgularından; üniversite 1. sınıfa gelen öğretmen adaylarının zihinsel gelişimlerinin ve bilimsel süreç becerilerinin düşük olduğu ancak sınıf seviyesi arttıkça zihinsel gelişimleri ve bilimsel süreç becerilerinin genel olarak arttığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ağgül Yalçın, F. Fen Bilgisi Öğretmen Adayların Asit-Baz Konusunda Sahip Oldukları Kavram Yanılgılarının Sınıf Düzeylerine Göre Değişiminin İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (3), 161-172.
  • Aksu, M. (1989). Biçimlendirmeye, yetiştirmeye dönük değerlendirmenin okullardaki öğrenmeye etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Alkan, F., Erdem, E.(2009). Kimya Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilimsel Düşünme Yetenekleri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, O., Sevim, S., Karamustafaoğlu, S. (2001). Fen Bilgisi Öğrencilerinin Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Seviyeleri, Yenibin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Eylül İstanbul, Bildiriler Kitabı, 458-462.
  • Burns J.C, Okey J.R. & Wise, K.C. (1985). Development of and Integrated Process Skill Test: TipsII. Journal of Research in Science Teaching, 22 (2), 169-177.
  • Bybee, W.R. & Sund, B. R. (1990). Piaget For Educators, Second Edition, Waveland Press, Illionois içinden Özsevgeç, T. (2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi.
  • Chiappette, E.L. (1976). A Reviev of Piagetian Studies Relevant to Science Instruction At The Secondary And College Level, Science Education, 60 (2), 253-262.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon. Beşinci baskı . Çepni, S. , Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Erduran Avcı, D., Kara, İ. ve Karaca, D. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının İş Konusundaki Kavram Yanılgıları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 27-39.
  • Esler, K. (1977). Teaching Elementary Science, Florida Technological University Publication.
  • Güneş, T., Şener Dilek, N., Hoplan M. ve Güneş, O. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinde Fotosentez ve Solunum Konusunda Oluşan Kavram Yanılgıları. Journal of Educational and Instructional Studies in the Word, 2(1), 130-145.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi, MEB Yayınları.
  • Lawson, A.E., Renner, W. J.(1994), A Quantittative Analysis of Responses To Piagetian Tasks And Its Inplications For Curriculum, Science Education , 58, 4, 545-559
  • Özsevgeç, T.(2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi.
  • Lawson, A. E.(1985). A Revier of Research on Formal Reasoning And Science Teaching, Journal of Research in Science Teaching, 22,7,569-617 içinden Özsevgeç, T.(2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi
  • Lawson, A.E. (1993). Science Teaching and the Development of Thinking, USA; Wadsworth Inc içinden Ayvacı, H.Ş. (2010). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerinin Kullanma Yeterliliklerini Geliştirmeye Yönelik Pilot Bir Çalışma.
  • Mwamweda, T.S. (1999). Undergraduate and Graduate Students’ Combinatorial Reasoning and Formal Operations, Journal of Genetic Psychology, 160 (4), 503-505.
  • Ostlund, Karen L. (1992). Science Process Skills: Assessing Hands on Student Performance California: Addison Wesley içinden Aydoğdu, B., Ergin, Ö.(2008) Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Farklı Deney Tekniklerinin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkileri, Ege Eğitim Dergisi, 9 (2), 15-36.
  • Özkan, İ., Aşkar, P. & Geban, Ö (1992). Effects of Computer Similations and Problem Solving Approaches on High School Students. Journal of Educational Research, 86 (1), 5–10.
  • Özoğlu, S.(1994). Bilim ve Eğitim ilişkisi. Bilim ve Eğitim. Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantı Serileri: 2, Ankara.
  • Özsevgeç, T. (2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi.
  • Şendur, G. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Organik Kimyadaki Kavram Yanılgıları: Alkenler Örneği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (3), 160-185.
  • Padilla, J. M.& Okey, J. R. (1984). The Effects of Instruction on Integrated Science Process Skill Achievement, Journal of Research in Science Teaching. 21 (3), 277-287.
  • Piaget, J. (1964). Development and Learning. Journal of Research in Science Teaching, 2.
  • Tan, M. & Temiz, B.K. (2003). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri Ve Önemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 89-101.
  • Temiz, B. K.(2001) Lise 1. Sınıf Fizik Dersi Programının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Uygunluğunun İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Uysal Koğ, O. & Başer, N.(2011).Görselleştirme yaklaşımının matematikte öğrenilmiş çaresizliğe ve soyut düşünmeye etkisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (3), 89-108.

The Level of Scientific Process Skills and Mental Development of Science Prospective Teachers at Different Grades

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 1, 40 - 61, 02.09.2012

Öz

This study was conducted using a cross-sectional study of research methods of developmental science teachers with the intellectual development of their scientific process skills aimed to determine the relationship between them. This study was carried in the province of Amasya at science Department of Education Faculty on 140 prospective teacher students attending different grades each consisting 35 students. The difference between their academically process skills and intellectual developments of the participant prospective teacher students were determined through Scheffe from Oneway ANOVA Post Hoc Test. The test findings showed that the students who finished high schools successfully and attending to the first year of the science department of the university had lower intellectual development and scientific process skills whereas when they attend higher grades they have higher intellectual development and scientific process skills.

Kaynakça

  • Ağgül Yalçın, F. Fen Bilgisi Öğretmen Adayların Asit-Baz Konusunda Sahip Oldukları Kavram Yanılgılarının Sınıf Düzeylerine Göre Değişiminin İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (3), 161-172.
  • Aksu, M. (1989). Biçimlendirmeye, yetiştirmeye dönük değerlendirmenin okullardaki öğrenmeye etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Alkan, F., Erdem, E.(2009). Kimya Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilimsel Düşünme Yetenekleri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, O., Sevim, S., Karamustafaoğlu, S. (2001). Fen Bilgisi Öğrencilerinin Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Seviyeleri, Yenibin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Eylül İstanbul, Bildiriler Kitabı, 458-462.
  • Burns J.C, Okey J.R. & Wise, K.C. (1985). Development of and Integrated Process Skill Test: TipsII. Journal of Research in Science Teaching, 22 (2), 169-177.
  • Bybee, W.R. & Sund, B. R. (1990). Piaget For Educators, Second Edition, Waveland Press, Illionois içinden Özsevgeç, T. (2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi.
  • Chiappette, E.L. (1976). A Reviev of Piagetian Studies Relevant to Science Instruction At The Secondary And College Level, Science Education, 60 (2), 253-262.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon. Beşinci baskı . Çepni, S. , Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Erduran Avcı, D., Kara, İ. ve Karaca, D. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının İş Konusundaki Kavram Yanılgıları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 27-39.
  • Esler, K. (1977). Teaching Elementary Science, Florida Technological University Publication.
  • Güneş, T., Şener Dilek, N., Hoplan M. ve Güneş, O. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinde Fotosentez ve Solunum Konusunda Oluşan Kavram Yanılgıları. Journal of Educational and Instructional Studies in the Word, 2(1), 130-145.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi, MEB Yayınları.
  • Lawson, A.E., Renner, W. J.(1994), A Quantittative Analysis of Responses To Piagetian Tasks And Its Inplications For Curriculum, Science Education , 58, 4, 545-559
  • Özsevgeç, T.(2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi.
  • Lawson, A. E.(1985). A Revier of Research on Formal Reasoning And Science Teaching, Journal of Research in Science Teaching, 22,7,569-617 içinden Özsevgeç, T.(2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi
  • Lawson, A.E. (1993). Science Teaching and the Development of Thinking, USA; Wadsworth Inc içinden Ayvacı, H.Ş. (2010). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerinin Kullanma Yeterliliklerini Geliştirmeye Yönelik Pilot Bir Çalışma.
  • Mwamweda, T.S. (1999). Undergraduate and Graduate Students’ Combinatorial Reasoning and Formal Operations, Journal of Genetic Psychology, 160 (4), 503-505.
  • Ostlund, Karen L. (1992). Science Process Skills: Assessing Hands on Student Performance California: Addison Wesley içinden Aydoğdu, B., Ergin, Ö.(2008) Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Farklı Deney Tekniklerinin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkileri, Ege Eğitim Dergisi, 9 (2), 15-36.
  • Özkan, İ., Aşkar, P. & Geban, Ö (1992). Effects of Computer Similations and Problem Solving Approaches on High School Students. Journal of Educational Research, 86 (1), 5–10.
  • Özoğlu, S.(1994). Bilim ve Eğitim ilişkisi. Bilim ve Eğitim. Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantı Serileri: 2, Ankara.
  • Özsevgeç, T. (2002). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Konularındaki Zihinsel Gelişim Düzeyleri ile Sahip Oldukları Profiller Arasındaki İlişkilerin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Karedeniz Teknik Üniversitesi.
  • Şendur, G. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Organik Kimyadaki Kavram Yanılgıları: Alkenler Örneği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (3), 160-185.
  • Padilla, J. M.& Okey, J. R. (1984). The Effects of Instruction on Integrated Science Process Skill Achievement, Journal of Research in Science Teaching. 21 (3), 277-287.
  • Piaget, J. (1964). Development and Learning. Journal of Research in Science Teaching, 2.
  • Tan, M. & Temiz, B.K. (2003). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri Ve Önemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 89-101.
  • Temiz, B. K.(2001) Lise 1. Sınıf Fizik Dersi Programının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Uygunluğunun İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Uysal Koğ, O. & Başer, N.(2011).Görselleştirme yaklaşımının matematikte öğrenilmiş çaresizliğe ve soyut düşünmeye etkisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (3), 89-108.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Celep Bu kişi benim

Özlem Gültekin Bu kişi benim

Sevilay Karamustafaoğlu

Orhan Karamustafaoğlu

Yayımlanma Tarihi 2 Eylül 2012
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Celep, A., Gültekin, Ö., Karamustafaoğlu, S., Karamustafaoğlu, O. (2012). Farklı Öğrenim Seviyelerindeki Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri İle Zihinsel Gelişim Düzeyleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 40-61.