This study has been prepared using the document review method and content analysis in qualitative research. It is aimed to investigate the articles about the child literature which published between 2010 – 2020. 147 articles were included in the study which are reached by scanning the keywords "child literature" and "early childhood" from TÜBİTAK ULAKBİM Social and Humanities, Social Sciences Citation Index (SSCI) and Google Scholar constituted the sample of the research. Research data were collected with a checklist prepared by the researchers. The year, method, subject, sample, data collection tool and data analysis method information for the articles are included in the prepared checklist. The data obtained in the study were evaluated using the content analysis technique. When the distribution of articles in the field of early childhood literature by years is analyzed, it is seen that no article work was done in 2010. It is seen that the most article studies were conducted in 2018 (23 articles), 2016 (22 articles), 2020 (22 articles). It is seen that the books are used as samples in 54 articles and have the highest rate. It is seen that the qualitative method (103 articles) is used in the majority of the articles. On the other hand, while quantitative method is in the second place with 36 articles, it is seen that the number of studies using the mixed method (8 articles) is low. When the subjects discussed in the articles are evaluated, it is seen that thematic (35 articles) studies have the highest rate.
Children literature Early childhood education Content analysis
Araştırmada, 2010-2020 yılları arasında Türkiye’de erken çocukluk dönemi çocuk edebiyatı alanında yapılmış makalelerin incelenmesi amaçlanmıştır. Veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. 2010-2020 yılları arasında erken çocukluk dönemi çocuk edebiyatı alanında yapılan; TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri Bilimler, Social Science Citation Index (SSCI) ve Google Akademik’ den “çocuk edebiyatı” ve “erken çocukluk dönemi” anahtar kelimeleri ile tarama yapılarak ulaşılan 147 makale araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu makaleler, yıl, yöntem, konu, örneklem, veri toplama aracı ve veri analiz tekniğine göre incelenmiştir. Erken çocukluk dönemi çocuk edebiyatı alanında hazırlanan makalelerin sayısında son yıllarda artış olduğu görülmektedir. Yayınlanmış olan makalelerin değerlendirilmesi sonucunda, 2010 yılında mevcut konuda herhangi bir çalışma yapılmadığı görülmektedir. En fazla çalışmanın 2018 (23 makale), 2016 (22 makale) ve 2020 (22 makale) yıllarında yayınlandığı görülmektedir. Makalelerde en çok yer verilen örneklem grubunu kitaplar (54 makale) oluşturmaktadır. Bununla birlikte makalelerin büyük çoğunluğunda nitel araştırma yöntemlerinin (103 makale) kullanıldığı görülmektedir. Diğer taraftan, nicel araştırma yöntemleri (36 makale) ve karma yöntemlerin (8 makale) kullanıldığı çalışmaların sayısının daha az olduğu görülmüştür. İncelenen makalelerde en çok tercih edilen konuyu tematik çalışmalar (35 makale) oluşturmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 |