TFRS 15 MÜŞTERİ SÖZLEŞMELERİNDEN HASILAT STANDARDI ÇERÇEVESİNDE DİJİTAL KANAL PLATFORMLARI TARAFINDAN SUNULAN HİZMET GELİRLERİNİN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ
Yıl 2025,
Cilt: 24 Sayı: 74, 271 - 302, 16.01.2025
Nurettin Özdemir
,
Betül Açıkgöz
,
Hikmet Ulusan
Öz
Medya sektörü, dijitalleşme ile birlikte köklü bir dönüşüm sürecindedir. Son on yılda, donanım ve yazılım teknolojilerindeki ilerlemeler ve yeni girişimlerle dijital eğlence mecrasının hızla büyüdüğü görülmektedir. Dijital kanal platformları, hızla gelişen teknoloji ve değişen izleyici alışkanlıklarıyla birlikte önemli bir iş modeli haline gelmiştir. Tüketicilerin daha fazla seçenek ve kontrol talebi, içerik sunum yöntemleri ve gelir modellerinde büyük değişimlere yol açmıştır. Bu platformlar, abonelik tabanlı (SVOD), reklam destekli (AVOD) ve işlem bazlı (TVOD) iş modelleri gibi çeşitli hizmetler sunarak gelir elde etmektedirler. Bu çalışmada, dijital kanal platformlarının benimsediği iş modellerine bağlı olarak platformların elde ettiği hizmet gelirlerinin TFRS 15 kapsamında muhasebeleştirilmesi incelenmektedir. Çalışma, dijital platformların finansal raporlama süreçlerinde karşılaşılan zorlukları örnek olaylar üzerinden tartışarak, bu alanda daha fazla araştırma yapmayı ve rehberlik sağlamayı amaçlamaktadır.
Kaynakça
- Altunay, A. (2012). Geleneksel medyadan yeni medyaya: Görüntü yüzeyi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 33-44.
- Ankaralıgil, N. (2024). Kuruluşundan günümüze Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığına yönelik yasal düzenlemeler. TRT Akademi, 9(21), 554-577.
- Anıl Keskin, D., Karabınar, S. ve Şişmanoğlu, E. (2018). Mevcut muhasebe paradigmasında prodüksiyon ürünleri anomalisi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20 (Özel Sayı), ös963- ös976.
- Başer, E., & Söğütlüler, T. (2023). Değişen izleme eğilimleri çerçevesinde dijital platformlar ve içerik reklamları üzerine bir inceleme. Akdeniz İletişim, (41), 1-26. doi: 10.31123/akil.1303391.
- Boujelben, S., & Kobbi-Fakhfakh, S. (2020). Compliance with IFRS 15 mandatory disclosures: An exploratory study in telecom and construction sectors. Journal of Financial Reporting and Accounting, 18(4), 707-728.
- Chalaby, J. K. (2024). The streaming industry and the platform economy: An analysis. Media, Culture & Society, 46(3), 552-571.
- Dewan, S., & Ramaprasad, J. (2014). Social media, traditional media, and music sales. Mis Quarterly, 38(1), 101-122.
- Fotopoulos, S. (2023). Traditional media versus new media: between trust and use. European View, 22(2), 277-286.
- Gioltzidou, G., Mitka, D., Gioltzidou, F., Chrysafis, T., Mylona, I., & Amanatidis, D. (2024). Adapting traditional media to the social media culture: A case study of greece. Journalism and Media, 5(2), 485-499.
- Güz, N., Seden Meral, P., Bozkurt, S., & Durmaz, Y. (2021). Corona günlerinde geleneksel medya ve yeni medya üzerine bir araştırma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi.
- Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanlığı (KGK). Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı, Erişim: https://kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/Duyurular/v2/Kurul%20Kararlar%C4%B1/Finansal%20Raporlama%20Standartlar%C4%B1na%20Uygun%20Hesap%20Plan%C4%B1%20_18.07.pdf, Erişim Tarihi: 05.08.2024.
- Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanlığı (KGK). TFRS 15 Müşteri Sözleşmelerinden Hasılat Standardı, Erişim: https://www.kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/Duyurular/v2/TFRS/TFRS_2020/TFRS%2015.pdf, Erişim Tarihi: 05.06.2024.
- Kırık, A. M. (2024). Türkiye'de dijital yayıncılığın gelişim süreci ve fırsatları. TRT Akademi, 9(21), 578-591.
- Kocagür, S. C. (2022). Türkiye’deki dijital platformlar ve değişen içerik biçimi: Tek sezonluk diziler. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (20), 70-91.
- Michaux, V. (2020). Between television and cinema: New platforms Which changes with what impact on contents. Enjeux Numeriques.
- Moro-Visconti, R. (2021). From Netflix to Youtube: over-the-top and video-on-demand platform valuation. Startup Valuation: From Strategic Business Planning to Digital Networking, 309-339.
- Mulla, T. (2022). Assessing the factors influencing the adoption of over-the-top streaming platforms: A literature review from 2007 to 2021. Telematics and Informatics, 69, 101797.
- Naik, N. V. (2020, May). An introduction to over-the-top entertainment. India—a perfect playground for this digital industry. In Meeting of Research in Music, Arts and Design (pp. 229-242). Cham: Springer International Publishing.
- Parmaksız, M. Y. & Kırçova, İ. (2020), Film ve dizilerin abonelik temelli izleme motivasyonları üzerine nitel bir çalışma: Neden svod?, BMIJ, (2020), 8(1): 779-802
- Pazarçeviren, S. Y., Saltukoğlu, A., & Karakaya, G., (2015). Dijital medya yatırımlarının tms38 maddî olmayan duran varlıklar standardına göre muhasebeleştirilmesi, Vergi Sorunları Dergisi, vol.38, no.323, 26-35.
- Polat, H. (2018). Geleneksel medyada temsil sorunu: Alternatif bir mecra olarak yeni medya. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (38), 45-60.
- Sarıaltın, E., Ataizi, M., & Server, N. S. (2017). Üniversite öğrencilerinin demokrasi algısı: Geleneksel medya ve yeni medya ilişkisi. Kurgu, 25(1), 1-16
- Şahin, M., & Şahin, G. (2016). Geleneksel medyanın yeni rakibi: yeni medya ve canlı yayınlar. Yeni Medya(1), 50-63.
- Şahin O. N., Yatıkçı A. (2022). Medya Ekonomisi, İşletmeciliği ve Muhasebesi, Detay Yayıncılık Ankara.
- Vara-Miguel, A., Sánchez-Blanco, C., Sádaba Chalezquer, C., & Negredo, S. (2021). Funding sustainable online news: Sources of revenue in digital-native and traditional media in Spain. Sustainability, 13(20), 11328.
- Xu, P., Ye, Y., & Zhang, M. (2022). Exploring the effects of traditional media, social media, and foreign media on hierarchical levels of political trust in China. Global media and China, 7(3), 357-377.
- Zhang, Y. (2024). The Impact of New Media on Traditional Media. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 28, 691-696.
ACCOUNTING FOR SERVICE REVENUES PROVIDED BY DIGITAL CHANNEL PLATFORMS UNDER THE FRAMEWORK OF TFRS 15 REVENUE FROM CONTRACTS WITH CUSTOMERS STANDARD
Yıl 2025,
Cilt: 24 Sayı: 74, 271 - 302, 16.01.2025
Nurettin Özdemir
,
Betül Açıkgöz
,
Hikmet Ulusan
Öz
The media sector is undergoing a profound transformation driven by digitalization. Over the past decade, advances in hardware and software technologies, coupled with the emergence of new ventures, have fueled the rapid growth of digital entertainment platforms. Digital channel platforms have become a significant business model, propelled by rapidly evolving technology and shifting audience habits. The increasing demand for more choices and control by consumers has led to substantial changes in content delivery methods and revenue models. These platforms generate revenue through various service offerings, such as subscription-based (SVOD), ad-supported (AVOD), and transaction-based (TVOD) business models. This paper examines the accounting of digital service revenues under TFRS 15, depending on the business models adopted by these platforms. By discussing the challenges faced in the financial reporting processes of digital platforms through case studies, this paper aims to provide further research and guidance in this domain.
Kaynakça
- Altunay, A. (2012). Geleneksel medyadan yeni medyaya: Görüntü yüzeyi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 33-44.
- Ankaralıgil, N. (2024). Kuruluşundan günümüze Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığına yönelik yasal düzenlemeler. TRT Akademi, 9(21), 554-577.
- Anıl Keskin, D., Karabınar, S. ve Şişmanoğlu, E. (2018). Mevcut muhasebe paradigmasında prodüksiyon ürünleri anomalisi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20 (Özel Sayı), ös963- ös976.
- Başer, E., & Söğütlüler, T. (2023). Değişen izleme eğilimleri çerçevesinde dijital platformlar ve içerik reklamları üzerine bir inceleme. Akdeniz İletişim, (41), 1-26. doi: 10.31123/akil.1303391.
- Boujelben, S., & Kobbi-Fakhfakh, S. (2020). Compliance with IFRS 15 mandatory disclosures: An exploratory study in telecom and construction sectors. Journal of Financial Reporting and Accounting, 18(4), 707-728.
- Chalaby, J. K. (2024). The streaming industry and the platform economy: An analysis. Media, Culture & Society, 46(3), 552-571.
- Dewan, S., & Ramaprasad, J. (2014). Social media, traditional media, and music sales. Mis Quarterly, 38(1), 101-122.
- Fotopoulos, S. (2023). Traditional media versus new media: between trust and use. European View, 22(2), 277-286.
- Gioltzidou, G., Mitka, D., Gioltzidou, F., Chrysafis, T., Mylona, I., & Amanatidis, D. (2024). Adapting traditional media to the social media culture: A case study of greece. Journalism and Media, 5(2), 485-499.
- Güz, N., Seden Meral, P., Bozkurt, S., & Durmaz, Y. (2021). Corona günlerinde geleneksel medya ve yeni medya üzerine bir araştırma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi.
- Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanlığı (KGK). Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı, Erişim: https://kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/Duyurular/v2/Kurul%20Kararlar%C4%B1/Finansal%20Raporlama%20Standartlar%C4%B1na%20Uygun%20Hesap%20Plan%C4%B1%20_18.07.pdf, Erişim Tarihi: 05.08.2024.
- Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanlığı (KGK). TFRS 15 Müşteri Sözleşmelerinden Hasılat Standardı, Erişim: https://www.kgk.gov.tr/Portalv2Uploads/files/Duyurular/v2/TFRS/TFRS_2020/TFRS%2015.pdf, Erişim Tarihi: 05.06.2024.
- Kırık, A. M. (2024). Türkiye'de dijital yayıncılığın gelişim süreci ve fırsatları. TRT Akademi, 9(21), 578-591.
- Kocagür, S. C. (2022). Türkiye’deki dijital platformlar ve değişen içerik biçimi: Tek sezonluk diziler. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (20), 70-91.
- Michaux, V. (2020). Between television and cinema: New platforms Which changes with what impact on contents. Enjeux Numeriques.
- Moro-Visconti, R. (2021). From Netflix to Youtube: over-the-top and video-on-demand platform valuation. Startup Valuation: From Strategic Business Planning to Digital Networking, 309-339.
- Mulla, T. (2022). Assessing the factors influencing the adoption of over-the-top streaming platforms: A literature review from 2007 to 2021. Telematics and Informatics, 69, 101797.
- Naik, N. V. (2020, May). An introduction to over-the-top entertainment. India—a perfect playground for this digital industry. In Meeting of Research in Music, Arts and Design (pp. 229-242). Cham: Springer International Publishing.
- Parmaksız, M. Y. & Kırçova, İ. (2020), Film ve dizilerin abonelik temelli izleme motivasyonları üzerine nitel bir çalışma: Neden svod?, BMIJ, (2020), 8(1): 779-802
- Pazarçeviren, S. Y., Saltukoğlu, A., & Karakaya, G., (2015). Dijital medya yatırımlarının tms38 maddî olmayan duran varlıklar standardına göre muhasebeleştirilmesi, Vergi Sorunları Dergisi, vol.38, no.323, 26-35.
- Polat, H. (2018). Geleneksel medyada temsil sorunu: Alternatif bir mecra olarak yeni medya. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (38), 45-60.
- Sarıaltın, E., Ataizi, M., & Server, N. S. (2017). Üniversite öğrencilerinin demokrasi algısı: Geleneksel medya ve yeni medya ilişkisi. Kurgu, 25(1), 1-16
- Şahin, M., & Şahin, G. (2016). Geleneksel medyanın yeni rakibi: yeni medya ve canlı yayınlar. Yeni Medya(1), 50-63.
- Şahin O. N., Yatıkçı A. (2022). Medya Ekonomisi, İşletmeciliği ve Muhasebesi, Detay Yayıncılık Ankara.
- Vara-Miguel, A., Sánchez-Blanco, C., Sádaba Chalezquer, C., & Negredo, S. (2021). Funding sustainable online news: Sources of revenue in digital-native and traditional media in Spain. Sustainability, 13(20), 11328.
- Xu, P., Ye, Y., & Zhang, M. (2022). Exploring the effects of traditional media, social media, and foreign media on hierarchical levels of political trust in China. Global media and China, 7(3), 357-377.
- Zhang, Y. (2024). The Impact of New Media on Traditional Media. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 28, 691-696.