Problem
çözme becerisi, son yıllarda matematik öğretimi içerisinde ağırlığı artan bir
beceridir. Problem çözme geliştirilebilir bir beceri olarak görülmenin ötesinde
matematik öğrenmenin önemli bir aracı haline gelmiştir. Öğrencilerin matematiği
daha etkin öğrenmeleri ve problem çözme becerilerinin gelişimi açısından
öğretmenlerin problem çözmeye dair pedagojik alan bilgileri önem taşımaktadır.
Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının problem çözmeye dair pedagojik alan
bilgileri önce teorik, sonra uygulama düzeyinde incelenmiştir. Araştırma 4. sınıfa
devam eden 17 sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Bir durum
çalışması olarak gerçekleştirilen bu araştırmada veri toplama araçları olarak sınıf
öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenine dair kendi gerçekleştirdikleri gözlemleri,
onların ders anlatımlarına ilişkin araştırmacı gözlemi ve onlarla
gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Elde edilen tüm
bulgular öğretmen yetiştirme programının yeterlikleri bağlamında tartışılmış ve
Polya’nın problem çözme basamaklarını içeren temalar altında sunulmuştur.
Öğretmen adaylarının % 29’unda problem çözmeye dair güncel bir pedagojik alan
bilgisinin varlığı gözlenememiştir. Geri kalan öğretmen adaylarının problem
çözmeye dayalı bir derse ilişkin teorik bilgileri ile uygulamaları arasında da ciddi
bir fark gözlenmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerine dayanarak bu sorunun
öğretmen yetiştirme sürecinde uygulama ve teori arasında kurulan zayıf bağdan
kaynaklandığı söylenebilir.
: problem çözme ile öğretim problem çözmeye dair pedagojik alan bilgisi öğretmen adayları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.