The
aim of the research is to investigate the relationship between school culture
and proactive personality traits and political skill of teachers. Relational
screening model was used in the research. The data were collected from 336
teachers working in primary schools in the city center of Gaziantep in the
academic year 2017-2018. The data of the research were collected through the “School
Culture Scale”, the “Abbreviated Proactive Personality Scale” and the “Political
Skill Inventory (PBE)”. In data analysis, descriptive statistics and
correlation coefficients were calculated, the model was tested with structural
equation modeling. According to the results obtained from the research, school
culture positively affects the political skill and proactive personality
traits; proactive personality traits positively affect political skill.
Moreover, as a result of the structural equation model analysis, it was
determined that proactive personality traits have a partial mediator variable
role between school culture and political skill. The significance of the
mediator was tested using the Sobel Test. In schools, a trust-based school
culture can be created for teachers to enable them to actively participate in
the decisions to be taken and to establish positive communication between
employees. Furthermore, efforts can be made to improve proactive personality
traits and political skills of teachers and to identify and eliminate the
barriers hindering the development of these traits. Due to the limited number
of studies on proactive personality traits and political skill in educational
organizations, these concepts can be better understood by studying them with different
variables. In order to examine the relationship between the variables in depth,
it can be suggested to carry out research in qualitative or mixed design.
School culture political skills proactive personality teacher
Bu araştırmanın amacı, okul kültürü, politik beceri ve proaktif kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gaziantep il merkezindeki ilkokullarda görev yapan 336 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmanın verileri, “Okul Kültürü Ölçeği”, “Kısaltılmış Proaktif Kişilik Ölçeği ve “Politik Beceri Envanteri (PBE)” aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, korelasyon katsayıları hesaplanmış, yapısal eşitlik modeli analizi ile model test edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; okul kültürü, politik beceriyi ve proaktif kişilik özelliğini; proaktif kişilik özelliği ise politik beceriyi pozitif yönde etkilemektedir. Buna ek olarak, yapısal eşitlik modeli analizi sonucunda, proaktif kişilik özelliğinin, okul kültürü ve politik beceri arasında kısmi aracı değişken olduğu belirlenmiştir. Sobel Testi kullanılarak aracılığın anlamlılığı test edilmiştir.Okullarda öğretmenlerin alınacak kararlara aktif olarak katılmaları ve çalışanlar arasında olumlu bir iletişim kurulması için güven odaklı bir okul kültürü oluşturulabilir. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin proaktif kişilik özelliklerinin ve politik becerilerinin geliştirilmesi, bu özelliklerin gelişimi önündeki engellerin belirlenerek ortadan kaldırılması için çalışmalar yapılabilir. İlgili alan yazında eğitim örgütlerinde proaktif kişilik özellikleri ve politik beceri ile ilgili çalışma sayısının kısıtlı olması nedeniyle bu kavramlar farklı değişkenlerle çalışılarak daha iyi anlaşılması sağlanabilir. Değişkenler arasındaki ilişkinin derinlemesine incelenmesi amacıyla, nitel veya karma desende araştırmaların yapılması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.