Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜRLERARASI YENİ MEDYA: SOSYAL MEDYANIN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM ÜZERİNDE ALGILANAN ETKİLERİ

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 126 - 144, 30.06.2020

Öz

Yirminci yüzyıl boyunca yüz yüze ilişkiler üzerinden tanımlanan kültürlerarası iletişim kavram ve modelleri günümüzün dijital iletişim dinamiklerini açıklamak için yetersiz kalmaktadır. Kültürel değer, norm, inanç ve iletişim davranışları bakımından farklılıklar taşıyan insanların dijital iletişim araçları sayesinde artan karşılaşma olanağı çeşitli fırsatlar ve tehditler getirmektedir. Dolayısıyla yeni medya ve kültürlerarası iletişim çalışmalarının bir arada ele alınması önemlidir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı sosyal medyanın kültürlerarası iletişim üzerindeki algılanan etkilerini incelemektir. Araştırma grubunu 2018-2019 akademik yılında öğrenci değişim programları ile İzmir’de yer alan bir üniversitede öğrenim gören uluslararası öğrenciler oluşturmaktadır (n=101). Öğrencilerin sosyal medyanın kültürlerarası iletişim üzerindeki olası etkilerini nasıl algıladıklarını değerlendirmek amacıyla anket çalışması uygulanmıştır. Araştırma sonuçları sosyal ağlarda farklı kültürlerden bireyler ile arkadaşlık kuran uluslararası öğrenciler için sosyal medya kültürlerarası arkadaşlıkları geliştirmekte ve kültürlerarası etkileşimi kolaylaştırmaktadır. Ayrıca bu öğrenciler sosyal medyanın kültürel bilgi, kültürlerarası özgüven, kültürel farkındalık ve esneklik üzerinde olumlu etkilerde bulunduğu yönünde değerlendirme yapmaktadır. Bu unsurlar kültürlerarası iletişim yeterliğinin tutum ve bilgi boyutu ile ilişkili bulunmaktadır. Çalışma, günlük yaşamda sosyal medya kullanımı ile kültürlerarası yeterlik gelişimi arasındaki ilişkinin ileriki araştırmalarda incelenmesi için önermeler sunmaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2015). Kültürel Zekâ: Kültürlerarası İletişimde Çağdaş Bir Yaklaşım. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Aksoy, Z. (2016). Exploring Intercultural Communication in Expats’ Social Media Groups, In the Proceedings of the International Conference on Studies in Humanities and Social Sciences [pp. 108-116], [URL: http://eaamp.org/proceedingspdf.php?id=22]
  • Andrade, M., & Pischetola, M. (2016). Media and Information Literacy, Hate Speech and Education for Tolerance. Media and Information Literacy: Reinforcing Human Rights, Countering Radicalization and Extremism, 117.
  • Baksi, A., Sürücü, H. A., & Duman (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürler Arası Duyarlılıkları ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. JAREN, 5(1), 31-39.
  • Başoğlu, U. D., & Yanar, Ş. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ve Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6-13.
  • Batardière, M. T. (2015). Promoting Critical Thinking in Online Intercultural Communication. The EuroCALL Review, 23(1), 3-10.
  • Bekiroğlu, O., & Balcı, Ş. (2014). Kültürlerarası iletişim duyarlılığının izlerini aramak: iletişim fakültesi öğrencileri örneğinde bir araştırma. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 35(1), 429-459.
  • Bennett, J. M. (2009). Cultivating intercultural competence: A process perspective. In D. Deardorff (Edt.), The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 121-140). California: sage Publications, Inc.
  • Bonfadelli, H. (2017). Media Effects: Across and Between Cultures. The International Encyclopedia of Media Effects, 1-16.
  • Chen, G. M. (2012). The Impact of New Media on Intercultural Communication in Global Context. China Media Research, 8(2), ss.1-10
  • Chen, G. M., & Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, vol. 3, 2000, pp. 1-15.
  • Chetty, N., & Alathur, S. (2018). Hate speech review in the context of online social networks. Aggression and violent behavior, 40, 108-118.
  • Coffey, A. J., Kamhawi, R., Fishwick, P., & Henderson, J. (2013). New media environments’ comparative effects upon intercultural sensitivity: A five-dimensional analysis. International Journal of Intercultural Relations, 37(5), 605-627.
  • Çakmak, S., & Müezzin, E. E. (2018). Sosyal Medya Kullaniminin İletişim Becerileriyle İlişkisinin İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3), 196-203.
  • Çat, A. K., & Özsoy, S. (2018). Yeni Medyayla Değişen Kutlama Alışkanlıkları: Herkesin Bayramı Kutlu Olsun. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 3(7), 188-202.
  • Deardorff, D. K. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.

  • Hall, E. T. (1959). The Silent Language, New York: Doubleday
  • Hall, Edward T. (1976). Beyond Culture, New York: Anchor Press.
  • Hall, Edward T., Mildred R. Hall (1987). Hidden Differences: Doing Business With The Japanese, New York: Doubleday.
  • Forbush, E., & Foucault-Welles, B. (2016). Social media use and adaptation among Chinese students beginning to study in the United States. International Journal of Intercultural Relations, 50, 1-12.
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values, California: Sage Publications.
  • Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Asia Pacific journal of management, 1(2), 81-99.
  • Hoşgör, H., Koç Tütüncü, S., Gündüz Hoşgör, D., & Tandoğan, Ö. (2017). Üniversite öğrencileri arasında sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkusu yaygınlığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Academic Value Studies, 3(17), 213-223.
  • Kotowski, M. R., & Dos Santos, G. M. (2010). The role of the connector in bridging borders through virtual communities. Journal of Borderlands Studies, 25(3–4), 150–158. Landau, A., Eisikovits, Z., & Rafaeli, S. (2019). Coping Strategies for Youth Suffering from Online Interpersonal Rejection. Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences, 2176-2185, [URL: https://hdl.handle.net/10125/59656] internet adresinden 12 Nisan 2020 tarihinde edinilmiştir. Liu, L., & Zhang, Y. (2014). The Application of Constructivism to the Teaching of Intercultural Communication. English Language Teaching, 7(5), 136-141.
  • Luijters, K., Van der Zee, K. I., & Otten, S. (2008). Cultural diversity in organizations: Enhancing identification by valuing differences. International Journal of Intercultural Relations, 32(2), 154-163.
  • Macfadyen, L. P., Roche, J., & Doff, S. (2004). Communicating across cultures in cyberspace: A bibliographical review of intercultural communication online (Vol. 2). LIT Verlag Münster. [URL: https://epub.ub.uni-muenchen.de/13955/1/13955.pdf] adresinden 09.03.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Mas'udah, D. (2017). The Use of Social Media in Intercultural Friendship Development. Profetik: Jurnal Komunikasi, 10(1), 5-20.
  • McEwan, B., & Sobre-Denton, M. (2011). Virtual cosmopolitanism: Constructing third cultures and transmitting social and cultural capital through social media. Journal of International and Intercultural Communication, 4(4), 252-258.
  • Ngai, P. (2019). Online Social Networking and Transnational-Competence Development Among International Students from Japan. Journal of International Students, 9(2), 432-459.
  • Oetzel, J. G., McDermott, V. M., Torres, A., & Sanchez, C. (2012). The impact of individual differences and group diversity on group interaction climate and satisfaction: A test of the effective intercultural workgroup communication theory. Journal of International and Intercultural Communication, 5(2), 144-167.
  • Pikhart, M. (2018). Multilingual and Intercultural Competence for ICT: Accessing and Assessing Electronic Information in the Global World. In the Proceedings of the International Conference on Multimedia and Network Information System (pp. 273-278). Springer.
  • Rigamonti, E., & Scott-Monkhouse, A. R. (2015). Raising self-awareness and developing intercultural competence by activating personal filters. CASALC Review, 1, 24-38.
  • Sawyer, R., & Chen, G. M. (2012). The impact of social media on intercultural adaptation. Intercultural Communication Studies, 21, pp. 151–169.
  • Shuter, R. (2012). Intercultural new media studies: The next frontier in intercultural communication. Journal of Intercultural Communication Research, 41(3), 219-237.
  • Spencer-Rodgers, J., & McGovern, T. (2002). Attitudes toward the culturally different: The role of intercultural communication barriers, affective responses, consensual stereotypes, and perceived threat. International journal of intercultural relations, 26(6), 609-631.
  • Spitzberg, B. H. (2000). A Model of Intercultural Communication Competence. Intercultural communication: A reader, 9, 375-387.

  • Spitzberg, B. H., & Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. In D. Deardorff (Edt.), The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 2-52). California: sage Publications, Inc.
  • Vurdien, R. (2014). Social Networking: Developing Intercultural Competence and Fostering Autonomous Learning. S. Jager, L. Bradley, E. J. Meima ve s. Thouesney (Eds). CALL Design Principles and Practice; In the Proceedings of the 2014 EUROCALL Conference, Groningen-The Netherlands [pp. 398-402]. Dublin: Research Publishing Net.
  • Wang, C. M. (2012). Using Facebook for cross-cultural collaboration: The experience of students from Taiwan. Educational Media International, 49(1), 63-76.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Aksoy

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksoy, Z. (2020). KÜLTÜRLERARASI YENİ MEDYA: SOSYAL MEDYANIN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM ÜZERİNDE ALGILANAN ETKİLERİ. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 126-144.