Lise Öğrencilerinin Analitik Düşünme Becerilerinin Yaşam Becerilerini Yordama Düzeyi
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 2, 542 - 554, 15.04.2025
Filiz Bayın
,
Nihal Tunca Guclu
,
Senar Alkın-şahin
Öz
Bu çalışma, lise öğrencilerinin analitik düşünme becerileri ile yaşam becerileri arasındaki yordamsal ilişkileri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde yordamsal bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2022-2023 öğretim yılında, Kütahya ilinin Gediz ilçesinde öğrenim gören 565 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Ocak ve Park (2020) tarafından geliştirilen ‘‘Analitik Düşünme Ölçeği’’ ve Kutsal ve Nazlı (2021) tarafından geliştirilen ‘‘Yaşam Becerileri Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin analitik düşünme becerilerinin tümünün birlikte, kariyer planlama, kişilerarası iletişim ve kendini tanıma becerilerindeki toplam varyansın yaklaşık %20’sini açıkladığı belirlenmiştir. Ayrıca analitik düşünme becerilerinin tümünün yaşam becerilerinden en çok sorumluluk becerisindeki toplam varyansı (%29) açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Etik Beyan
“Lise Öğrencilerinin Analitik Düşünme Becerilerinin Yaşam Becerilerini Yordama Düzeyi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Müdürlüğü’nün 03.11.2023 tarih ve 240886 sayılı yazısı gereğince 2023/11 nolu toplantısında alınmıştır.
Kaynakça
- Aksoy, Ö. N. (2020). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin
incelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 576-590.
- Aksu, G., ve Eser, M. T. (2020). Development of analytical thinking
tendency scale: Validity and reliability study. Ilkogretim Online, 19(4).
- Akyeampong, K. (2014). Reconceptualised life skills in secondary
education in the African context: Lessons learnt from reforms in Ghana.
International Review of Education, 60(2), 217-234.
- Altınok-Kalkan, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinde yaşam becerileri ve
okul güvenliği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu
Üniversitesi, Gaziantep.
- Anılan, H., ve Gezer, B. (2020). Kodlama etkinliklerine ve analitik
düşünme becerisine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin
incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 307-324.
- Bastık, U. (2019). Hayat bilgisi dersinde yaşam becerilerinin
kazandırılmasına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek
lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
- Cronin, L., Allen, J., Ellison, P., Marchant, D., Levy, A., ve Harwood, C. (2021).
Development and initial validation of the life skills ability scale for higher
education students. Studies in Higher Education, 46(6), 1011-1024.
- Çelik, H., Gürpınar, C., Başer, N., ve Erdoğan, S. (2015). Öğrencilerin
analitik düşünme becerisinin gelişimi üzerine fen bilgisi öğretmenlerinin
görüşleri. Akademik Platform, 396, 408.
- Çelik, B. S. (2021). Lise öğrencilerinin 21.Yüzyıl becerilerini algılama
düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Biruni
Üniversitesi, İstanbul.
- Duz, S., ve Aslan, T. V. (2020). The Effect of Sport on Life Skills in High
School Students. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 161-168.
- Emekli, E. (2021). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi kılavuzunun
fen bilgisi öğretmen adaylarının analitik düşünme becerisine yönelik
mesleki bilgilerinin gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
- Engin, A. O., ve Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin
çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119.
- Erawan, P. (2010). Developing life skills scale for high school students
through mixed methods research. European Journal of Scientific
Research, 47(2), 169-186.
- Erduran-Avci, D., ve Korur, F. (2022). Evaluation of the Life Skills of
Students in Adolescence: Scale Development and Analysis. Journal of
Science Learning, 5(2), 226-241.
- Flores, L. Y., Ojeda, L., Huang, Y. P., Gee, D., ve Lee, S. (2006). The relation
of acculturation, problem-solving appraisal, and career decision-
making self-efficacy to Mexican American high school students'
educational goals. Journal of counseling psychology, 53(2), 260.
- George, D., ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows. Needham Heights,
MA: A Pearson Education.
- Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük
Bilimi Araştırmaları, (32), 127-146.
- Günay, Ö., ve Çarıkçı, İ. H. (2018). Eleştirel düşünme becerileri ile kariyer
uyum yetenekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri
üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi,
17.UIK özel sayısı, 427-440.
- Haowharn, S., ve Ruangsuwan, C. (2018). The development of virtual
learning environment model to fortify life skills for teenage of Thailand
(Doctoral dissertation, Mahasarakham University).
- Işıkçı, D.S. ve Çoklar, A. N. (2022). Lise bilgilerinin toplum 5.0 hakkındaki
görüşlerinin analitik düşünme ve akademik azim bağlamında
incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi , 4 (2), 297-313.
- İşmen, A. E. (2001). Duygusal zeka ve problem çözme. Marmara
Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(13), 111-124.
- Jain, R. B., Kumar, A., ve Khanna, P. (2013). Assessment of self-
awareness among rural adolescents: A cross-sectional study. Indian
Journal of Endocrinology and metabolism, 17(1), 367.
- Kesici, A. (2018). Lise öğrencilerinin sorumluluk düzeylerinin çeşitli
değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 38(3), 965-985.
- Wafaa, M. K. (2018). Life skills and their relationship to the adolescent
childrens values. Alexandria Science Exchange Journal, 39(April-June),
337-353.
- Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme
eğilimleri ile yaşam ve 21.Yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
- Kutsal, D. (2018). Yaşam becerileri psikoeğitim programının kız meslek
lisesi öğrencilerinin yaşam becerilerine ve problem davranışlarına etkisi.
- Kutsal, D. ve Nazlı, S. (2021). Yaşam becerileri ölçeği-lise formu’nun
geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Uluslararası
Eğitim Dergisi, 10(3), 1310-1326.
- Mayarni, M. ve Nopiyanti, E. (2021). Critical and analytical thinking skill in
ecology learning: A correlational study. Journal of Biological Education
Indonesia (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 7(1), 63-70.
- Mayers, A. (2013). Introduction to statistics and SPSS in psychology.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). OECD sosyal ve duygusal beceriler
araştırması.
https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19
- Ocak, G. ve Park, F. (2020). Lise öğrencileri için analitik düşünme ölçeği
geliştirme çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
22(1), 49-68.
- Özmete, E. (2008). Gençlere yönelik yaşam becerileri ölçeğinin
geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Milli Eğitim, (177), 253-270.
- Pallant, J. (2015). SPSS survival manual. Berkshire: Open University Press.
- Parlar, H. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kritik ve analitik düşünme
becerilerinin eğilimlerinin incelenmesi: İstanbul Ümraniye örneği.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 45.
- Prajapati, R. K., Sharma, B., ve Sharma, D. (2017). Significance of life skills
education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1-6.
- Prawita, W., ve Prayitno, B. A. (2019). Effectiveness of a Generative
Learning-Based Biology Module to Improve the Analytical Thinking Skills
of the Students with High and Low Reading Motivation. International
Journal of Instruction, 12(1), 1459-1476.
- Razm, F., Hafezi, F., Marashian, F. S., Naderi, F., ve Dashtbozorgi, Z. (2021).
Effectiveness of flipped teaching and problem-solving methods on
problem-solving ability and sense of responsibility among female high
school students. Iranian Journal of Learning & Memory, 3(12), 31-38.
- Robbins, J. K. (2011). Problem solving, reasoning, and analytical thinking
in a classroom environment. The Behavior Analyst Today, 12(1), 40-47.
- Sebetci, Ö., ve Aksu, G. (2014). Öğrencilerin mantıksal ve analitik
düşünme becerilerinin programlama dilleri başarısına etkisi. Baş Editör,
65.
- Sefer, S. R., ve Akfırat, N. (2009). Yaşam becerilerinin kazandırılmasında
yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(8), 99-
112.
- Somuncuoğlu, D. (2005). Duygusal zekâ yeterliliklerinin kuramsal
çerçevesi ve eğitimdeki rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim
Fakültesi Dergisi, 0(11), 269-293.
- Şimşek, N. (2019). Yaşam becerileri eğitimi ölçeğinin geçerlik güvenirlik
çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 261-270.
- Taşçı, Z. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programındaki yaşam
becerilerinin ders kitapları ve öğretmen uygulamalarındaki yansımaları.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
- Thaneerananon, T., Triampo, W., ve Nokkaew, A. (2016). Development of
a Test to Evaluate Students' Analytical Thinking Based on Fact versus
Opinion Differentiation. International Journal of Instruction, 9(2), 123-138.
- Theabthueng, P., Khamsong, J., ve Worapun, W. (2022). The
Development of Grade 8 Student Analytical Thinking and Learning
Achievement Using the Integrated Problem-Based Learning and Think-
Pair-Share Technique. Journal of Educational Issues, 8(1), 420-429.
- Tok, E., ve Sevınç, M. (2010). Başarılı zeka kuramına dayalı eğitim
uygulamaları. Electronic Journal of Social Sciences, 9(32), 63-74.
- Tran, T. L. T., Phan, H. M. T., Nguyen, A. N. T., ve Nguyen, H. D. (2021).
Correlations between living values and life skills of secondary school
students in Vietnam. European Journal of Contemporary Education,
10(1), 148-158.
- Trujillo-Jenks, L. ve Rosen, L. (2015). Fostering student learning through
the use of debates. https://twu-ir.tdl.org/handle/11274/14952. Date of
access: June 2017.
- Ulus, L., (2018). Ergen bireyler için yaşam becerileri. Avrasya Sosyal ve
Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 516-537.
- Ulus, L. (2018). Ergen bireyler için yaşam becerileri. Avrasya Sosyal ve
Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 516-537.
- Wanah, H. N., Jamaluddin, A. B., Zahra, F., Zubaidah, S., ve Arsih, F. (2023).
Critical thinking, communication skills and biology learning outcomes:
Are they correlated?. In AIP Conference Proceedings 2569(1) AIP
Publishing LLC.
- World Health Organization (WHO). (1993). Life skills education in schools.
Geneva: Division of Metal Health and Prevention of Substance Abuse.
- World Health Organization. (1997). Life skills education for children and
adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the
development and implementation of life skills programmes. Geneva:
WHO.
- World Health Organization. (2000). Tobacco-free youth. A life skills
primer. Pan American.
- Zeybek, G. (2019). Lise öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri
kullanım düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social
Sciences and Education Research, 5(2), 142-156.
The Level of High School Students' Analytical Thinking Skills Predicting Their Life Skills
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 2, 542 - 554, 15.04.2025
Filiz Bayın
,
Nihal Tunca Guclu
,
Senar Alkın-şahin
Öz
In this study, it was aimed to determine the procedural relationships between high school students' analytical thinking skills and life skills. The research was a predictive study in relational survey model. The study population of the research consists of 565 high school students studying in Gediz district of Kütahya province in the 2022-2023 academic year. The data of the research were collected using the "Analytical Thinking Scale" developed by Ocak and Park (2020) and the "Life Skills Scale" developed by Holy and Nazlı (2021). Multiple regression analysis was used in the analysis of research data. As a result of the research, it was determined that high school students' analytical thinking skills together explained approximately 20% of the total variance in career planning, interpersonal communication and self-knowledge skills. In addition, it was concluded that all analytical thinking skills explained the total variance in responsibility skills the most (29%) among life skills.
Kaynakça
- Aksoy, Ö. N. (2020). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin
incelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 576-590.
- Aksu, G., ve Eser, M. T. (2020). Development of analytical thinking
tendency scale: Validity and reliability study. Ilkogretim Online, 19(4).
- Akyeampong, K. (2014). Reconceptualised life skills in secondary
education in the African context: Lessons learnt from reforms in Ghana.
International Review of Education, 60(2), 217-234.
- Altınok-Kalkan, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinde yaşam becerileri ve
okul güvenliği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu
Üniversitesi, Gaziantep.
- Anılan, H., ve Gezer, B. (2020). Kodlama etkinliklerine ve analitik
düşünme becerisine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin
incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 307-324.
- Bastık, U. (2019). Hayat bilgisi dersinde yaşam becerilerinin
kazandırılmasına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek
lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
- Cronin, L., Allen, J., Ellison, P., Marchant, D., Levy, A., ve Harwood, C. (2021).
Development and initial validation of the life skills ability scale for higher
education students. Studies in Higher Education, 46(6), 1011-1024.
- Çelik, H., Gürpınar, C., Başer, N., ve Erdoğan, S. (2015). Öğrencilerin
analitik düşünme becerisinin gelişimi üzerine fen bilgisi öğretmenlerinin
görüşleri. Akademik Platform, 396, 408.
- Çelik, B. S. (2021). Lise öğrencilerinin 21.Yüzyıl becerilerini algılama
düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Biruni
Üniversitesi, İstanbul.
- Duz, S., ve Aslan, T. V. (2020). The Effect of Sport on Life Skills in High
School Students. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 161-168.
- Emekli, E. (2021). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi kılavuzunun
fen bilgisi öğretmen adaylarının analitik düşünme becerisine yönelik
mesleki bilgilerinin gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
- Engin, A. O., ve Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin
çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119.
- Erawan, P. (2010). Developing life skills scale for high school students
through mixed methods research. European Journal of Scientific
Research, 47(2), 169-186.
- Erduran-Avci, D., ve Korur, F. (2022). Evaluation of the Life Skills of
Students in Adolescence: Scale Development and Analysis. Journal of
Science Learning, 5(2), 226-241.
- Flores, L. Y., Ojeda, L., Huang, Y. P., Gee, D., ve Lee, S. (2006). The relation
of acculturation, problem-solving appraisal, and career decision-
making self-efficacy to Mexican American high school students'
educational goals. Journal of counseling psychology, 53(2), 260.
- George, D., ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows. Needham Heights,
MA: A Pearson Education.
- Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük
Bilimi Araştırmaları, (32), 127-146.
- Günay, Ö., ve Çarıkçı, İ. H. (2018). Eleştirel düşünme becerileri ile kariyer
uyum yetenekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri
üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi,
17.UIK özel sayısı, 427-440.
- Haowharn, S., ve Ruangsuwan, C. (2018). The development of virtual
learning environment model to fortify life skills for teenage of Thailand
(Doctoral dissertation, Mahasarakham University).
- Işıkçı, D.S. ve Çoklar, A. N. (2022). Lise bilgilerinin toplum 5.0 hakkındaki
görüşlerinin analitik düşünme ve akademik azim bağlamında
incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi , 4 (2), 297-313.
- İşmen, A. E. (2001). Duygusal zeka ve problem çözme. Marmara
Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(13), 111-124.
- Jain, R. B., Kumar, A., ve Khanna, P. (2013). Assessment of self-
awareness among rural adolescents: A cross-sectional study. Indian
Journal of Endocrinology and metabolism, 17(1), 367.
- Kesici, A. (2018). Lise öğrencilerinin sorumluluk düzeylerinin çeşitli
değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 38(3), 965-985.
- Wafaa, M. K. (2018). Life skills and their relationship to the adolescent
childrens values. Alexandria Science Exchange Journal, 39(April-June),
337-353.
- Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme
eğilimleri ile yaşam ve 21.Yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
- Kutsal, D. (2018). Yaşam becerileri psikoeğitim programının kız meslek
lisesi öğrencilerinin yaşam becerilerine ve problem davranışlarına etkisi.
- Kutsal, D. ve Nazlı, S. (2021). Yaşam becerileri ölçeği-lise formu’nun
geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Uluslararası
Eğitim Dergisi, 10(3), 1310-1326.
- Mayarni, M. ve Nopiyanti, E. (2021). Critical and analytical thinking skill in
ecology learning: A correlational study. Journal of Biological Education
Indonesia (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 7(1), 63-70.
- Mayers, A. (2013). Introduction to statistics and SPSS in psychology.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). OECD sosyal ve duygusal beceriler
araştırması.
https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19
- Ocak, G. ve Park, F. (2020). Lise öğrencileri için analitik düşünme ölçeği
geliştirme çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
22(1), 49-68.
- Özmete, E. (2008). Gençlere yönelik yaşam becerileri ölçeğinin
geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Milli Eğitim, (177), 253-270.
- Pallant, J. (2015). SPSS survival manual. Berkshire: Open University Press.
- Parlar, H. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kritik ve analitik düşünme
becerilerinin eğilimlerinin incelenmesi: İstanbul Ümraniye örneği.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 45.
- Prajapati, R. K., Sharma, B., ve Sharma, D. (2017). Significance of life skills
education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1-6.
- Prawita, W., ve Prayitno, B. A. (2019). Effectiveness of a Generative
Learning-Based Biology Module to Improve the Analytical Thinking Skills
of the Students with High and Low Reading Motivation. International
Journal of Instruction, 12(1), 1459-1476.
- Razm, F., Hafezi, F., Marashian, F. S., Naderi, F., ve Dashtbozorgi, Z. (2021).
Effectiveness of flipped teaching and problem-solving methods on
problem-solving ability and sense of responsibility among female high
school students. Iranian Journal of Learning & Memory, 3(12), 31-38.
- Robbins, J. K. (2011). Problem solving, reasoning, and analytical thinking
in a classroom environment. The Behavior Analyst Today, 12(1), 40-47.
- Sebetci, Ö., ve Aksu, G. (2014). Öğrencilerin mantıksal ve analitik
düşünme becerilerinin programlama dilleri başarısına etkisi. Baş Editör,
65.
- Sefer, S. R., ve Akfırat, N. (2009). Yaşam becerilerinin kazandırılmasında
yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(8), 99-
112.
- Somuncuoğlu, D. (2005). Duygusal zekâ yeterliliklerinin kuramsal
çerçevesi ve eğitimdeki rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim
Fakültesi Dergisi, 0(11), 269-293.
- Şimşek, N. (2019). Yaşam becerileri eğitimi ölçeğinin geçerlik güvenirlik
çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 261-270.
- Taşçı, Z. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programındaki yaşam
becerilerinin ders kitapları ve öğretmen uygulamalarındaki yansımaları.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
- Thaneerananon, T., Triampo, W., ve Nokkaew, A. (2016). Development of
a Test to Evaluate Students' Analytical Thinking Based on Fact versus
Opinion Differentiation. International Journal of Instruction, 9(2), 123-138.
- Theabthueng, P., Khamsong, J., ve Worapun, W. (2022). The
Development of Grade 8 Student Analytical Thinking and Learning
Achievement Using the Integrated Problem-Based Learning and Think-
Pair-Share Technique. Journal of Educational Issues, 8(1), 420-429.
- Tok, E., ve Sevınç, M. (2010). Başarılı zeka kuramına dayalı eğitim
uygulamaları. Electronic Journal of Social Sciences, 9(32), 63-74.
- Tran, T. L. T., Phan, H. M. T., Nguyen, A. N. T., ve Nguyen, H. D. (2021).
Correlations between living values and life skills of secondary school
students in Vietnam. European Journal of Contemporary Education,
10(1), 148-158.
- Trujillo-Jenks, L. ve Rosen, L. (2015). Fostering student learning through
the use of debates. https://twu-ir.tdl.org/handle/11274/14952. Date of
access: June 2017.
- Ulus, L., (2018). Ergen bireyler için yaşam becerileri. Avrasya Sosyal ve
Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 516-537.
- Ulus, L. (2018). Ergen bireyler için yaşam becerileri. Avrasya Sosyal ve
Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 516-537.
- Wanah, H. N., Jamaluddin, A. B., Zahra, F., Zubaidah, S., ve Arsih, F. (2023).
Critical thinking, communication skills and biology learning outcomes:
Are they correlated?. In AIP Conference Proceedings 2569(1) AIP
Publishing LLC.
- World Health Organization (WHO). (1993). Life skills education in schools.
Geneva: Division of Metal Health and Prevention of Substance Abuse.
- World Health Organization. (1997). Life skills education for children and
adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the
development and implementation of life skills programmes. Geneva:
WHO.
- World Health Organization. (2000). Tobacco-free youth. A life skills
primer. Pan American.
- Zeybek, G. (2019). Lise öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri
kullanım düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social
Sciences and Education Research, 5(2), 142-156.