Üniversiteli Gençlerin Türk Dünyası Tasavvuruna İlişkin Yaklaşımları
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 2, 555 - 578, 15.04.2025
Kadri Ağgün
,
Könül Mammadova
,
Fadıl Şiraz
,
Muhammet Aykuthan Ulusoy
,
Recep Kahramanoglu
,
Erdal Bay
Öz
Türk Dünyası Dijital Vatandaşlık (TUDVA) Projesi, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi öncülüğünde Türk Dünyasında “aynılıklar ve benzerliklerden” yola çıkılarak Gaspıralı’nın “dilde, fikirde, işte birlik” düsturuna uygun olarak “eğitimde birlik” amaçlamaktadır. TUDVA, farklı öğretim dönemlerinde Türk dünyasının farklı bölgelerinden gençlerin 14 haftalık çevrimiçi ortamda eğitimler aldığı sosyokültürel bir projedir. Projenin amacı, Türk dünyası gençlerinin gelecek tasavvurunda ortak hareket etme kapasitelerinin gelişimine katkı sağlamaktır. Proje kapsamında Türk Dünyası tasavvuruna ilişkin bilişsel farkındalık, tutum ve görüşleri belirlenmek istenmiştir. Betimsel tarama yöntemi kullanılan araştırmada proje ekibi tarafından geliştirilen Türk Dünyası Birliği Algısı anket formu çevrimiçi olarak iki ayrı dönemde uygulanmıştır. Tamamlanan anketlerden I uygulama döneminde 1476, II uygulama döneminde ise 766 olmak üzere toplamda 2242 anket analize tabi tutulmuştur. I ve II uygulamada elde edilen sonuçlar karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda, gençlerin “Türk dünyası birliğinin kurulmasına ilişkin inanç düzeylerinin yüksek olduğu, birliğin kurulacağına inandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmada, Karabağ zaferindeki Azerbaycan-Türkiye dayanışması önemli gelişme olarak tanımlanmıştır. Ayrıca, Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması, Azerbaycan’da düzenlenen TEKNOFEST, Özbekistan ile gelişen olumlu ilişkiler, Zengezur Koridorunun açılması önemli gelişmeler olarak belirtilmiştir. Sonuç olarak Türk dünyasındaki gençlerin Türk dünyasının geçmişi, bugünü ve yarınına ilişkin bilişsel farkındalık, tutum ve görüşlerinin olumlu olduğu söylenebilir.
Etik Beyan
“Gençlerin Türk Dünyasının Dünü, Bugünü ve Yarınların Tasavvuruna İlişkin Yaklaşımları” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri 2024-01 Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 04.10.2024 tarih ve 2024-01 sayılı toplantısında alınmıştır.
Kaynakça
- Alim, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları
(Atatürk üniversitesi örneği), Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, (4)2,
574-586
- Alimbekov, A. (2002).
Türktildüü elderdin Ortokpedagogikalyk murastaryn izildöö problemalary //
OshMUnunzharchysy, Psychology-pedagogyilimderseriyasy, (1)/2, 134-
139
- Bay, E., Alimbekov, A., Mete, M., Cücük, E. ve Yokuş, E. (2017). Türk dünyası
birliği algısı. Gazi Akademik Bakış, 11, 55-85
- Büyüköztürk Ş. (2005). Anket geliştirme, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,
(3)2,133-225.
- Demirok, U. U. ve Gülüm, K. (2019). Üniversite öğrencilerinin Türk dünyası
algısı. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 11(43), 72-81.
- Erol, M. S. (1999). Hayalden Gerçeğe Türk Birleşik Devletleri. İrfan
Yayıncılık. s.59.
- Ersoy, A. F. (2013). Vatandaşlık: Yeni yaklaşımlarla vatandaşlık ve eğitimi. İ.
Acun, B. Tarman ve E. Dinç (Ed.). İnsan hakları demokrasi ve vatandaşlık
eğitimi içinde (69-90). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Gömeç, S. Y. (2015). Türk cumhuriyetleri ve Türk toplulukları (5. Baskı)
Ankara: Akçağ
- Karaduman, H.,& Öztürk, C. (2014). Sosyal bilgiler dersinde dijital
vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital vatandaşlık
tutumlarına etkisi ve dijital vatandaşlık anlayışlarına yansımaları. Journal
of Social Studies Education Research, 5(1), 38-78.
- Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.)
Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı
- Kitapçı, Z. (2001). Yeni İslam tarihi ve Türkler. Konya: Dizgi Ofset
- Kafesoğlu, İ. (1999). Türk milli kültürü. İstanbul: Ötüken
- Sönmez, Ö. F. ve Kocadağ Ünver, T. (2020). Dijital vatandaşlık ve sosyal
bilgiler eğitimi. R. Turan & H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni
yaklaşımlar-IV içinde. Ankara: Pegem Akademi,
- Şahin M. (1999). Türk Tarihi ve Kültürü, Ankara: Gündüz Eğitim ve
Yayıncılık
- Taşkaya S. M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının Türk dünyası algısı,
Researcher: SocialScienceStudies, (2)2, 44-55
- Tetik, M. O. (2017). Türk dünyası ortak kimliği inşasında söylem stratejileri.
Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 17(1), 37-50.
- Topal, E. ve Sezer, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Türk Dünyası
Coğrafyasına İlişkin Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Marmara
Coğrafya Dergisi, 33, 96-113.
- Uçar F. (2007). Dış Türkler. Ankara: Fark Yayınları
- Türk Dünyası Dijital Vatandaşlık Projesi (TUDVA) www.tudva.org
Approaches of University Students to the Turkic World Vision
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 2, 555 - 578, 15.04.2025
Kadri Ağgün
,
Könül Mammadova
,
Fadıl Şiraz
,
Muhammet Aykuthan Ulusoy
,
Recep Kahramanoglu
,
Erdal Bay
Öz
The Turkic World Digital Citizenship (TUDVA) Project, spearheaded by Kyrgyz-Turkish Manas University, exemplifies the power of digital education in fostering unity and collaboration among youth from Turkic regions. Grounded in Gaspirali's principle of "unity in language, idea, and work," the project brought together nearly 20,000 young individuals for a 14-week online program. The initiative focused on developing participants' capacity to contribute to a shared vision of the Turkic World's future. Key objectives included assessing participants' cognitive awareness, attitudes, and opinions about the past, present, and future of the Turkic World. Insights from a survey of 2,242 participants indicated a widespread belief in the necessity of a Turkic World Union and confidence in its eventual realization. The TUDVA Project highlights the potential of digital platforms to cultivate a collective identity while addressing historical and geopolitical challenges. It serves as a testament to the ability of education to unite diverse communities around common goals, advancing the vision of a unified Turkic World.
Kaynakça
- Alim, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları
(Atatürk üniversitesi örneği), Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, (4)2,
574-586
- Alimbekov, A. (2002).
Türktildüü elderdin Ortokpedagogikalyk murastaryn izildöö problemalary //
OshMUnunzharchysy, Psychology-pedagogyilimderseriyasy, (1)/2, 134-
139
- Bay, E., Alimbekov, A., Mete, M., Cücük, E. ve Yokuş, E. (2017). Türk dünyası
birliği algısı. Gazi Akademik Bakış, 11, 55-85
- Büyüköztürk Ş. (2005). Anket geliştirme, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,
(3)2,133-225.
- Demirok, U. U. ve Gülüm, K. (2019). Üniversite öğrencilerinin Türk dünyası
algısı. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 11(43), 72-81.
- Erol, M. S. (1999). Hayalden Gerçeğe Türk Birleşik Devletleri. İrfan
Yayıncılık. s.59.
- Ersoy, A. F. (2013). Vatandaşlık: Yeni yaklaşımlarla vatandaşlık ve eğitimi. İ.
Acun, B. Tarman ve E. Dinç (Ed.). İnsan hakları demokrasi ve vatandaşlık
eğitimi içinde (69-90). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Gömeç, S. Y. (2015). Türk cumhuriyetleri ve Türk toplulukları (5. Baskı)
Ankara: Akçağ
- Karaduman, H.,& Öztürk, C. (2014). Sosyal bilgiler dersinde dijital
vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital vatandaşlık
tutumlarına etkisi ve dijital vatandaşlık anlayışlarına yansımaları. Journal
of Social Studies Education Research, 5(1), 38-78.
- Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.)
Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı
- Kitapçı, Z. (2001). Yeni İslam tarihi ve Türkler. Konya: Dizgi Ofset
- Kafesoğlu, İ. (1999). Türk milli kültürü. İstanbul: Ötüken
- Sönmez, Ö. F. ve Kocadağ Ünver, T. (2020). Dijital vatandaşlık ve sosyal
bilgiler eğitimi. R. Turan & H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni
yaklaşımlar-IV içinde. Ankara: Pegem Akademi,
- Şahin M. (1999). Türk Tarihi ve Kültürü, Ankara: Gündüz Eğitim ve
Yayıncılık
- Taşkaya S. M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının Türk dünyası algısı,
Researcher: SocialScienceStudies, (2)2, 44-55
- Tetik, M. O. (2017). Türk dünyası ortak kimliği inşasında söylem stratejileri.
Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 17(1), 37-50.
- Topal, E. ve Sezer, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Türk Dünyası
Coğrafyasına İlişkin Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Marmara
Coğrafya Dergisi, 33, 96-113.
- Uçar F. (2007). Dış Türkler. Ankara: Fark Yayınları
- Türk Dünyası Dijital Vatandaşlık Projesi (TUDVA) www.tudva.org