Bu araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ilkokullarında görev yapan ilkokul öğretmenlerinin okulda yaşadıkları psikolojik şiddete (mobbing) ilişkin algılarını ve bu mobbingle başa çıkmada kullandıkları yöntemleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Aynı zamanda araştırmada, öğretmenlerin demografik özelliklerinin psikolojik şiddeti açıklamada bir neden/faktör olup olmadığı incelendiği için nedensel karşılaştıma modeli de kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ilkokullarında görev yapmakta olan toplam 1566 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem ise tabakalı örnekleme yöntemine göre tespit edilmiş olan 309 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplamada Toker Gökçe (2006) tarafından geliştirilmiş olan “İşyerinde Yıldırma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler tarafından mobbing olarak algılanan yönetici davranışları düşük düzeydedir. Öğretmenler tarafından en fazla mobbing olarak algılanan yönetici davranışı sözünün kesilmesi davranışı olurken, en az mobbing olarak algılanan yönetici davranışı ise herhangi bir yerine fiziksel yönden zarar verilmesidir. Öğretmenlerin demografik özellikleri ile mobbing olarak algıladıkları yönetici davranışları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Mobbingle başa çıkmada öğretmenlerin en çok yetenekli olduğu alanlarda kendisini geliştirmeye (etkinlikler, çeşitli kurslar gibi) çalışma yöntemine, en az ise mesleği bırakma yöntemine başvurdukları görülmüştür. Öğretmenlerin demografik özellikleri ile mobbingle başa çıkmada kullanılan yöntemler arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Mobbing okulda mobbing İlkokul Öğretmeni Okul Yöneticisi. Mobbing, okulda mobbing, İlkokul Öğretmeni, Okul Yöneticisi.
This research aims to investigate the perceptions of primary school teachers working in public primary schools affiliated to the Ministry of National Education and Culture of the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) regarding the psychological violence (mobbing) they experience at schoosl and the methods they employ in coping with this mobbing. Survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. At the same time, the causal comparison model was also used in the research since it was examined whether the demographic characteristics of the teachers were a reason/factor in explaining the psychological violence. The s population of the study consists of a total of 1566 teachers working in public primary schools affiliated to the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) Ministry of National Education and Culture in the 2018-2019 academic year. The sample consists of 309 teachers who were selected by means of the stratified sampling method. In data collection, the “Mobbing at Work Scale” developed by Toker Gökçe (2006) was used. According to the findings of the research; Behaviors of the administrators behaviors perceived as mobbing by teachers are at a low level. While the behavior of the administrator, which is perceived as mobbing at the highest level by the teachers, is the interruption of speech of teachers by the adminisrators; the behavior of the administrator, which is perceived as mobbing at the lowest level, is physical harm given to body. No statistically significant differences were found between the demographic characteristics of the teachers and the administrator behaviors they perceived as mobbing. It has been observed that in coping with mobbing, teachers use the method of working to improve themselves (such as social activities, various courses) in the areas where they are talented, the most; and the method of leaving the profession the least. No significant differences were found between the demographic characteristics of teachers and the methods used to cope with mobbing.
Mobbing Mobbing at School Primary School Teachers School Administrators
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 9 |
.