Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EFFECT OF ALTERNATIVE EVALUATION ACTIVITIES ON STUDENT ACHIEVEMENT: PLANT AND ANIMAL REPRODUCTION, GROWTH AND DEVELOPMENT UNIT

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 10, 89 - 108, 31.12.2022
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1169035

Öz

In this study, the effect of using alternative assessment activities on students' academic achievement in the 6th grade Science course "Reproduction, Growth and Development in Plants and Animals" unit was examined. Pretest and posttest control group quasi-experimental design was used in the study. The students in both groups were taught according to the MEB curriculum. In addition to the activities in the curriculum, the structured grid, diagnostic branched tree and word association test, which are among the 12 alternative assessment techniques developed by the researchers, were used in the course process for the students in the experimental group. According to the results of the research, using alternative assessment activities in the experimental group increased academic achievement. In addition, as a result of the interviews with the students about the use of these techniques in the Science course, it was determined that the students had positive views.

Kaynakça

  • Adanalı, K. & Doğanay, A. (2010). 5. sınıf sosyal bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 271-292.
  • Akkanat, C., Karamustafaoğlu, S. & Gökdere, M. (2015). The comparison of 7th grade students’ scores achieved through different assessment tools in “The granular structure of matter” unit. International Journal of Educational Researchers, 6(2), 15-31.
  • Alkan, F. (2013). The effect of alternative assessment techniques on chemistry competency perceptions and chemistry success of prospective science teachers. Journal of Baltic Science Education, 12(6), 774-783. https://search.proquest.com/docview/2343715665?accountid=16599
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Asil Yayın Dağıtım.
  • Atıcı, T. & Karahan U. (2006). Yapılandırılmış grid metodu ve kısa cevaplı sorularla osmos ve bitkisel hücrelerdeki plastidler konusundaki anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, GÜ Gazi Eğitim Fakültesi, 7-9 Eylül, Ankara, ss.76.
  • Aydın, F. (2004). Ölçme ve değerlendirme tekniği olarak yapılandırılmış iletişim gridi ve bilgisayar ortamında uygulanabilirliğine ilişkin görüşler. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Aydoğdu, M. & Kesercioğlu, T. (2005). Science and technology teaching in primary education. Anı Publication.
  • Bahar, M. (2003). A study of pupils’ ideas about the concept of life. Kastamonu Education Journal, 11(1), 93-104.
  • Bahar M., Nartgün, Z., Durmus, S. & Bıçak, B. (2006). Traditional alternative assessment and evaluation handbook. Pegem A Publication.
  • Bahar, M., Öztürk, E. & Ateş, S. (2002). Yapılandırılmış grid metodu ile lise öğrencilerinin newton’un hareket yasası, iş, güç ve enerji konusundaki anlama düzeyleri ve hatalı kavramlarının tespiti. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara, 16-18 Eylül.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 1374-141. https://doi.org/10.1080/00219266.1999.9655653
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Buluş Kırıkkaya, E. & Vurkaya, G. (2011). The effect of using alternative assessment activities on atudents’ auccess and attitudes in science and technology course. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 985-1004.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Cardellini, I. & Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Research Book, 19, 59-69.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education. Fourth edition. Lawrence Erlbaum Assocıates.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed., Thousand Oaks, Sage.
  • Çakmaklı, A. (2008). Yapılandırılmış iletişim gridi tekniğinin öğrenci performansını ölçme süreci açısından etkililiğinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Çelikkaya, T. (2016). Tanılayıcı dallanmış ağaç (ss. 175-194), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Ed. Savaş Baştürk). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Çepni, S. & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2011). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Pegem Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2015). Performansların değerlendirilmesi. E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (7. Baskı), (s.233-292) içinde. Pegem Akademi.
  • Çıkrıkçı, N. R. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Çilenti, K. (1997). Educational technology and teaching. Yargıcı printing house.
  • Davies, P. (2000). Contributions from qualitative research. (In H. T. Davies, M. N. Sandra, and P. Smith Eds). What works? Evidence-based policy and practice in public services, (s. 291-316), Policy Press.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretme sanatı. Pegem Yayıncılık.
  • Durmuş, S. & Karakırık, E. (2005). A computer assessment tool for structural communication grid. TOJET, 4(4), 3-7.
  • Ekici, G. & Kurt, H. (2014). Student teachers’ cognitive structure on the concept of “AIDS”: the sample of free word association test. The Journal of Turkish Social Research, 18(3), 267-306.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık.
  • Ercan, F., Taşdere, A. & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme (ss. 477-551), İlköğretimde Türkçe öğretimi (Ed.: A. Kırkkılıç & H. Akyol). Pegem Akademi.
  • Hancock, D. R. (2007). Effects of performance assessment on the achievement and motivation of graduate students. Active Learning in Higher Education, 8(3), 219-231. https://doi.org/10.1177/1469787407081888
  • Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Johnstone, A. H., Bahar, M. & Hansell, M. H. (2000). Structural communication grids: A valuable assessment and diagnostic tool for science teachers. Journal of Biological Education, 34(2), 87-89. https://doi.org/10.1080/00219266.2000.9655691
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Eğitim Araştırmaları (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). s 282- 445. Eğiten Kitap. Geçgel, G. (2016). The determination of alternative concepts about chemistry topics by the technique of diagnostic branched tree (DBT). [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. & Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. 17-40. Sim Matbaası.
  • Kalaycı, S. (2017). Determining pre-service science teachers’ cognitive structure on the concepts of “prokaryote” and “eukaryote E-International Journal of Educational Research, 8(3), 46-64. DOI: 10.19160/ijer.337877.
  • Karahan, U. (2007). Alternatif ölçme ve değerlendirme metotlarından grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritaları’nın biyoloji öğretiminde uygulanması. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Karip, E. (2012). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Kartal, S. & Buldur, S. (2007). Fen öğretiminde alternatif değerlendirme tekniklerinin kullanılması durumunda öğrencilerin başarı düzeylerinin incelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Kocaarslan, M. (2012). Diagnostic branched tree technique and its use in the unit called change and diagnosis of matter in the program of science and technology at fifth grade. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 9(18), 269-279.
  • Korkmaz, H. (2004). Alternative assessment approaches in science and technology education. Yeryüzü Yayıncılık.
  • Köklükaya, A. N. (2010). Identifying the competencies of pre-service science teachers on alternative measurement and assessment techniques. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kurt, H. & Ekici, G. (2013). Determining biology student teachers’ cognitive structure on the concept of “osmosis” through the free word-association test and the drawing writing technique. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8, 809-829.
  • Laugksch, R. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71-94. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Mert, V. (2008). Enerji konusunda alternatif ölçme araçlarının geliştirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Orhan, A. (2012). The effects of using alternative assessment activities on students? achievements in the unit of electricity in our lives in the 6th grade science and technology course. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Özata Yücel E. & Özkan, M. (2015). Determination of secondary school students’ cognitive structure, and misconception in ecological concepts through Word association test. Educational Research and Reviews 10, 660-674. https://doi.org/10.5897/ERR2014.2022
  • Öztürk, P. (2011). The effect of usage of concept maps, structured grid and diagnostic tree technics to teach the “Living things and energy relations unit” on 8th grade of primary school students? Attitudes towards science and technology lesson. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Polat, B. & Doğan, N. (2015). The effects of vee diagrams, concept maps, diagnostic branched tree on attitudes to mathematics course and success. Journal of Theory and Practice in Education, 11(3), 851-875. Doi: 10.17244/eku.11115
  • Sarıbaş, S. & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Sarıgül, Z. (2009). An investigation into the effectiveness of multiple choice tests, structural communication grid and concept maps technique on the students' success in the aspect of measurement process and students' views about these techniques. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Shakoor, W. A. (2006). Alternative assessments for determining the English language proficiency level of English language learners for placement purposes. [Unpublished master’s thesis].
  • Süzen, S. (2009). Evaluation of the science and technology lesson taught by 5E and traditional method with structured grid. National Education, 181, 169-183.
  • Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü. & Evrekli E. (2011). The science and technology pre-service teachers’ self-efficacy levels and opinions about alternative assessment and evaluation approaches. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(3), 1675-1698.
  • Şenel, T. (2008). Fen Ve Teknoloji Öğretmenleri İçin Alternatif Ölçme Ve Değerlendirme Tekniklerine Yönelik Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Etkililiğinin Araştırılması. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
  • Tan, Ş. (2019). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series (Vol.46). Thousand Oaks, Sage.
  • Tatar, N. & Şaşmaz Ören, F. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri-II. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 781-798.
  • Tavukçuoğlu, C. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri ve proje hazırlama, değerlendirme kılavuzu. Kara Harp Okulu Basım Evi.
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Toptaş V. (2011). Sınıfta eğitimin eğitimle ilgili alternatifler ve değerlendirmenin kullanımı ile algıları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 205 - 219.
  • Turan-Oluk, N. & Ekmekci, G. (2017). Comparison of alternative assessment techniques with traditional techniques in terms of measurement of student success. JRES, 4(2), 172-199.
  • Vurkaya, G. (2010). The effect of using alternative assessment activities on students? Success and attitudes in science and technology course. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yaman, S., Karamustafaoğlu, S. & Karamustafaoğlu, O. (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ: BİTKİ VE HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME ÜNİTESİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 10, 89 - 108, 31.12.2022
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1169035

Öz

Bu araştırmada, 6. sınıf Fen Bilimleri dersi “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesinde alternatif ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma ön-test, son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen şeklinde yürütülmüş olup deney ve kontrol grubu araştırmacı tarafından rastgele belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilere nicel veri kaynağı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Bitki ve Hayvan Başarı Testi (BHBT), nitel veri kaynağı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Hem deney hem kontrol grubunda derslerin işleniş sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Fen Bilimleri müfredat programı esas alınmıştır. Deney grubundaki öğrencilere müfredatta yer alan etkinliklere ek olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 12 adet alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinden yapılandırılmış grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kelime ilişkilendirme testi ders sürecinde yöntem olarak kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre alternatif değerlendirme etkinliklerinin ders kapsamında yöntem olarak kullanılması deney grubunda akademik başarıyı arttırmıştır. Ayrıca bu tekniklerin Fen Bilimleri dersinde kullanılmasına yönelik öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucunda öğrencilerin olumlu görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adanalı, K. & Doğanay, A. (2010). 5. sınıf sosyal bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 271-292.
  • Akkanat, C., Karamustafaoğlu, S. & Gökdere, M. (2015). The comparison of 7th grade students’ scores achieved through different assessment tools in “The granular structure of matter” unit. International Journal of Educational Researchers, 6(2), 15-31.
  • Alkan, F. (2013). The effect of alternative assessment techniques on chemistry competency perceptions and chemistry success of prospective science teachers. Journal of Baltic Science Education, 12(6), 774-783. https://search.proquest.com/docview/2343715665?accountid=16599
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Asil Yayın Dağıtım.
  • Atıcı, T. & Karahan U. (2006). Yapılandırılmış grid metodu ve kısa cevaplı sorularla osmos ve bitkisel hücrelerdeki plastidler konusundaki anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, GÜ Gazi Eğitim Fakültesi, 7-9 Eylül, Ankara, ss.76.
  • Aydın, F. (2004). Ölçme ve değerlendirme tekniği olarak yapılandırılmış iletişim gridi ve bilgisayar ortamında uygulanabilirliğine ilişkin görüşler. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Aydoğdu, M. & Kesercioğlu, T. (2005). Science and technology teaching in primary education. Anı Publication.
  • Bahar, M. (2003). A study of pupils’ ideas about the concept of life. Kastamonu Education Journal, 11(1), 93-104.
  • Bahar M., Nartgün, Z., Durmus, S. & Bıçak, B. (2006). Traditional alternative assessment and evaluation handbook. Pegem A Publication.
  • Bahar, M., Öztürk, E. & Ateş, S. (2002). Yapılandırılmış grid metodu ile lise öğrencilerinin newton’un hareket yasası, iş, güç ve enerji konusundaki anlama düzeyleri ve hatalı kavramlarının tespiti. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara, 16-18 Eylül.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 1374-141. https://doi.org/10.1080/00219266.1999.9655653
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Buluş Kırıkkaya, E. & Vurkaya, G. (2011). The effect of using alternative assessment activities on atudents’ auccess and attitudes in science and technology course. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 985-1004.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Cardellini, I. & Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Research Book, 19, 59-69.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education. Fourth edition. Lawrence Erlbaum Assocıates.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed., Thousand Oaks, Sage.
  • Çakmaklı, A. (2008). Yapılandırılmış iletişim gridi tekniğinin öğrenci performansını ölçme süreci açısından etkililiğinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Çelikkaya, T. (2016). Tanılayıcı dallanmış ağaç (ss. 175-194), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Ed. Savaş Baştürk). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Çepni, S. & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2011). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Pegem Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2015). Performansların değerlendirilmesi. E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (7. Baskı), (s.233-292) içinde. Pegem Akademi.
  • Çıkrıkçı, N. R. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Çilenti, K. (1997). Educational technology and teaching. Yargıcı printing house.
  • Davies, P. (2000). Contributions from qualitative research. (In H. T. Davies, M. N. Sandra, and P. Smith Eds). What works? Evidence-based policy and practice in public services, (s. 291-316), Policy Press.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretme sanatı. Pegem Yayıncılık.
  • Durmuş, S. & Karakırık, E. (2005). A computer assessment tool for structural communication grid. TOJET, 4(4), 3-7.
  • Ekici, G. & Kurt, H. (2014). Student teachers’ cognitive structure on the concept of “AIDS”: the sample of free word association test. The Journal of Turkish Social Research, 18(3), 267-306.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık.
  • Ercan, F., Taşdere, A. & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme (ss. 477-551), İlköğretimde Türkçe öğretimi (Ed.: A. Kırkkılıç & H. Akyol). Pegem Akademi.
  • Hancock, D. R. (2007). Effects of performance assessment on the achievement and motivation of graduate students. Active Learning in Higher Education, 8(3), 219-231. https://doi.org/10.1177/1469787407081888
  • Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Johnstone, A. H., Bahar, M. & Hansell, M. H. (2000). Structural communication grids: A valuable assessment and diagnostic tool for science teachers. Journal of Biological Education, 34(2), 87-89. https://doi.org/10.1080/00219266.2000.9655691
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Eğitim Araştırmaları (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). s 282- 445. Eğiten Kitap. Geçgel, G. (2016). The determination of alternative concepts about chemistry topics by the technique of diagnostic branched tree (DBT). [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. & Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. 17-40. Sim Matbaası.
  • Kalaycı, S. (2017). Determining pre-service science teachers’ cognitive structure on the concepts of “prokaryote” and “eukaryote E-International Journal of Educational Research, 8(3), 46-64. DOI: 10.19160/ijer.337877.
  • Karahan, U. (2007). Alternatif ölçme ve değerlendirme metotlarından grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritaları’nın biyoloji öğretiminde uygulanması. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Karip, E. (2012). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Kartal, S. & Buldur, S. (2007). Fen öğretiminde alternatif değerlendirme tekniklerinin kullanılması durumunda öğrencilerin başarı düzeylerinin incelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Kocaarslan, M. (2012). Diagnostic branched tree technique and its use in the unit called change and diagnosis of matter in the program of science and technology at fifth grade. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 9(18), 269-279.
  • Korkmaz, H. (2004). Alternative assessment approaches in science and technology education. Yeryüzü Yayıncılık.
  • Köklükaya, A. N. (2010). Identifying the competencies of pre-service science teachers on alternative measurement and assessment techniques. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kurt, H. & Ekici, G. (2013). Determining biology student teachers’ cognitive structure on the concept of “osmosis” through the free word-association test and the drawing writing technique. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8, 809-829.
  • Laugksch, R. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71-94. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Mert, V. (2008). Enerji konusunda alternatif ölçme araçlarının geliştirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Orhan, A. (2012). The effects of using alternative assessment activities on students? achievements in the unit of electricity in our lives in the 6th grade science and technology course. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Özata Yücel E. & Özkan, M. (2015). Determination of secondary school students’ cognitive structure, and misconception in ecological concepts through Word association test. Educational Research and Reviews 10, 660-674. https://doi.org/10.5897/ERR2014.2022
  • Öztürk, P. (2011). The effect of usage of concept maps, structured grid and diagnostic tree technics to teach the “Living things and energy relations unit” on 8th grade of primary school students? Attitudes towards science and technology lesson. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Polat, B. & Doğan, N. (2015). The effects of vee diagrams, concept maps, diagnostic branched tree on attitudes to mathematics course and success. Journal of Theory and Practice in Education, 11(3), 851-875. Doi: 10.17244/eku.11115
  • Sarıbaş, S. & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Sarıgül, Z. (2009). An investigation into the effectiveness of multiple choice tests, structural communication grid and concept maps technique on the students' success in the aspect of measurement process and students' views about these techniques. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Shakoor, W. A. (2006). Alternative assessments for determining the English language proficiency level of English language learners for placement purposes. [Unpublished master’s thesis].
  • Süzen, S. (2009). Evaluation of the science and technology lesson taught by 5E and traditional method with structured grid. National Education, 181, 169-183.
  • Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü. & Evrekli E. (2011). The science and technology pre-service teachers’ self-efficacy levels and opinions about alternative assessment and evaluation approaches. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(3), 1675-1698.
  • Şenel, T. (2008). Fen Ve Teknoloji Öğretmenleri İçin Alternatif Ölçme Ve Değerlendirme Tekniklerine Yönelik Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Etkililiğinin Araştırılması. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
  • Tan, Ş. (2019). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series (Vol.46). Thousand Oaks, Sage.
  • Tatar, N. & Şaşmaz Ören, F. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri-II. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 781-798.
  • Tavukçuoğlu, C. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri ve proje hazırlama, değerlendirme kılavuzu. Kara Harp Okulu Basım Evi.
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Toptaş V. (2011). Sınıfta eğitimin eğitimle ilgili alternatifler ve değerlendirmenin kullanımı ile algıları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 205 - 219.
  • Turan-Oluk, N. & Ekmekci, G. (2017). Comparison of alternative assessment techniques with traditional techniques in terms of measurement of student success. JRES, 4(2), 172-199.
  • Vurkaya, G. (2010). The effect of using alternative assessment activities on students? Success and attitudes in science and technology course. [Unpublished master’s thesis]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yaman, S., Karamustafaoğlu, S. & Karamustafaoğlu, O. (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 68 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Yunus 0000-0002-7228-3105

Serpil Kalaycı 0000-0001-9613-3390

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yunus, Ö., & Kalaycı, S. (2022). ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ: BİTKİ VE HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME ÜNİTESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 89-108. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1169035

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486