Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin çevre dostu davranışlarını
incelemek ve çevre dostu davranışlarının farklı değişkenlere göre anlamlı
farklılıklar gösterip/göstermediğini belirlemektir. Araştırmanın evreni Kilis
ilinde bulunan devlet üniversitesinin son sınıf öğrencileri (N=1530)
oluşturmaktadır. Seçkisiz (random) örnekleme yöntemine göre örneklem büyüklüğü
690 olarak hesaplanmıştır. Araştırmaya 693 öğrenci katılmış ancak bazı
katılımcıların verileri eksik olduğundan analizler 676 ölçekten elde edilen
verilerle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Çevre Dostu
Davranış Ölçeği” (Tanık, 2012) kullanılmıştır. Veri toplama aracı iki bölümden
oluşmaktadır: Birinci bölüm bazı demografik özellikler ile bağımsız değişkenler,
ikinci bölüm ölçekte yer alan 26 madde. Verilerin analizinde t-testi (normal
dağılım gösteren bağımsız değişkenler için), Mann Whitney U Testi (normal
dağılım göstermeyen değişkenler için) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçeğin iç tutarlık güvenirlik katsayısı .884
olarak hesaplanmıştır. Katılımcıların çevre dostu davranış puanlarının
cinsiyet, çevre ilgisi, ekolojik ayak izi hakkında bilgi sahibi olma, ailede
çevre konularının konuşulması, çevre ile ilgili etkinliklere katılma, çevre
ile ilgili daha önce ve yüksek öğrenimde ders alma, çevre ile ilgili sivil
toplum örgütüne üye olma, öğrenim gördüğü fakülte, babanın eğitim düzeyi ve
mesleğine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Genel olarak
katılımcıların kendilerine ekonomik katkı sağlayan, zorlanmadan yapabildikleri
ve çok fazla fedakârlık gerektirmeyen davranışları daha fazla sıklıkla
yaptıkları belirlenmiştir.
Çevre dostu davranış sürdürülebilirlik çevre bilinci çevre eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |