Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOKUNSAL MATERYALLERE YÖNELİK ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE AİLE GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ: FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 803 - 821, 15.07.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1064931

Öz

Bu çalışmada, Sabancı Vakfı Hibe Programı kapsamında desteklenen Görme Engelli Öğrenciler İçin Engelsiz Fen Öğretimi adlı projede 3 ve 4. Sınıf fen bilimleri dersine yönelik dokunsal formatta hazırlanan 9 materyale ilişkin görme engelliler öğretmenlerinin, total görme yetersizliği olan öğrencilerin ve onların ailelerinin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 8 görme engelliler öğretmeni, 15 total görme yetersizliği olan öğrenci ve 10 aile ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelere başlamadan önce 9 materyal ve özelliklerini katılımcıların incelemesi istenmiştir. İnceleme işleminin ardından görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiş ve katılımcıların görüşlerini desteklemek için gerekli görülen yerlerde doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Çalışma sonucunda, öğretmenlerin geliştirilen dokunsal materyallere ilişkin olumlu görüşler bildirdikleri, diğer akademik derslerde de benzer materyallerin geliştirilmesi gerektiğine dair görüş bildirdikleri görülmüştür. Öğrencilerin geliştirilen dokunsal materyalleri sevdikleri, diğer derslerde de benzer materyallerin yapılmasını istedikleri ve arkadaşlarına da materyallerin verilmesini istedikleri ve dolayısıyla materyale ilişkin olumlu görüşler ifade ettikleri görülmüştür. Aileler, geliştirilen materyallerin çocuklarına uygun olduğunu, bazılarının benzer özellikteki materyalleri kendilerinin de geliştirmek istediklerine ilişkin görüşler bildirdikleri görülmüştür. Sonuç olarak eğitim öğretim faaliyetinin paydaşlarından olan üç grubunda geliştirilen materyallere ilişkin olumlu görüşler bildirdiği söylenebilir.

Destekleyen Kurum

Sabancı Vakfı Hibe Programı (2019)

Kaynakça

  • Akakandelwa, A., & Munsanje, J. (2012). Provision of learning and teaching materials for pupils with visual impairment: Results from a national survey in Zambia. British Journal of Visual Impairment, 30(1), 42-49.
  • Bell, E. C., and A. M. Silverman. 2019. “Access to Math and Science Content for Youth Who are Blind or Visually Impaired.” Journal of Blindness Innovation and Research 9. doi:10.5241/9-152.
  • Bromfield-Lee, D. C., & Oliver-Hoyo, M. T. (2009). An esterification kinetics experiment that relies on the sense of smell. Journal of Chemical Education, 86(1), 82.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem yayıncılık, Ankara.
  • Cole, R. A. & Slavin, A. J. (2013). Use of a video assistive device in a university course in laboratory science: A Case Study. Journal of Visually Impairment and Blindness, 107(4), 311- 315.
  • Cooperman, S. (1980). Biology for the visually impaired student. The American Biology Teacher, 42(5), 293-304.
  • Downing, J. E., & Chen, D. (2003). Using tactile strategies with students who are blind and have severe disabilities. Teaching Exceptional Children, 36(2), 56-61.
  • Fraser, W. J., & Maguvhe, M. O. (2008). Teaching life sciences to blind and visually impaired learners. Journal of Biological Education, 42(2), 84-89.
  • Graybill, C. M., Supalo, C. A., Mallouk, T. E., Amorosi, C., & Rankel, L. (2008). Low-cost laboratory adaptations for precollege students who are blind or visually impaired. Journal of Chemical Education, 85(2), 243.
  • Hatlen, P. (1996). The core curriculum for blind and visually impaired students, including those with additional disabilities. RE:view, 28(1), 25–32.
  • Horzum, T., & Bülbül, M. Ş. (2017). Görme engelliler için bir geometri öğretim materyali: Geometri kafesi. Sürdürülebilir ve Engelsiz Bilim Eğitimi, 3(1), 1-15.
  • Ingraham, C. L., & Andrews, J. F. (2010). The hands and reading: What deafblind adult readers tell us. British Journal of Visual İmpairment, 28(2), 130-138.
  • Isidro, G. M., & Pantoja, C. A. (2014). Tactile Sun: Bringing an Invisible Universe to the Visually Impaired. Tactile Sun, p5.
  • Kızılaslan, A., & Zorluoğlu, S. L. (2019). Contribution of activities developed for visually impaired students to scientific process skills. European Journal of Physics Education, 10(1), 49-58.
  • Küçüközyiğit, M. S., Aslan, C., & Yalçın, G. (2021). Görme Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ailelerin Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(3), 1214-1239.
  • Leuders, J. (2016). Tactile and acoustic teaching material in inclusive mathematics classrooms. British Journal of Visual Impairment, 34(1), 42-53.
  • McLinden, M., & McCall, S. (2002). Learning through touch: Supporting children with visual impairment and additional difficulties. London: David Fulton
  • Mukhiddinov, M., & Kim, S. Y. (2021). A Systematic Literature Review on the Automatic Creation of Tactile Graphics for the Blind and Visually Impaired. Processes, 9(10), 1726.
  • O'Connell, M., Lieberman, L. J., & Petersen, S. (2006). The use of tactile modeling and physical guidance as instructional strategies in physical activity for children who are blind. Journal of Visual Impairment & Blindness, 100(8), 471-477.
  • Okçu, B. & Sözbilir, M. (2016). 8. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere “Yaşamımızdaki Elektrik” Ünitesinin Öğretimi: Mıknatıs Yapalım Etkinliği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 202-223.
  • Rule, A.C., Stefanich, G.P., Boody, R.M. & Peiffer, B. (2011). Impact of adaptive materials on teachers and students with visual impairments in secondary science and mathematics classes: International Journal of Science Education, v. 33, no. 6, p. 865–887.
  • See, A. R., & Advincula, W. D. (2021). Creating Tactile Educational Materials for the Visually Impaired and Blind Students Using AI Cloud Computing. Applied Sciences, 11(16), 7552.
  • Shi, L., Zhao, Y., Gonzalez Penuela, R., Kupferstein, E., & Azenkot, S. (2020, April). Molder: an accessible design tool for tactile maps. In Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-14).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Gülistan Yalçın 0000-0002-9668-0359

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalçın, G. (2022). DOKUNSAL MATERYALLERE YÖNELİK ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ VE AİLE GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ: FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 803-821. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1064931