Yazım Kuralları

Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Nuh’un Gemisi Sağlık Bilimleri Dergisi Yazım Kuralları

Yazım kurallarına ulaşmak için tıklayınız.

Dergi şablonuna ulaşmak için tıklayınız.

Yayın Hakları Devir Formuna ulaşmak için tıklayınız

Başlık sayfasına ulaşmak için tıklayınız


A. Makale Başvurusunun Hazırlanması
Makale Başvurusunun Hazırlanması Yazarlar, Yazı Kılavuzu’nda belirtilen kurallara uymak zorundadır. Bu kuralları sağlamayan başvurular hakem değerlendirilmesine alınmadan yazarlara iade edilir. Yayınlanmak üzere sunulacak makalelere ve eklerine dair bilgiler aşağıda sıralanmaktadır:
1. Başvuru Mektubu: Bu mektupta yazının tüm yazarlar tarafından okunduğu, onaylandığı ve orijinal bir çalışma ürünü olduğu ifade edilmelidir. Herhangi bir yazar, kurum ya da kuruluş ile çıkar çatışması olup olmadığı belirtilmelidir.
2. Etik Kurul Onay Belgesi: (Araştırma makaleleri için gerekli ise ayrı bir dosya olarak eklenmelidir) Etik Kurul İzni ve benzerlik oranı yazı ile sisteme yüklenmelidir. Etik Kurul İzni sayı ve tarihi metinde belirtilmelidir.
3. Kimlik Sayfası: (Yazara/Yazarlara ait kimlik bilgileri ayrı bir dosya olarak eklenmelidir.)
    3.1. Yazara/Yazarlara Ait Bilgiler: Makalenin Türkçe ve İngilizce adı, yazar ya da yazarların adı, bağlı olunan kurum, şehir ve ülke bilgileri, e-posta adresi, ORCID numarasını içeren Kimlik         Sayfası ayrı tek bir ‘MS Word’ dosyası olarak sunulmalıdır. Çok yazarlı makalelerde tüm yazarlara dair kimlik bilgileri Kimlik Sayfası’nda ayrı ayrı belirtilmelidir. Makalenin Adı (Türkçe ve         İngilizce):  11  punto ve bold olmalıdır.
    3.2. Yazarın Katkısı / Authors Contributions (Tek yazar olması durumunda da doldurulacaktır) Kimlik sayfasında araştırmacıların katkı oranı belirtilmelidir. Yazarların isim ve soy isimlerinin                baş harfleri verilerek “konu seçimi, tasarım, planlama, veri toplama ve analiz, makalenin yazımı, eleştirile gözden geçirme” kısımlarında yazarların katkıları belirtilmelidir. Bu kısım başlık         sayfasına eklenmelidir, ana metinde yer almamalıdır.
        Örnek:
        Konu Seçimi: SBD, KBD; Tasarım: SBD, KBD; Planlama: SBD KBD; Veri toplama ve analiz: SBD, KBD; Makalenin yazımı: SBD, KDB; Eleştirel gözden geçirme: KDB.
    3.3. Çıkar Çatışması / Conflict of Interest
        Tek yazar olması durumunda da doldurulacaktır. Yazarlar herhangi bir kurum ya da kuruluşla çıkar çatışması olup olmadığını belirtmelidir.
        Örnek:
        COVID-19 Şüphesi ile Çocuğunu Hastaneye Getiren Ebeveynlerin COVID-19 Korkusu ve Durumluk- Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi
        Evaluation of the Fear of COVID-19 and State-Trait Anxiety Levels of Parents Taking Their Child to Hospital with Suspected COVID-19
        Adı SOYADI1
        1XXXX Üniversitesi, XXXX Fakültesi, XXXX Bölümü, İstanbul, Türkiye (Kurum – Bölüm-Bilgisi)
        ORCID:
        e-posta:
        İletişim Bilgileri: Adres ve telefon no.
        Sorumlu Yazar / Corresponding Author:
        Yazarın Katkısı / Authors Contributions:  Konu seçimi: XX,YY; Tasarım: XX,YY; Planlama: XX,YY; Veri toplama ve analiz: XX,YY;
        Makalenin yazımı: XX,YY; Eleştirel gözden geçirme: XX,YY. (Bu kısım başlık sayfasına    eklenecektir. Ana metinde belirtilmemelidir. Bu kısım boş halde şablonda bırakılmalı,
        silinmemelidir.)
        Çıkar Çatışması / Conflict of Interest:
        Örneğin: Yazarlar arasında çıkar çatışması bulunmamaktadır.
    3.4. Teşekkür ve Açıklama
        Kimlik sayfasının sonunda;
        • Eğer araştırmaya katkı sağlayan kişi veya kurumlar varsa, örneğin “TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir [hibe numaraları xxxx, yyyy]” şeklinde ‘Teşekkür’;
        • Eğer yayınlanmak üzere gönderilen makale herhangi bir yerde özeti sunulmuş ancak tam metin olarak basılmamış bildiriden ya da tezden üretilmiş bir makale ise ‘Açıklama’ olarak             verilmelidir.
4. Makale Metni
        Aşağıda 4.1. ile 4.5. arasında sıralanan maddelerde belirtilen bölümler verilen sıralamayla dergi kurallarına uygun verilen şablonda yer almalıdır.
        Ana metinde yer alan (giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç gibi) tüm başlıklar ardışık (1., 2., 3., ... şeklinde) ve hiyerarşik olarak (1.1., 1.1.1., 1.1.2., 1.2., vb. şeklinde) numaralandırılmalıdır. Bu         numaralandırma dahili çapraz referans (bölüm 1.3.’te de belirtildiği gibi, vb.) için de kullanılmalıdır. Her başlık ayrı bir satırda görünmelidir, öncesinde bir satır boşluk bırakılmalıdır.
        •Yayın için gönderilen makalelerin dili Türkçe ya da İngilizce olabilir.
        •Yazılar özet/abstract, şekil ve tablo yazıları, dipnotlar ve kaynaklar hariç araştırma makalelerinde 6000, derlemelerde 4000, olgu sunumlarında 3000 kelimeyi geçmemelidir.
        •Ayrıca tüm makale metni aşağıda belirtilen formata uygun olmalıdır:
        • Makale metni, ‘MS Word’ formatında A4 (dikey), tek sütun şeklinde ve sayfa kenar boşlukları 2.5 cm olmalıdır. Metin, “Times New Roman” yazı stili ve 10 punto ile iki yana yaslı şekilde             yazılmalıdır. Dipnot boyutu 8 punto olmalıdır. Satır aralığı ana metinde 1.5, özet, sonnotlar (endnotes), kaynakça bölümlerinde 1 olmalıdır.
        • Paragraftan önce ve sonra otomatik 6 nk boşluk eklenmelidir.
        • Paragraf satır başlarında herhangi bir girinti yapılmamalıdır.
        • Makale başlığı, tüm ana başlıklar koyu (bold) ve siyah, alt başlıklar ince, italik ve siyah olmalıdır.
        Veri toplama araçları alt başlık olarak verilecekse numaralandırmaya dikkat edilmelidir.
            Örnek:
        1. Yöntem / Method
        1.1.Verilerin Toplanması ve Veri Araçları
        1.1.1. Sosyodemografik Bilgi Formu
        •Başlık ve özet sayfasından başlayarak tüm sayfalar ardışık numaralandırılmalıdır. Ayrıca herhangi bir özel biçimsel düzenleme yapılmamalıdır.
    4.1 Özet ve Anahtar Sözcükler (Türkçe ve İngilizce)
        • Makalenin başlığı altında araştırmanın amacını, kapsamını, temel sonuçlarını anlatan yapılandırılmamış (tek bir paragraf halinde, amaç, yöntem, bulgular ve sonuç alt başlıkları              olmadan) 150-200 kelime arasında bir özet (abstract); özetin altında 3-5 adet anahtar kelimeler (keywords) bulunmalıdır.
        • İngilizce anahtar kelimeler Medical Search Heading (MesH), • Türkçe anahtar kelimeler Türkiye Bilim Terimlerinden (http://www.bilimterimleri.com/) seçilmelidir.
        • Özet içinde kaynaklar, şekil, tablo numaraları ve dipnot kullanılmamalıdır.
        • Anahtar kelimelerin yazım sırası alfabetik olup, arada virgül olmalıdır. İlk anahtar kelime büyük harfle başlamalı ve diğerleri küçük harfle yazılmalıdır.
        • Türkçe yazılara önce Türkçe sonra İngilizce, İngilizce yazılara önce İngilizce sonra Türkçe olacak şekilde tüm makalelere her iki dilde başlık, özet ve anahtar kelimeler verilmelidir.
    4.2. Tablolar
        • Tablolar metindeki sıralarına göre kendi içlerinde numaralandırılmalıdır. • Tablolar kendi içeriğinin gerektirdiği biçimde oluşturulacak; tablo numarası üstte sola dayalı, koyu (bold) ve             yanında tablo adı yazılacaktır. Tablo başlığının yazımı büyük harfle başlayabilir ya da sadece baş harfler büyük olabilir. Ancak metin içinde tutarlı olmalıdır.
            Örnek: Tablo 1. Katılımcıların demografik bilgileri / Tablo 1. Katılımcıların Demografik Bilgileri
        • Bölünen tablonun başlığının olması gerekmektedir.
        • Kullanılan istatistiksel yöntemler ve kısaltmaların açıklamaları tablo altına, 8 pt. ve italik olarak yazılmalıdır.
        • Satır aralığı 1.0 nk olmalıdır. Tablo yüksekliği 0.5 cm olmalıdır. Yazı boyutu 10 punto olmalıdır.
        • Tabloların metin içindeki göndermeleri yapılmalıdır. Kaynak gösterimi metin içi kaynak gösterimi ile aynı olacaktır.
        • Türkçe metinlerde kesirli sayılar virgül (,), İngilizce metinlerde ise nokta (.) kullanılarak gösterilmelidir.
        • Tablolarda dikey kenarlıklar olmamalı, yatay kenarlıklar en alt ve en üstte veya tablo bölümlerini ayırmak için kullanılmalıdır.
    4.3. Şekiller ve Görseller
        • Şekiller (resim, çizim, plan, harita, grafik, fotoğraf vb.) telif hakkı olmayıp, metindeki sıralarına göre kendi içlerinde numaralandırılmalıdır. Şekiller biçimsel olarak sayfayı ortalayacak         şekilde,     şekil numarası altta sola dayalı, koyu (bold) ve yanında şekil adı ince olarak yazılacaktır. Kaynak gösterimi metin içi kaynak gösterimi ile aynı olmalı ve şeklin altında 8 pt. ile         italik olarak yazılmalıdır.
        • Semboller, kısaltmalar ve tanımlar uluslararası birimler sistemine (SI) uygun olmalıdır. Bunların dışında birimler varsa, eşdeğerleri / karşılıkları SI cinsinden verilmelidir.
        • Kısaltmalar, metinde ilk kez geçtikten sonra parantez içinde tanımlanmalıdır. Makale boyunca kısaltmaların tutarlı olması sağlanmalıdır.
        • Matematiksel gösterimlerde denklem, dizgi ve simgeleme işaretlerini kolaylaştıracak seçenekler yeğlenmelidir. Denklem numaraları sağ yanda parantez içinde ardışık olarak             numaralandırılmalıdır.
        • Tüm tablolar ve şekiller (resim, çizim, plan, harita, grafik, fotoğraf vb.) makale metni içerisinde (MS Word dosyası içinde) gelmeleri gereken yerlere, açıklamalarıyla birlikte düşük             çözünürlüklü olarak yerleştirilmelidir.
        • Tüm bu görsellerin baskı kalitesinde, 300dpi çözünürlükte ve kısa kenarı en az 10 cm olacak şekilde metinde kullanım sıralarına göre şekiller için ‘S01’, tablolar için ‘T01’ şeklinde             numaralandırılarak ayrıca gönderilmelidir. Çizimler ve tablolar küçültüldüklerinde okunabilir olmalıdır. Çizimler ve tablolar Word formatında ya da başka programlar kullanılarak             oluşturulmuşsa “pdf” ya da baskıya uygun ve küçüldüğünde okunabilecek şekilde “tiff”/”jpeg” formatında gönderilmelidirler.
    4.4. Göndermeler / Son notlar (Endnotes)
        • Göndermeler metindeki tartışmaya ek bilgiler vermek, yan açılımlar yapmak amacıyla kullanılır.
        • Metin içerisinde göndermeler asgaride tutulmaya çalışmalıdır. Göndermeler, geliş sıralarına göre metin içinde ilgili cümlenin sonuna köşeli parantez içinde sayı ile [1], [2], [3] şeklinde             imlenir.
        • Göndermeler, metinde belirtilen sıralamaya uygun şekilde, metnin sonunda Kaynakça’dan önce yer alırlar.
        • Metin sonunda göndermeler listelenirken 1., 2., 3. şeklinde köşeli parantez olmadan numaralandırılmalıdır.
        • Göndermelerde başvurulan kaynaklar metin içi kaynak gösterimi ile aynı şekilde gösterilir.        
     4.5. Alıntılar
        • Metin içinde direkt alıntı kullanımına ve metnin bütününde belli bir oranı geçmemesine özen gösterilmelidir. Metin içi alıntı gösterimleri için APA Style 7th edition             (https://apastyle.apa.org/style-grammar- guidelines/citations/quotations) kullanılmalıdır.
        • Kaynak göstermek koşuluyla 40 kelimeden az alıntılar çift-tırnak içerisinde gösterilmelidir.
        • 40 kelimeden fazla blok alıntılarda çift-tırnak kullanılmaz.
        • Blok alıntı paragraf olarak soldan 1 cm içerden başlatılır ve 9 punto yazılır. Alıntı sonunda kaynak gösterilir.
        • Alıntılarda özgün metinde atlanan kesimler üç nokta ile, yazarın kendi görüşleri köşeli ayraç içine alınarak belirtilir.
    5. Kaynaklar
        5.1. Metin içi kaynak gösterimi
        Metin içi kaynak gösterimleri için Amerikan psikiyatri Birliği Kaynak Yazımı- APA Style / 7th Edition (https://apastyle.apa.org/style-grammar-/citations) kullanılmalıdır.
        Örnekler:
        Foucault’un (1991) iddia ettiği gibi...
        Genel tarih ... olarak ortaya çıkar (Foucault, 1991).
        İki yazarda: Salas and D’Agostino (2020) described…… / Cümle sonunda: (Salas & D’Agostino, 2020)
        Üç ve daha fazla yazarda: (Öztürk ve ark., 2022) / (Öztürk et al., 2022)
        • Bir cümlede birden fazla kaynak kullanılacaksa; kaynaklar alfabetik sıralanmalıdır.
        Örnek:
        (Duan and Zhu, 2020; Gloster et al., 2020; Loades et al., 2020; Xiao, 2019; Wang et al., 2018)
        • Grup adı ilk kez bir alıntıda kullanılıyorsa, kısaltması köşeli parantez içinde kullanılır, ardından virgül ve yılı eklenir.
        (American Psychological Association [APA], 2017)
    5.2. Kaynakça Yazımı (APA, 2020)
        Kaynakça ve metin içi referans gösterimlerinde ‘APA Style’ referans biçimlendirilmesi kullanılmalıdır. Bazı örnekleri aşağıda verilen “APA 7th Edition” referans biçimlendirilmesi için daha         ayrıntılı bilgiye https://apastyle.apa.org adresinden ulaşılabilir.
        • Kaynaklarda, dergi ismi kısaltmaları, derginin ilan ettiği şekliyle, aynen yazılmalı; kısaltma kullanmayan dergilerin isimlerinde kısaltma yapılmamalıdır.
        • Kaynakça metnin en sonunda yer almalıdır. Metinde atıfta bulunulan her referans kaynakçada mevcut olmalıdır. Aynı şekilde kaynakçada belirtilen her referansın metin içi atfı             bulunmalıdır.
        • Kaynaklar, yazarların isimlerine göre alfabetik sırayla ve her yazar için kronolojik sırayla listelenmelidir.
                Örnekler:
            Kitap:
                Soyadı, A. (Yayın Yılı). Kitap Başlığı (basım sayısı). Yayın Evi Adı.
            • Brown, L. S. (2018). Feminist therapy (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000092-000
            • Burgess, R. (2019). Rethinking global health: Frameworks of power. Routledge.
           Editörlü Kitapta Bölüm:
            • Balsam, K. F., Martell, C. R., Jones, K. P., & Safren, S. A. (2019). Affirmative cognitive behavior therapy with sexual and gender minority people. In G. Y. Iwamasa & P. A. Hays (Eds.),                 Culturally responsive cognitive behavior therapy: Practice and supervision (2nd ed., pp. 287–314). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000119- 012
            • Weinstock, R., Leong, G. B., & Silva, J. A. (2003). Defining forensic psychiatry: Roles and responsibilities. In R. Rosner (Ed.), Principles and practice of forensic psychiatry (2nd ed., pp. 7–13).                 CRC Press.
    Periyodik Yayınlar / Dergi Makalesi:
            Soyadı, A., & Soyadı, A. A. (Yayın Yılı). Makale başlığı. Dergi Adı, cilt no(sayı no), sayfa numarası. https://doi.org/10.000/000000 (Yayınlanan makalelerin DOİlerine yer verilmelidir.)
            • McCauley, S. M., & Christiansen, M. H. (2019). Language learning as language use: A cross-linguistic model of child language development. Psychological Review, 126(1), 1–51.                 https://doi.org/10.1037/rev0000126
            • Ahmann, E., Tuttle, L. J., Saviet, M., & Wright, S. D. (2018). A descriptive review of ADHD coaching research: Implications for college students. Journal of Postsecondary Education and                 Disability, 31(1), 17–39. https://www.ahead.org/professionalresources/publications/jped/archived-jped/jpedvolume-31
            • Anderson, M. (2018). Getting consistent with consequences. Educational Leadership, 76(1), 26–33.
            • Burin, D., Kilteni, K., Rabuffetti, M., Slater, M., & Pia, L. (2019). Body ownership increases the interference between observed and executed movements. PLOS ONE, 14(1), Article e0209899.             https://doi.org/10.1371/journal.pone.0209899
        Editöre Mektup
            • Cuellar, N. G. (2016). Study abroad programs [Editorial]. Journal of Transcultural Nursing, 27(3), 209. https://doi.org/10.1177/1043659616638722
                Konferans/Kongre Bildirisi:
            Soyadı, A., & Soyadı, A. A. (2014). Bildiri Başlığı [Bildiri Türü]. Bildirinin Sunulduğu Organizasyonun Adı, Düzenlediği Yer.
            • Maddox, S., Hurling, J., Stewart, E., & Edwards, A. (2016, March 30–April 2). If mama ain’t happy, nobody’s happy: The effect of parental depression on mood dysregulation in children             [Paper presentation]. Southeastern Psychological Association 62nd Annual Meeting, New Orleans, LA, United States.
            • Pearson, J. (2018, September 27–30). Fat talk and its effects on state-based body image in women [Poster presentation]. Australian Psychological Society Congress, Sydney, NSW,             Australia. http://bit.ly/2XGSThP
        Tez:
            Soyadı, A. (2016). Tez Başlığı [Basılmamış Doktora Tezi]. Kurum Adı.
            • Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
        Bir veri tabanından alınan tez:
            • Hollander, M. M. (2017). Resistance to authority: Methodological innovations and new lessons from the Milgram experiment (Publication No. 10289373) [Doctoral dissertation, University                  of Wisconsin–Madison]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
        Web Sitesi:
            Soyadı, A. (2013). Doküman adı. İnternet Sitesinin Adı. 09.10.2018 tarihinde https://URL adresinden alındı.
            • The BBC (2022). http://www.bbc.co.uk
            • Avramova, N. (2019, January 3). The secret to a long, happy, healthy life? Think agepositive. CNN. https://www.cnn.com/2019/01/03/health/respect-towardelderly-leadsto-long-life-                   intl/index.html
            • Centers for Disease Control and Prevention. (2018, January 23). People at high risk of developing flu-related complications. https://www.cdc.gov/flu/about/disease/high_risk.htm
            • Boddy, J., Neumann, T., Jennings, S., Morrow, V., Alderson, P., Rees, R., & Gibson, W. (n.d.). Ethics principles. The Research Ethics Guidebook: A Resource for Social Scientists.                 http://www.ethicsguidebook.ac.uk/EthicsPrinciples

Son Güncelleme Zamanı: 21.03.2024 14:28:24