MESLEK YÜKSEKOKULLARINDA MUHASEBE EĞİTİMİNİN YETERLİLİĞİ VE GEREKLİLİĞİNE İLİŞKİN FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: İ.Ü. SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU UYGULAMASI
Yıl 2015,
Cilt: 3 Sayı: 1, 11 - 33, 01.06.2015
Ayşegül Güngör
,
Tuğçe Uzun
Öz
Bu çalışmanın amacı; meslek yüksekokullarının Sigortacılık, İşletme Yönetimi, Emlak Yönetimi ve Turizm
ve Otel İşletmeciliğinde kayıtlı bulunan öğrencilerin muhasebe eğitimine bakış açılarını tespit etmektir. Bu
kapsamda İ.Ü. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda 2014-2015 Eğitim-Öğretim döneminde
öğrenimine devam eden 324 öğrenciye bir anket uygulanmıştır. Araştırmamızda frekans (sıklık veya yüzde
dağılımı) tespit edilerek, ilgili değişkenlerin aralarındaki ilişkinin derecesini ve yönünü belirlemek
amacıyla da karşılaştırmalı analiz yapılmıştır. Anketin birinci bölümünde demografik değişkenlerle ilgili
yargılar bulunurken ikinci bölümünde öğrencilerin Muhasebe ders içeriklerine bakış açıları, Muhasebe
dersinin gerekliliğine ilişkin bakış açıları ve Muhasebe dersinin öğrencilerin motivasyonuna etkilerini
ölçmeye yönelik yargılar bulunmaktadır.
Analiz sonuçlarına göre, katılımcılar genel Muhasebe derslerinde verilen teorik eğitimi ve ders saatlerini
yeterli bulmakta fakat teorik dersleri destekleyecek uygulamaları ve konu kapsamlarını yeterli
bulmamaktadırlar. Genel Muhasebe dersinin gerekliliğine ilişkin bulgular ise genel muhasebe eğitiminin
önemli ve çalışma hayatı için gerekli olduğu yönündedir. Genel Muhasebe dersinin öğrencilerin
motivasyonuna etkisinin olumlu olduğu analizin diğer bir sonucudur.
Kaynakça
- Albez, A. ve Bilici, N., (2012). “Meslek Yüksekokulları Muhasebe Öğrencilerinin Mesleğe Bakışları: Atatürk Üniversitesi'nde Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 383-398.
- Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M., (2014). “Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4 (3), 133-140.
- Arquero, J., Byrne, M., Flood, B., & Gonzalez, J., (2009). “Motives, Expectations, Preparedness And Academic Performance: A study Of Students Of Accounting At Spanish University”, Spanish Accounting Review, 12, 279-300.
- Atmaca, M., ve Coşgun, N., (2014). “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4 (1), 167-184.
- Aygün, D. ve Gerekan, B., (2012). “Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 18, 48-63.
- Bulca, H. ve Erem, I., (2014). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe ve Finans Eğitimine Yönelik Düşünceleri: Uşak Üniversitesi' nde Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 67-94.
- Demir, B., (2012). “Muhasebeye Yön Veren Gelişmeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımaları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 109-120.
- Flood, B. ve Byrne, M., (2005). “A Study Of Accounting Students' Motives, Expectations and Preparedness For Higher Education” Journal of Further and Higher Education, 29, 111-124.
- Gençoğlu, Ü. ve İşseveroğlu, G., (2010). “Türkiye'de Meslek Yüksekokullarındaki Eğitimin Muhasebe Mesleğine Katkısı Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 47, 28-40.
- Gençtürk, M., Demir, Y., ve Çarıkçı, O., (2008). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Finans Eğitimine Bakış Açıları ve Farkındalıkları Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 1 (13), 209-228.
- Gümüşoğlu, Ş., Ünal, S. ve Kestane, Ö., (2010). “Meslek Yüksekokullarında Eğitim Kalitesini Artırmaya Yönelik Çabalar ve Öğrenci Gözüyle Öğretim Elemanlarının Değerlendirilmesi İzmir Meslek Yüksekokulu Örneği”, TUBAV Bilim Dergisi, 3 (2), 201-214.
- İslamoğlu, A. H., (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. İzmit: Beta Basım Yayım Dağıtım.
- Karasioğlu, F. ve Duman, H., (2011). “Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 165-180.
- Kızıl, C., Şeker, S. E. ve Bozan, D., (2014). “Bilgi Teknolojileri ve Bilgisayar Kullanımının Öğrencilerin Muhasebe Dersindeki Başarısına Etkisi” httt://www.alphanumericjournal.com/., 10.02.2015.
- Kuşat, N., (2014). “Meslek Yüksekokullarında Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Çalışma: Eğirdir Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Örneği” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 65-79.
- Law, P. ve Yuen, D., (2011, Temmuz 23). “A Multilevel Study Of Students’ Motivations Of Studying Accounting Implications For Employers” www.emeraldinsight.com/0040-0912.htm., 20.01.2015.
- Mauldin, S., Crain, J., & Mounce , P., (2000). “The Accounting Principles Instructor's Influence On Students' Decision to Major in Accounting”, Journal of Education for Business, 142-148.
- Otlu, F., Durmuş, A. F. ve Solak, B., (2012). “Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi ve Bölümün Geleceği Hakkında Bir Araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu Uygulaması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 35-49.
- Tekşen, Ö., Tekin, M., ve Gençtürk, M., (2010). “Muhasebe Eğtiminin Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Üniversitesi' ne Bağlı Meslek Yüksekokulları Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 46, 100-112.
- Terim, B. ve Öztürk, A., (2009). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama” Celal Bayar Üniversitesi S.B.E., 7 (2), 153-168.
- Tugay, O. ve Ömürbek, V., (2014). “Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma” Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (3), 53-74.
- Yardımcıoğlu, M. ve Büyükşalvarcı, A., (2007). “Muhasebe Eğitiminde Meslek Yüksekokullarının Yeterliliği ve Tercih Edilme Sebepleri:Selçuk Üniversitesinden Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (36), 173-178.
- Yücebaş, E., Alkan, G., Atasağun, H. G., & Egeli, H. A. (2013, Aralık). Ege Bölgesi’nde Bulunan Meslek Yüksekokullarının Durum Analizi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, 44-50.
- YÖK. (2014, Mart 17). “Nisan 2014 Yükseköğretim Temel Göstergeleri, Yüksek Öğretim Temel Bilgi Yönetim Sistemi (Temel İstatistikler)”, www.yok.gov.tr., 10.01.2015.
- “Birinci Bölüm Md. 3” https://yeniyasa.yok.gov.tr/files/b494b17ff7566b86ef17f238 93baa909..pdf., 02.01.2015.
Yıl 2015,
Cilt: 3 Sayı: 1, 11 - 33, 01.06.2015
Ayşegül Güngör
,
Tuğçe Uzun
Kaynakça
- Albez, A. ve Bilici, N., (2012). “Meslek Yüksekokulları Muhasebe Öğrencilerinin Mesleğe Bakışları: Atatürk Üniversitesi'nde Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 383-398.
- Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M., (2014). “Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4 (3), 133-140.
- Arquero, J., Byrne, M., Flood, B., & Gonzalez, J., (2009). “Motives, Expectations, Preparedness And Academic Performance: A study Of Students Of Accounting At Spanish University”, Spanish Accounting Review, 12, 279-300.
- Atmaca, M., ve Coşgun, N., (2014). “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4 (1), 167-184.
- Aygün, D. ve Gerekan, B., (2012). “Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 18, 48-63.
- Bulca, H. ve Erem, I., (2014). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe ve Finans Eğitimine Yönelik Düşünceleri: Uşak Üniversitesi' nde Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 67-94.
- Demir, B., (2012). “Muhasebeye Yön Veren Gelişmeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımaları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 109-120.
- Flood, B. ve Byrne, M., (2005). “A Study Of Accounting Students' Motives, Expectations and Preparedness For Higher Education” Journal of Further and Higher Education, 29, 111-124.
- Gençoğlu, Ü. ve İşseveroğlu, G., (2010). “Türkiye'de Meslek Yüksekokullarındaki Eğitimin Muhasebe Mesleğine Katkısı Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 47, 28-40.
- Gençtürk, M., Demir, Y., ve Çarıkçı, O., (2008). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Finans Eğitimine Bakış Açıları ve Farkındalıkları Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 1 (13), 209-228.
- Gümüşoğlu, Ş., Ünal, S. ve Kestane, Ö., (2010). “Meslek Yüksekokullarında Eğitim Kalitesini Artırmaya Yönelik Çabalar ve Öğrenci Gözüyle Öğretim Elemanlarının Değerlendirilmesi İzmir Meslek Yüksekokulu Örneği”, TUBAV Bilim Dergisi, 3 (2), 201-214.
- İslamoğlu, A. H., (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. İzmit: Beta Basım Yayım Dağıtım.
- Karasioğlu, F. ve Duman, H., (2011). “Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 165-180.
- Kızıl, C., Şeker, S. E. ve Bozan, D., (2014). “Bilgi Teknolojileri ve Bilgisayar Kullanımının Öğrencilerin Muhasebe Dersindeki Başarısına Etkisi” httt://www.alphanumericjournal.com/., 10.02.2015.
- Kuşat, N., (2014). “Meslek Yüksekokullarında Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Çalışma: Eğirdir Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Örneği” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 65-79.
- Law, P. ve Yuen, D., (2011, Temmuz 23). “A Multilevel Study Of Students’ Motivations Of Studying Accounting Implications For Employers” www.emeraldinsight.com/0040-0912.htm., 20.01.2015.
- Mauldin, S., Crain, J., & Mounce , P., (2000). “The Accounting Principles Instructor's Influence On Students' Decision to Major in Accounting”, Journal of Education for Business, 142-148.
- Otlu, F., Durmuş, A. F. ve Solak, B., (2012). “Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi ve Bölümün Geleceği Hakkında Bir Araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu Uygulaması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 35-49.
- Tekşen, Ö., Tekin, M., ve Gençtürk, M., (2010). “Muhasebe Eğtiminin Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Üniversitesi' ne Bağlı Meslek Yüksekokulları Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 46, 100-112.
- Terim, B. ve Öztürk, A., (2009). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama” Celal Bayar Üniversitesi S.B.E., 7 (2), 153-168.
- Tugay, O. ve Ömürbek, V., (2014). “Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma” Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (3), 53-74.
- Yardımcıoğlu, M. ve Büyükşalvarcı, A., (2007). “Muhasebe Eğitiminde Meslek Yüksekokullarının Yeterliliği ve Tercih Edilme Sebepleri:Selçuk Üniversitesinden Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (36), 173-178.
- Yücebaş, E., Alkan, G., Atasağun, H. G., & Egeli, H. A. (2013, Aralık). Ege Bölgesi’nde Bulunan Meslek Yüksekokullarının Durum Analizi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, 44-50.
- YÖK. (2014, Mart 17). “Nisan 2014 Yükseköğretim Temel Göstergeleri, Yüksek Öğretim Temel Bilgi Yönetim Sistemi (Temel İstatistikler)”, www.yok.gov.tr., 10.01.2015.
- “Birinci Bölüm Md. 3” https://yeniyasa.yok.gov.tr/files/b494b17ff7566b86ef17f238 93baa909..pdf., 02.01.2015.