The aim of the study is to determine the relationship between the students' beliefs and self-efficacy perception on problem solving and their achievement in routine and non-routine problems. In accordance with this purpose, the achievement tests including routine and non-routine problems were performed to the 63 tenth grade students studying in different schools with the help of self-efficacy perception on mathematics and the beliefs in problem solving. As a result of the study, it has been reached that there is a significant relationship in a positive way between students' beliefs in problem solving and achievement in non-routine problems but there is not a significant relationship between students' beliefs in problem solving and their achievement in routine problems. In addition ,there is not a significant relationship between students' self-efficacy perception on mathematics and their achievement in routine and non routine problems.
Bu
çalışmada, öğrencilerin öz-yeterlilik algıları ve problem çözmeye yönelik
inançları ile rutin ve rutin olmayan problemlerdeki başarıları arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, farklı okul türlerinde
öğrenim gören 63 onuncu sınıf öğrencisine problem çözmeye yönelik inanç ve matematiğe
karşı öz-yeterlilik algısı ölçeği ile rutin ve rutin olmayan problemlere
yönelik başarı testleri uygulanmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda, öğrencilerin problem
çözmeye yönelik inançları ile rutin olmayan problemlerdeki başarıları arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülürken, problem çözmeye yönelik
inançları ile rutin problemlerdeki başarıları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin matematiğe karşı
öz-yeterlilik algıları ile rutin ve rutin olmayan problemlerdeki başarıları
arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 1 |