In the present study, the purpose was to investigate the preservice science and classroom teachers’ critical thinking tendencies in relation to the type of program they are attending, grade level, whether they are attending day time or evening classes, gender, high school graduated and education levels of father and mother. The sampling of the study designed in the survey model composed of 421 first- and fourth-year pre-service teachers from Secondary Science Education and Primary Education departments of the Education Faculty at Muğla Sıtkı Koçman University in 2011-2012 academic years. In the analysis of the data, frequencies, percentages, independent samples t test and one-way variance analysis (ANOVA) were used. At the end of the study, it was concluded that in general critical thinking tendencies of the pre-service teachers are low
Bu araştırmada Fen ve Sınıf öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin program türü, sınıf düzeyi, öğretim türü, cinsiyet, mezun olunan lise türü ve anne/baba eğitim düzeyi açısından araştırılması amaçlanmıştır. Tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini, 2011-2012 öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği programlarının 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören toplam 421 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımı, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin genel olarak düşük olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 2 |