BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 4, 195 - 216, 13.10.2016

Öz

Bu çalışma, öğretmen adaylarının bilgiyi oluşturma süreçleri ve bu süreçte öğretmenin rolünün incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen Marmara Bölgesindeki bir devlet üniversitesi kimya öğretmenliği bölümü birinci sınıfta öğrenim gören 17 öğrenci ve 1 öğretmen ile yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasının benimsendiği bu çalışmanın verileri; gözlem, doküman analizi ve konuşma analizi teknikleri ile elde edilmiş, RBC+C teorisi referans alınarak betimsel ve içerik analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin bilgiyi oluşturma süreçlerinde ön bilgilerinin önemli olduğunu bu nedenle öğretmenlerin ön bilgileri hatırlatıcı etkinliklere yer vermesi gerektiğini göstermektedir. Ayrıca öğretmenin çözüme ulaştırıcı ipuçları vermesi, sınıf içinde tartışma ortamları yaratması, öğrencinin bilgiye ulaşması için yeterli zaman tanıması ve öğrenci katılımını sağlamasının bilgiyi oluşturma sürecini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • • Altun, M. ve Yılmaz, A., (2008). Lise Öğrencilerinin Tam Değer Fonksiyonu Bilgisini Oluşturma Süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 237-271.
  • • Altun M. ve Durmaz, B., (2013). Doğrusal İlişki Bilgisini Oluşturma Süreci Üzerine Bir Durum Çalışması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 423-438.
  • • Altun, M., (2014). Liselerde matematik öğretimi (6. Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • • Asiala, M., Brown, A., Devries, D.J., Dubinsky, E., Mathews, D., and Thomas, K., (1996). A Framework for Research and Curriculum Development in Undergraduate Mathematics Education, Retrieved on June 21,2016, from http://www.math.wisc.edu/~wilson/Courses/Math903/APOS-Overview.pdf
  • • Bikner-Ahsbahs, A., (2004). Towards the Emergence of Constructing mathematical Meanings. In M.J. Hoines and A. B. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Pychology of Mathematics Education, (Vol:2, pp:119-126). Bergen, Norway: International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME).
  • • Borgen, K.L. and Manu, S.S., (2002). What do Students Really Understand?. Journal of mathematical Behavior, 21, 151-165.
  • • Büyüköztürk, Ş., vd., (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • • Creswell, J.W., (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions. Sage Publications: Thousand Oaks.
  • • Davydov, V.V., (1990). Types of Generalization in Instruction: logical and Psychological Problems in the Structuring of School Curricul. In J. Kilpatrick (Ed.) & J. Teller (Trans.), Soviet Studies in Mathematics Education, Vol:2, pp:2-223, NCTM.
  • • Dooley, T., (2012). Constructing and Consolidating Mathematical Entities in the context of Whole-class Discussion. In J. Dindyal, L.P. Cheng & S.F. Ng (Eds.), Mathematics Education: Expanding Horizons (Proceedings of the 35th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia). Singapore: MERGA.
  • • Dreyfus, T. and Tsamir, P., (2004). Ben’s Consolidation of Knowledge Structures about Infinite Sets. Journal of Mathematical Behavior, 23(3), 271-300.
  • • Dreyfus, T., (2007). Processes of Abstraction in context the Nested Epistemic Actions Model. Retrieved on November 12, 2014 from http://cresmet.asu.edu/news/i2/dreyfus.pdf.
  • • Dreyfus, T., Hershkowitz, R., and Schwarz, B., (2001). Abstraction in Context II: the Case of Peer Interaction. Cognitive Science Quarterly, 1(3), 307-368.
  • • Dubinsky, E. and McDonald, M.A., (2001). APOS: A Constructivist Theoy of Learning in Undergraduate Mathematics Education Research. In D. Holton (Ed.), The Teaching and Learning of Mathematics at University Level: An ICME Study (pp:275-282). The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • • Eisenberg, T. and Dreyfus, T., (1994). On Understanding how Students Learn to Visualize Functions and Transformations. In E. Dubinsky, A. Schoenfeld & J. Kaput (Eds.), Research in Collegiate Mathematics I:4, 45-68). Providence, RI: American Mathematical Society.
  • • Hassan, I. and Mitchelmore, M., (2006). The Role of Abstraction in Learning about Rates of Change. In P. Grootenboer, R. Zevenbergen and M. Chinnappan (Eds.) Identities, Cultures and Learning Spaces (Proceedings of the 29th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Vol:1, pp:278-285). Adelaide, the United States of America: MERGA.
  • • Hershkowitz, R., Schwarz, B., and Dreyfus, T., (2001). Abstraction in Contexts: epistemic actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 195-222.
  • • Kaplan, A. ve Açıl, E., (2015). Ortaokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Eşitsizlik Konusundaki Bilgi Oluşturma Süreçlerinin İncelenmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 130-153.
  • • Katrancı, Y., (2010). Olasılığın Temel Kuralları Bilgisinin Yapılandırmacı Kurama Göre Oluşturulması Sürecinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • • Kidron, I. and Dreyfus, T., (2010). Justification Enlightenment and Combining Constructions of Knowledge. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 75-93.
  • • Kutluca, T. ve Baki, A., (2009). 10. Sınıf Matematik Dersinde Zorlanılan Konular Hakkında Öğrencilerin, Öğretmen Adaylarının Ve Öğretmenlerin Görüşlerinin İncelenmesi, Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 616- 632.
  • • Leont’ev, A.N., (1981). The Problem of Activity in Psychology, in J.V. Wertsch (ed. And Trans.), The Concept of Activity in Soviet Psychology, pp.37–71, M.E. Sharpe, Armonk, NY.
  • • Miles, M.B. and Huberman, A.M., (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • • Monaghan, J. and Özmantar, M.F., (2006). Abstraction and Consolidation. Educational Studies in Mathematics, 62:233–258.
  • • Özmantar, M.F., (2004). Scaffolding, Abstraction, and Emergent Goals. In O. McNamara (Eds.), Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 24(2). Retrieved on November 16, 2014 from http://www.bsrlm.org.uk/IPs/ip24-2/BSRLM-IP-24-2-14.pdf.
  • • Patton, M.Q., (1987) How to Use Gualitative Methods in Evaluation. California: Sage Publications, Inc.
  • • Sajka, M., (2003). A Secondary School Student’s Understanding of the Concept of Function-a Case Study. Educational Studies in Mathematics, 53, 229-254
  • • Schwarz, B., Dreyfus, T., Hadas, N., and Hershkowitz, R., (2004). Teacher Guidance of Knowledge Construction. Proceedings of the 28th Conference of The International Group For The Psychology of Mathematics Education, 4, 169-176.
  • • Schwarz, B., Dreyfus, T., Hadas, N., and Hershkowitz, R., (2004). Teacher Guidance of Knowledge Construction. Proceedings of the 28th Conference of The International Group For The Psychology of Mathematics Education, 4, 169-176.
  • • Sezgin Memnun, D., (2011). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Analitik Geometrinin Koordinat Sistemi ve Doğru Denklemi Kavramlarını Oluşturması Süreçlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • • Sfard, A., (1991). On the Dual Nature of Mathematical Conceptions: Reflections on Processes and Objects as Different Sides of the Same Coin. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36.
  • • Tatar, E., Okur, M. ve Tuna, A., (2008). Ortaöğretim Matematiğinde Öğrenme Güçlüklerinin Saptanmasına Yönelik Bir Çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 507-516
  • • Türkdoğan, A., (2006). BDMÖ Yoluyla Sınıf Öğretmeni Adaylarının Denklemler Ve Grafikleri Konusundaki Öğrenme Ürünlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon: Türkiye
  • • Yeşildere İmre, S. ve Türnüklü, E., (2016). RBC Soyutlama Teorisi (Ed. Bingölbali E., Arslan S. Ve Zembat İ.Ö, Matematik Eğitiminde Teoriler, ss:459-479. Ankara: Pegem Akademi
  • • Yeşildere, S. ve Türnüklü, E.B., (2008). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerin Bilgi Oluşturma Süreçlerinin Matematiksel Güçlerine Göre İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 485-510.
  • • Yeşildere, S., (2006). Farklı Matematiksel Güce Sahip İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Düşünme ve Bilgiyi Oluşturma Süreçlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Zaslavsky, O., (1997). Conceptual Obstacles in the Learning of Guadratic Functions, Focus on Learning Problems in Mathematics, 19(1), 20-45.
  • • Zazkis, R., Liljedahl, P., and Gadowsky, K., (2003). Conceptions of Function Translation: Obstacles, Intuitions and Rerouting, Journal of Mathematical Behavior, 22(4), 437-450.
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 4, 195 - 216, 13.10.2016

Öz

Kaynakça

  • • Altun, M. ve Yılmaz, A., (2008). Lise Öğrencilerinin Tam Değer Fonksiyonu Bilgisini Oluşturma Süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 237-271.
  • • Altun M. ve Durmaz, B., (2013). Doğrusal İlişki Bilgisini Oluşturma Süreci Üzerine Bir Durum Çalışması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 423-438.
  • • Altun, M., (2014). Liselerde matematik öğretimi (6. Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • • Asiala, M., Brown, A., Devries, D.J., Dubinsky, E., Mathews, D., and Thomas, K., (1996). A Framework for Research and Curriculum Development in Undergraduate Mathematics Education, Retrieved on June 21,2016, from http://www.math.wisc.edu/~wilson/Courses/Math903/APOS-Overview.pdf
  • • Bikner-Ahsbahs, A., (2004). Towards the Emergence of Constructing mathematical Meanings. In M.J. Hoines and A. B. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Pychology of Mathematics Education, (Vol:2, pp:119-126). Bergen, Norway: International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME).
  • • Borgen, K.L. and Manu, S.S., (2002). What do Students Really Understand?. Journal of mathematical Behavior, 21, 151-165.
  • • Büyüköztürk, Ş., vd., (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • • Creswell, J.W., (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions. Sage Publications: Thousand Oaks.
  • • Davydov, V.V., (1990). Types of Generalization in Instruction: logical and Psychological Problems in the Structuring of School Curricul. In J. Kilpatrick (Ed.) & J. Teller (Trans.), Soviet Studies in Mathematics Education, Vol:2, pp:2-223, NCTM.
  • • Dooley, T., (2012). Constructing and Consolidating Mathematical Entities in the context of Whole-class Discussion. In J. Dindyal, L.P. Cheng & S.F. Ng (Eds.), Mathematics Education: Expanding Horizons (Proceedings of the 35th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia). Singapore: MERGA.
  • • Dreyfus, T. and Tsamir, P., (2004). Ben’s Consolidation of Knowledge Structures about Infinite Sets. Journal of Mathematical Behavior, 23(3), 271-300.
  • • Dreyfus, T., (2007). Processes of Abstraction in context the Nested Epistemic Actions Model. Retrieved on November 12, 2014 from http://cresmet.asu.edu/news/i2/dreyfus.pdf.
  • • Dreyfus, T., Hershkowitz, R., and Schwarz, B., (2001). Abstraction in Context II: the Case of Peer Interaction. Cognitive Science Quarterly, 1(3), 307-368.
  • • Dubinsky, E. and McDonald, M.A., (2001). APOS: A Constructivist Theoy of Learning in Undergraduate Mathematics Education Research. In D. Holton (Ed.), The Teaching and Learning of Mathematics at University Level: An ICME Study (pp:275-282). The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • • Eisenberg, T. and Dreyfus, T., (1994). On Understanding how Students Learn to Visualize Functions and Transformations. In E. Dubinsky, A. Schoenfeld & J. Kaput (Eds.), Research in Collegiate Mathematics I:4, 45-68). Providence, RI: American Mathematical Society.
  • • Hassan, I. and Mitchelmore, M., (2006). The Role of Abstraction in Learning about Rates of Change. In P. Grootenboer, R. Zevenbergen and M. Chinnappan (Eds.) Identities, Cultures and Learning Spaces (Proceedings of the 29th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Vol:1, pp:278-285). Adelaide, the United States of America: MERGA.
  • • Hershkowitz, R., Schwarz, B., and Dreyfus, T., (2001). Abstraction in Contexts: epistemic actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 195-222.
  • • Kaplan, A. ve Açıl, E., (2015). Ortaokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Eşitsizlik Konusundaki Bilgi Oluşturma Süreçlerinin İncelenmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 130-153.
  • • Katrancı, Y., (2010). Olasılığın Temel Kuralları Bilgisinin Yapılandırmacı Kurama Göre Oluşturulması Sürecinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • • Kidron, I. and Dreyfus, T., (2010). Justification Enlightenment and Combining Constructions of Knowledge. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 75-93.
  • • Kutluca, T. ve Baki, A., (2009). 10. Sınıf Matematik Dersinde Zorlanılan Konular Hakkında Öğrencilerin, Öğretmen Adaylarının Ve Öğretmenlerin Görüşlerinin İncelenmesi, Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 616- 632.
  • • Leont’ev, A.N., (1981). The Problem of Activity in Psychology, in J.V. Wertsch (ed. And Trans.), The Concept of Activity in Soviet Psychology, pp.37–71, M.E. Sharpe, Armonk, NY.
  • • Miles, M.B. and Huberman, A.M., (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd Edition). Calif: SAGE Publications.
  • • Monaghan, J. and Özmantar, M.F., (2006). Abstraction and Consolidation. Educational Studies in Mathematics, 62:233–258.
  • • Özmantar, M.F., (2004). Scaffolding, Abstraction, and Emergent Goals. In O. McNamara (Eds.), Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 24(2). Retrieved on November 16, 2014 from http://www.bsrlm.org.uk/IPs/ip24-2/BSRLM-IP-24-2-14.pdf.
  • • Patton, M.Q., (1987) How to Use Gualitative Methods in Evaluation. California: Sage Publications, Inc.
  • • Sajka, M., (2003). A Secondary School Student’s Understanding of the Concept of Function-a Case Study. Educational Studies in Mathematics, 53, 229-254
  • • Schwarz, B., Dreyfus, T., Hadas, N., and Hershkowitz, R., (2004). Teacher Guidance of Knowledge Construction. Proceedings of the 28th Conference of The International Group For The Psychology of Mathematics Education, 4, 169-176.
  • • Schwarz, B., Dreyfus, T., Hadas, N., and Hershkowitz, R., (2004). Teacher Guidance of Knowledge Construction. Proceedings of the 28th Conference of The International Group For The Psychology of Mathematics Education, 4, 169-176.
  • • Sezgin Memnun, D., (2011). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Analitik Geometrinin Koordinat Sistemi ve Doğru Denklemi Kavramlarını Oluşturması Süreçlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • • Sfard, A., (1991). On the Dual Nature of Mathematical Conceptions: Reflections on Processes and Objects as Different Sides of the Same Coin. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36.
  • • Tatar, E., Okur, M. ve Tuna, A., (2008). Ortaöğretim Matematiğinde Öğrenme Güçlüklerinin Saptanmasına Yönelik Bir Çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 507-516
  • • Türkdoğan, A., (2006). BDMÖ Yoluyla Sınıf Öğretmeni Adaylarının Denklemler Ve Grafikleri Konusundaki Öğrenme Ürünlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon: Türkiye
  • • Yeşildere İmre, S. ve Türnüklü, E., (2016). RBC Soyutlama Teorisi (Ed. Bingölbali E., Arslan S. Ve Zembat İ.Ö, Matematik Eğitiminde Teoriler, ss:459-479. Ankara: Pegem Akademi
  • • Yeşildere, S. ve Türnüklü, E.B., (2008). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerin Bilgi Oluşturma Süreçlerinin Matematiksel Güçlerine Göre İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 485-510.
  • • Yeşildere, S., (2006). Farklı Matematiksel Güce Sahip İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Düşünme ve Bilgiyi Oluşturma Süreçlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Zaslavsky, O., (1997). Conceptual Obstacles in the Learning of Guadratic Functions, Focus on Learning Problems in Mathematics, 19(1), 20-45.
  • • Zazkis, R., Liljedahl, P., and Gadowsky, K., (2003). Conceptions of Function Translation: Obstacles, Intuitions and Rerouting, Journal of Mathematical Behavior, 22(4), 437-450.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevhibe Kobak Demir

Hülya Gür

Yayımlanma Tarihi 13 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kobak Demir, M., & Gür, H. (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI. Education Sciences, 11(4), 195-216.
AMA Kobak Demir M, Gür H. ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI. NWSA. Ekim 2016;11(4):195-216.
Chicago Kobak Demir, Mevhibe, ve Hülya Gür. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI”. Education Sciences 11, sy. 4 (Ekim 2016): 195-216.
EndNote Kobak Demir M, Gür H (01 Ekim 2016) ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI. Education Sciences 11 4 195–216.
IEEE M. Kobak Demir ve H. Gür, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI”, NWSA, c. 11, sy. 4, ss. 195–216, 2016.
ISNAD Kobak Demir, Mevhibe - Gür, Hülya. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI”. Education Sciences 11/4 (Ekim 2016), 195-216.
JAMA Kobak Demir M, Gür H. ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI. NWSA. 2016;11:195–216.
MLA Kobak Demir, Mevhibe ve Hülya Gür. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI”. Education Sciences, c. 11, sy. 4, 2016, ss. 195-16.
Vancouver Kobak Demir M, Gür H. ÖĞRETMEN ADAYLARININ PARABOL BİLGİSİNİ OLUŞTURMA SÜREÇLERİ VE BU SÜREÇTE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DURUM ÇALIŞMASI. NWSA. 2016;11(4):195-216.