Fen Bilimleri öğretim programının temel hedeflerinden biri araştıran ve sorgulayan bireyler
yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda fen bilimleri öğretim programında
öğrencinin kendi öğrenmelerinden sorumlu olduğu, etkin olarak öğrenme sürecine
dahil edildiği, öğrencilerin bilgiyi anlamlı ve kalıcı olarak öğrenebildiği bir
öğrenme yaklaşımı olan araştırma sorgulamaya dayalı öğretim stratejisi
benimsenmektedir (MEB, 2017:12).
Bu çalışmanın amacı, 2008-2018 yılları
arasında, Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğrenme (ASDÖ) Yaklaşımına ilişkin fen
eğitimi alanında yapılmış yayınları çeşitli değişkenler açısından incelemektir.
Çalışmada, ASDÖ ile ilgili tezlerden türetilen makaleler çıkarıldıktan sonra 47
makale, 42 yüksek lisans tezi ve 26 doktora tezi olmak üzere toplam 115
çalışmaya ulaşılmıştır.
Çalışmada doküman analizi tekniği
kullanılmıştır. Veriler doküman inceleme yoluyla toplanmış, içerik çözümlemesi
ile analizi yapılmıştır. Elde edilen
sonuçlar yüzde ve frekans değerleri olarak yansıtılmıştır.
Bu çalışmadan elde edilen sonuçlara göre;
araştırma ve sorgulamaya dayalı fen eğitimi alanında yapılan çalışmalarda genel
olarak nicel araştırma yöntemlerinin daha fazla tercih edildiği, makale
türündeki yayınların yüksek lisans ve doktora tezlerine oranla daha fazla
olduğu, çalışmalarda ağırlıklı olarak “Laboratuar Dersi” konusunun ele
alındığı, en fazla örneklem grubunun öğretmen adayları olduğu ve en fazla
kullanılan ölçme aracının “başarı testi” olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın
sonuçlarına yönelik gelecek araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Bu çalışma, 10- 13 Ekim 2018 tarihinde Giresun Üniversitesi'nde gerçekleştirilen 3. Uluslararası Felsefe, Eğitim, Sanat ve Bilim Tarihi Sempozyumunda , "Türkiye’de 2008-2018 Yılları Arasında Araştırma Ve Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Fen Eğitimi Alanında Yapılan Bilimsel Çalışmaların İncelenmesi" başlığı ile sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Gönderilen makalelerde en az 500 kelime Türkçe yazılarda İngilizce, İngilizce yazılarda ise Türkçe özet (Abstract), en fazla beş anahtar kelime (hem İngilizce hem Türkçeleri) olmalıdır. Bir toplantıda tebliğ edilmiş ancak yayımlanmamış olan bildirilerde toplantının adı, tarihi ve yeri belirtilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD