Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi

Yıl 2019, , 769 - 783, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.554510

Öz

Bu çalışmada, matematik derslerinde matematik tarihi kullanımının
öğrencilerin matematiğe olan tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada
verilerin elde edilmesi sürecinde deneysel desenlerden yarı deneysel desen
olarak değerlendirilen ön test/son test eşitlenmemiş kontrol gruplu model
kullanılmıştır. Araştırma, Erzincan ilinde bir ortaokulda farklı iki şubede
bulunan 39 sekizinci sınıf öğrencisi ve bir ortaokul matematik öğretmeni ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin matematik tarihi uygulamaları
sonucunda matematiğe yönelik tutumlarındaki değişimi incelemek için ortaokul
öğrencilerinin matematik tutumlarını incelemeyi amaçlayan ölçek kullanılmıştır.
Elde edilen veriler Statistical Package for Social Sciences (SPSS 18) programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde normallik testi
sonuçlarına göre ilgili testler kullanılmış ve gerekli değerlendirmelerde
bulunulmuştur. Matematik tutumu ilgi, kaygı, çalışma ve gereklilik olmak üzere
dört faktör altında toplanmıştır. 
Bulgular incelendiğinde matematik tarihi uygulamalarının matematik
dersine yönelik tutumu olumlu yönde etkilediği anlaşılmaktadır

Kaynakça

  • Albayrak, Ö. (2011). Effects of history of mathematics integrated ınstraction on mathematics self-efficacy and achievement (Yayımlanmamış doktora tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. Alpaslan, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihi bilgileri ve matematik tarihinin matematik eğitiminde kullanımına yönelik tutum ve inanışları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238. http://dergipark.gov.tr/uefad/issue/16684/173367 adresinden edinilmiştir. Altun, M. (2008). Matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları. Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık. Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Bayam, S.B. (2014). Matematik eğitiminde matematik tarihi gerekliliğinin felsefi temelleri ve gerçekçi matematik eğitiminde matematik tarihinin önemi. Dört Öge, 5, 233-244. Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6-8. Sınıflar. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Bell, J.G. (1992). A history of mathematics class for middle school teachers (Unpublished doctoral dissertation). Illinois State University, USA. Burns, B.A. (2010). Pre-service teachers' exposure to using the history of mathematics to enhance their teaching of high school mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 4, 1-9. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Carter, D.B. (2006), The role of the history of mathematics in middle school (Unpublished master’s thesis). East Tennessee State University faculty of the Department of Mathematics, Usa. Cheung, W.S. (2014). The effect on students’ mathematical beliefs by ıntegrating history of mathematics in the classroom (Unpublished Doctoral Dissertation). The Chinese University of Hong Kong, China. Clark, K.M., & Thoo, J.B. (2014). Introduction to the special issue on the use of history of mathematics to enhance undergraduate mathematics instruction, PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 24(8), 663-668. doi: 10.1080/10511970.2014.905511 Davis, P.J., Hersh, R., & Marchisotto, E.A. (2011). The mathematical experience, study edition. Modern Birkhäuser Classics: Boston Dede, Y., ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 295-312. http://dergipark.gov.tr/uefad/issue/16688/173418 adresinden edinilmiştir. Despeaux (2014). Collective research projects in the history of mathematics classroom. PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 24(8), 684-697. Ernest, P. (2004). The philosophy of mathematics education. London: Routledge/ Falmer Ersoy, E., ve Öksüz, C. (2016). İlkokul 4. sınıflarda matematik tarihi kullanımının öğrenciler üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 15(2), 408-420. doi: 10.17051/io.2016.16857 Fadlelmula, F.K. (2015. Pre-service teachers’ point of views about learning history of mathematics: a case study in Turkey. Journal of the British Society for the History of Mathematics, 30(3), 243-252. doi: 10.1080/17498430.2015.1035585 Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/40248010 Fried, M.N. (2007). Didactics and history of mathematics: knowledge and self-knowledge. Educational Studies in Mathematics, 66(2), 203-223. doi: 10.1007/s10649-006-9025-5 Furinghetti, F. (2004). History and mathematics education: a look around the world with particular reference to Italy. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 3, 1-19. Georgiou, I. (2010). A week with secondary mathematics through history and culture. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 30(3), 43-48. Goodwin, D.M. (2007). Explorıng the relatıonshıp between hıgh school teachers mathematıcs hıstory knowledge and theır ımages of mathematıcs (Unpublished Doctoral Dissertation). Unıversıty of Massachusetts Lowell, USA. Gönülateş, F.O. (2004). Prospective teachers' views on the ıntegration of history of mathematics İn mathematics courses (Unpublished Master’s Thesis). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. Guillemette, D. (2017). History of mathematics in secondary school teachers’ training: towards a nonviolent mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 96(3), 349-365. doi: 10.1007/s10649-017-9774-3 Gürsoy, K. (2010). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılmasına ilişkin inanç ve tutumlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Türkiye. Harverhals, N., & Matt, R. (2010). The history of mathematics as a pedagogical tool: teaching the integral of the secant via mercator’s projection. The Montana Mathematics Enthusiast, 7, 339-368. Retrieved from https://scholarworks.umt.edu/tme/vol7/iss2/12 Heiede, T. (1992). Why teach history of mathematics? The Mathematical Gazette, 76(475), 151-157. Horton, L.B. (2011). High school teachers' perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom (Unpublished Doctoral Dissertation). Mathematics and Science Education University of Massachusetts Lowell, USA. İdikurt, N. (2007). Matematik öğretiminde tarihten yararlanmanın öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına ve matematik başarılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van, Türkiye. Lewis, K.C. (2016). Ethnomathematics meets history of mathematics: A case study (Unpublished Doctoral dissertation). Texas A&M University, USA. Lim, S.Y., & Chapman, E. (2015). Effects of using history as a tool to teach mathematics on students’ attitudes, anxiety, motivation and achievement in grade 11 classrooms. Educational Studies in Mathematics, 90, 189-212. doi: 10.1007/s10649-015-9620-4 Mann, T. (2011). History of mathematics and history of science. ISIS: The History of Science Society, 102(3), 518-526. doi: 10.1086/661626 Marshall, G.L. (2000). Using history of mathematics to improve secondary students’ attitudes toward mathematics (Unpublished doctoral dissertation). Illinois State University, USA. Mcbride, C.C. (1974). The effects of history of mathematics on attitudes toward mathematics of college algebra students (Unpublished doctoral dissertation). Texsas A&M University. USA. Metin, M. (Ed.) (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Miller, C.C. (2002). Teaching the history of mathematics: a trial by fire. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 12(4), 334-346. doi: 10.1080/10511970208984039 National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Overview of principles and standards for school mathematics. Retrieved December 13, 2015, from http://www.nctm.org/standards/content.aspx?id=16909. Ocak, G., ve Dönmez, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin matematik etkinliklerine yönelik tutum ölçeği geliştirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2). 69-82. http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29341/313980 adresinden edinilmiştir. Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması, İlköğretim Online, 12(4), 938‐948. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000037735/5000036593 adresinden edinilmiştir. Pepe, L., & Guerraggio, A. (2017). Why do we need the history of mathematical teaching?. Lettera Matematica, 5(3), 245-251. Doi: 10.1007/s40329-017-0193-1 Saban, A. (2005). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Siu, M.K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why?. In F. Furinghetti, S. Kaijser, and C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2004 & European Summer University 4 (pp. 268-277). Uppsala: Uppsala University. Skemp, R.E. (1986). The psychology of learning mathematics. UK: Penguin Books. Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56. Sullivan, K.M. (2000). Pre-service secondary mathematic teachers’ attitudes about thehistory of mathematics (Unpublished master’s thesis). Nevada University, Las Vegas, USA. Yenilmez, K., ve Özabacı, N.Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/114804 adresinden edinilmiştir. Yevdokimov, O. (2007). Using the history of mathematics for mentoring gifted students: Notes for teachers. 21st Biennial Conference of the Australian Association Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldız, C. (2013). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi: HİE'den yansımalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kani Başıbüyük Bu kişi benim 0000-0002-0477-7349

Yasin Soylu 0000-0003-0906-4994

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Başıbüyük, K., & Soylu, Y. (2019). Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 769-783. https://doi.org/10.17494/ogusbd.554510
AMA Başıbüyük K, Soylu Y. Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:769-783. doi:10.17494/ogusbd.554510
Chicago Başıbüyük, Kani, ve Yasin Soylu. “Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 769-83. https://doi.org/10.17494/ogusbd.554510.
EndNote Başıbüyük K, Soylu Y (01 Nisan 2019) Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 769–783.
IEEE K. Başıbüyük ve Y. Soylu, “Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 769–783, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.554510.
ISNAD Başıbüyük, Kani - Soylu, Yasin. “Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 769-783. https://doi.org/10.17494/ogusbd.554510.
JAMA Başıbüyük K, Soylu Y. Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:769–783.
MLA Başıbüyük, Kani ve Yasin Soylu. “Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 769-83, doi:10.17494/ogusbd.554510.
Vancouver Başıbüyük K, Soylu Y. Matematik Derslerinde Matematik Tarihi Kullanımının Matematik Tutumuna Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:769-83.