Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler

Yıl 2019, , 957 - 976, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.555091

Öz

Bulut teknolojisi zamandan ve mekândan bağımsız şekilde depolama,
iletişim, planlama ve yazılımları çevrimiçi kullanabilme gibi olanaklar
sunmaktadır. Bu araştırmada, öğretmen adaylarının bulut teknolojisini
kullanımlarını etkileyen faktörlerin Rogers’ın Yeniliklerin Yayılması Teorisi
temelinde açıklanması amaçlanmaktadır. Araştırma, teorik modelde yer alan
değişkenler arasındaki neden-sonuç ilişkisini incelemek amacıyla nedensel
desende tasarlandı. Çalışma grubunu İç Anadolu Bölgesi’nde bir üniversitenin eğitim
fakültesinde öğrenim gören 355 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen
adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörleri incelemek
amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen Bulut Teknolojilerinin Yayılımı
Ölçeği kullanıldı. Teorik modele göre, değişkenler arasındaki ilişkiyi yansıtan
kabul edilebilir, bağımsız bir yapısal eşitlik modeline ulaşıldı. Bu bağlamda
bulut teknolojisine yönelik göreli avantaj, kolaylık, uygunluk ve
denenebilirliğin tutum üzerinde olumlu etkisi olduğu ve tutumun yeniliğe uyum
üzerinde olumlu etkisi olduğu belirlendi

Kaynakça

  • Agarwal, R., ve Prasad, J. (1998). A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology. Information Systems Rese-arch, 9 (2), 204–215. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179−211. Ajzen, I.; Fishbein, M. (2005). The influence of attitudes on behavior. In Handbook of Atti-tudes. (Ed. Dolores Albarracin), 173-215. USA: Lawrence Erlbaum Associates. Anderson, J. C., ve Gerbing, D. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood con-firmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173. Argabright, G.C. (2002). An investigation of the relationship between technology accep-tance and technological stress on consumer behavior (Unpublished dissertation). Uni-versity of Sarasota, Florida. Armutlu, H., Akçay, M. (2013). Bulut bilişimin bireysel kullanımı için örnek bir uygulama. Akademik Bilişim Konferansı (s.23-25), Antalya. Aydın, S. (2009). Kişisel ve ürün temelli yenilikçilik: cep telefonu kullanıcıları üzerine ampi-rik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 188-203. Behrend, T. S., Wiebe, E. N., London, J. E., ve Johnson, E. C. (2011). Cloud computing adoption and usage in community colleges. Behaviour & Information Technology, 30(2), 231-240. Berger, J.I. (2005). Perceived consequences of adopting the internet into adult literacy and basic education classrooms. Adult Basic Education, 15(2), 103-121. Bradford, M., ve Florin, J. (2003). Examining the role of innovation diffusion factors on the implementation success of enterprise resource planning systems. International Jour-nal of Accounting Information Systems, 4, 205–225. Carter, L., ve Belanger, F. (2005). The utilization of e-government services: citizen trust, innovation and acceptance factors. Information Systems Journal 15, 5–25. Chapman, B.F. (2003). An assessment of business teacher educators. adoption of compu-ter technology. (Unpublished dissertation) Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University Blacksburg, Virginia. Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(4), 1019-1031. Comrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, NJ: Erl-baum. Çelik, K. (2013). The relationship between individual innovativeness and self-efficacy levels of student teachers. International Journal of Scientific Research in Education, 6(1), 56-67. Çuhadar, C., Bülbül, T. ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özel-likleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807. Demir, K. (2006). Rogers’ın yeniliğin yayılması teorisi ve internetten ders kaydı. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 12(3), 367-392. Ercan, T. (2010). Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2 (2), 938-942. Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley. Hoerup, S. L. (2001). Diffusion of an Innovation: Computer Technology. Integration and the role of collaboration (Unpublished dissertation). Faculty of the Virginia Polytech-nic Institute and State University, Blacksburg, Virginia. Holmes, D. R. (2011). President’s Page: Clouds, science, and education. Journal of the American College of Cardiology, 57(23), 2376-2378. Huang, Z. (2003). Toward a deeper understanding of the adoption decision for interorga-nizational information systems (Unpublished doctoral dissertation). The University of Memphis. Jaccard, J. ve Wan, C. K. (1995). Measurement error in the analysis of interaction effects between continuous predictors using multiple regression: Multiple indicator and structural equation approaches. Psychological bulletin, 117(2), 348-357. Jarrett, S. M. (2003). Factors affecting the adoption of e-business in the aerospace industry (Unpublished doctoral dissertation). Wayne Huizenga Graduate School of Business and Entrepreneurship Nova Southeastern University. Jöreskog, K., ve Sörbom, D. (2001). LISREL 8.51. Mooresvile: Scientific Software. Karahanna, E., Straub, D. W., ve Chervany, N. L. (1999). Information technology adop-tion across time: a cross-sectional comparison of pre-adoption and post-adoption be-liefs. MIS quarterly, 183-213. Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri (Yayınlanmamış doktora tezi) Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimle-ri Enstitüsü, Eskişehir. Kincaid, D. L. (2000). Mass media, ideation, and behavior: a longitudinal analysis of cont-raceptive change in the Philippines. Communication Research, 27(6), 723-763. Kline, R. B. (2005). Principle and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford Press. Lee, H. Y., Qu, H., ve Kim, Y. S. (2007). A study of the impact of personal innovativeness on online travel shopping behavior—A case study of Korean travelers. Tourism Ma-nagement, 28(3), 886-897. Madran, C., ve Esen, K. (2002). Yeniliklerin kabul süreci; üniversite öğrencileri ile yapılan bir pilot çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(9) 136-152. Mao, E. (2001). Organizational use and diffusion of information technology in china and an international comparative assessment (Unpublished doctoral dissertation). The Uni-versity of Memphis. Marsh, H. W., Balla, J. R., ve McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factory analysis: The effects of sample size. Psychological Bulletin, 103(3), 391-410. doi: 10.1007/BF01102761. Moore, G. C., ve Benbasat, I. (1991). Development of an instrument to measure the per-ceptions of adopting an information technology innovation. Information Systems Re-search, 2(3), 192−222. Neuman, L. W. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (Çev. S. Özge). İstanbul: Yayın Odası. Örün, Ö., Orhan, D., Dönmez, P., ve Kurt, A. A. Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçi-lik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Trakya Üni-versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76. Rayport, J. F., ve Heyward, A. (2011). Envisioning the cloud: The next computing para-digm and its implication for technology policy. Erişim tarihi: 1 Kasım 2018. Available onli-ne:http://www.hp.com/hpinfo/analystrelations/Marketspace_090320_Envisioning-the-Cloud.pdf Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press. Schumacker, R. E. ve Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Hilsdale, NJ: Erlbaum. Sevli, O., ve Küçüksille, E. U. (2012). Bulut bilişimin eğitim alanında uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3) 248-254. Sırakaya, M., ve Alsancak Sırakaya, D. (2013). Eğitim uygulamaları için yeni fırsat: Bulut bilişim. International Symposium On Changes And New Trends In Education (s.356- 362), Konya. Sultan, N. (2010). Cloud computing for education: A new dawn?. International Journal of Information Management, 30(2), 109-116. Tabachnick , B., ve Fidell, L. (1996). Using multivariate Statistics. New York: Harper & Row. Usluel, Y., K., ve Mazman, S., G. (2010) Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benim-senmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (3), 60-74. Vishwanath, A., ve Goldhaber, G. M. (2003). An examination of the factors contributing to adoption decisions among late-diffused technology products. New Media & Soci-ety, 5(4), 547-572. Zayim, N., Yıldırım, S., ve Saka, O. (2006). Technology adoption of medical faculty in teac-hing: Differentiating factors in adopter categories. Educational Technology & Society, 9(2), 213-222.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şule Betül Tosuntaş 0000-0002-0731-6505

Zühal Çubukçu 0000-0002-7612-7759

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tosuntaş, Ş. B., & Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 957-976. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555091
AMA Tosuntaş ŞB, Çubukçu Z. Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:957-976. doi:10.17494/ogusbd.555091
Chicago Tosuntaş, Şule Betül, ve Zühal Çubukçu. “Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 957-76. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555091.
EndNote Tosuntaş ŞB, Çubukçu Z (01 Nisan 2019) Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 957–976.
IEEE Ş. B. Tosuntaş ve Z. Çubukçu, “Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 957–976, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.555091.
ISNAD Tosuntaş, Şule Betül - Çubukçu, Zühal. “Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 957-976. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555091.
JAMA Tosuntaş ŞB, Çubukçu Z. Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:957–976.
MLA Tosuntaş, Şule Betül ve Zühal Çubukçu. “Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 957-76, doi:10.17494/ogusbd.555091.
Vancouver Tosuntaş ŞB, Çubukçu Z. Yeniliklerin Yayılması Teorisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Bulut Teknolojisi Kullanımlarını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:957-76.