Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2019, , 1137 - 1166, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.555139

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının
teknoloji temelli bir ders sonunda hazırladıkları ders planlarının
değerlendirilmesidir. Bu değerlendirmede Teknolojik
Pedagojik Alan Bilgisi Temelli Teknoloji Entegrasyon Değerlendirme Rubriği kullanılmıştır. Nitel
araştırma paradigması benimsenen çalışmada katılımcılar 40 matematik öğretmen
adayıdır. Çalışmanın verileri, öğretmen adaylarının hazırladıkları ders
planlarından oluşmaktadır. Veriler, doküman analizi yöntemiyle analiz
edilmiştir. Ders planlarının içerikleri incelendiğinde dersleri için en çok 10.
Sınıf seviyesindeki konuları seçtikleri, teknoloji entegrasyonunu en çok akıllı
tahta ve dinamik matematik yazılımları kullanarak yaptıkları görülmüştür.
Değerlendirme rubriğine göre, öğretmen adayları öğretim programındaki teknoloji
kullanım hedefini karşılarken, öğretim stratejilerini/yöntemlerini
öğretimlerine yansıtmada sınırlı kalmışlardır. Ayrıca öğretmen adayları,
program hedefleri ve öğretim stratejileri/yöntemleri ile uyumlu ders planları
geliştirirken, alan, pedagoji ve teknolojinin uyumu konusunda zorluk
çekmişlerdir

Kaynakça

  • Akkoç, H. (2012). Bilgisayar destekli ölçme-değerlendirme araçlarının matematik öğretimine entegrasyonuna yönelik hizmet öncesi eğitim uygulamaları ve matematik öğretmen adaylarının gelişimi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3(2), 99-114. Akkoç, H. (2013). Integrating technological pedagogical content knowledge (TPCK) framework into teacher education. Conference of the International Journal of Arts and Science, 6(2), 263-270. Akyüz, D. (2016). Farklı öğretim yöntemleri ve sınıf seviyesine göre öğretmen adaylarının TPAB analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 89-111. Archambault, L., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology And Teacher Education, 9(1), 71-88. Bal, M.S. ve Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi konusunda öz değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32. Bowen, G.A. (2006). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. Bowers, J.S., & Stephens, B. (2011). Using technology to explore mathematical relationships: A framework for orienting mathematics courses for prospective teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, 14(4), 285-304. Canbazoğlu Bilici, S., Yamak, H., Kavak, N.,S. ve Guzey, S. (2013). Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: Construction, validation and reliability. Eurasian Journal of Education Research, 52, 37-60. Canbazoğlu-Bilici, S. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz yeterlikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Causton‐Theoharis, J.N., Theoharis, G.T., & Trezek, B.J. (2008). Teaching pre‐service teachers to design inclusive instruction: a lesson planning template. International Journal of Inclusive Education, 12(4), 381-399. Demir, S. ve Bozkurt, A. (2011). Primary mathematics teachers’ views about their competencies concerning the integration of technology. Elementary Education Online, 10(3), 850-860. Fennema, E., & Franke, M. (1992). Teachers' knowledge and its impact. In Grouws, D. (Eds.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 147–164). New York: Macmillan Publishing Company. Grossman, P.L., & McDonald, M. (2008). Back to the future: Directions for research in teaching and teacher education. American Educational Research Journal, 45(1), 184–205. Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç., ve Arcagök, S. (2014). Turkish adaptation of preservice teachers’ technological pedagogical content knowledge assesment scale. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 297-315. Harris, J., & Hofer, M. (2009). Instructional planning activity types as vehicles for curriculum-based TPACK development. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen & D. Willis (Eds.), Proceedings of SITE 2009--Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 4087-4095). Charleston, SC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved September 11, 2018 from https://www.learntechlib.org/primary/p/31298/. Harris, J., Grandgenett, N., & Hofer, M. (2010). Testing a TPACK-based technology integration assessment rubric. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 3833-3840). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Hiebert, J., Morris, A.K., Berk, D., & Jansen, A. (2007). Preparing teachers to learn from teaching. Journal of Teacher Education, 58(1), 47-61. Hofer, M., & Grandgenett, N. (2012). TPACK development in teacher education: A longitudinal study of preservice teachers in a secondary MA Ed. program. Journal of Research on Technology in Education, 45(1), 83-106. Hollebrands, K.F. (2007). The role of a dynamic software program for geometry in the strategies high school mathematics students employ. Journal for Research in Mathematics Education, 38(2), 164–192. Hur, J.W., Cullen, T., & Brush, T. (2010). Teaching for application: A model for assisting pre-service teachers with technology integration. Journal of Technology and Teacher Education, 18(1), 161-182. Kabakçı-Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408. Kablan, Z. (2012). Öğretmen adaylarının ders planı hazırlama ve uygulama becerilerine bilişsel öğrenme ve somut yaşantı düzeylerinin etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 239-253. Karataş, İ., Tunç, M.P., Demiray, E., ve Yılmaz, N. (2016). Öğretmen adaylarının matematik öğretiminde teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 512-533. Kaya, S., & Dağ, F. (2013). Turkish adaptation of technological pedagogical content knowledge survey for elementary teachers. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(1), 291-306 Kereluik, K., Casperson, G., & Akcaoglu, M. (2010). Coding pre-service teacher lesson plans for TPACK. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 3889-3891). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Koehler, M.J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152. Koehler, M.J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. In AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). New York, NY: Routledge. Koehler, M.J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall. Lampert, M., Beasley, H., Ghousseini, H., Kazemi, E., & Franke, M. (2010). Using designed instructional activities to enable novices to manage ambitious mathematics teaching. In Stein, M. K., Kucan, L. (Eds.), Instructional explanations in the discipline (pp. 129-141). New York, NY: Springer. Lee, M.H., & Tsai, C.C. (2010). Exploring teachers’ perceived self efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web.Instructional Science, 38(1), 1-21. Lee, Y., & Lee, J. (2014). Enhancing pre-service teachers' self-efficacy beliefs for technology integration through lesson planning practice. Computers & Education, 73, 121-128. Li, Y., Chen, X., & Kulm, G. (2009). Mathematics teachers’ practices and thinking in lesson plan development: a case of teaching fraction division. ZDM, 41(6), 717-731. Larson, L.C., & Miller, T.N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123. Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaöğretim Matematik (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Dersi Öğretim Programı. Ankara: Yazar. Mishra, P., & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. Ozgun-Koca, S.A., Meagher, M., & Edwards, M.T. (2010). Preservice teachers' emerging TPACK in a technology-rich methods class. Mathematics Educator, 19(2), 10-20. Panasuk, R., Stone, W., & Todd, J. (2002). Lesson planning strategy for effective mathematics teaching. Education, 122(4), 808-827. Powers, R., & Blubaugh, W. (2005). Technology in mathematics education: Preparing teachers for the future. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(3), 254-270. Schmidt, D.A., Baran, E., Thompson, A.D., Mishra, P., Koehler, M.J., & Shin, T.S. (2009). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149. Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. Sinclair, M. (2003). Some implications of the results of a case study for the design of pre-constructed, dynamic geometry sketches and accompanying materials. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 289–317. Sinclair, M. (2004). Working with accurate representations: The case of pre-constructed dynamic geometry sketches. The Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 23(2), 191–208. Steffe, L.P., & Thompson, P.W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In R. Lesh & A. Kelly (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 267-307). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Stein, M.K., Engle, R.A., Smith, M.S., & Hughes, E.K. (2008). Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. Yiğit Koyunkaya, M. (2017). Matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimini amaçlayan bir öğretim deneyi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 284-322. Yin, R. (2018). Case study research: Design and methods (6th ed.). London: Sage.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Yiğit Koyunkaya 0000-0002-7872-3917

Berna Tataroğlu Taşdan 0000-0002-5851-6144

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yiğit Koyunkaya, M., & Tataroğlu Taşdan, B. (2019). Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1137-1166. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555139
AMA Yiğit Koyunkaya M, Tataroğlu Taşdan B. Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:1137-1166. doi:10.17494/ogusbd.555139
Chicago Yiğit Koyunkaya, Melike, ve Berna Tataroğlu Taşdan. “Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 1137-66. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555139.
EndNote Yiğit Koyunkaya M, Tataroğlu Taşdan B (01 Nisan 2019) Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 1137–1166.
IEEE M. Yiğit Koyunkaya ve B. Tataroğlu Taşdan, “Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 1137–1166, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.555139.
ISNAD Yiğit Koyunkaya, Melike - Tataroğlu Taşdan, Berna. “Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 1137-1166. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555139.
JAMA Yiğit Koyunkaya M, Tataroğlu Taşdan B. Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:1137–1166.
MLA Yiğit Koyunkaya, Melike ve Berna Tataroğlu Taşdan. “Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 1137-66, doi:10.17494/ogusbd.555139.
Vancouver Yiğit Koyunkaya M, Tataroğlu Taşdan B. Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planlarının Teknoloji Entegrasyonu Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:1137-66.