Bu çalışma 7. sınıf
öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi Duyu Organları konusunda argüman
oluşturabilme becerilerinin Toulmin Argümantasyon Modeli kapsamında analiz
edilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Samsun ilinde bir ortaokulda
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, 7. sınıfta öğrenim gören 28 öğrenci
katılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması ile
yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan,
açık uçlu soruların yer aldığı Duyu Organları konusu ile ilgili 4 etkinlikten
oluşan çalışma yaprakları kullanılmıştır. Etkinlikler öncesi, öğrenciler 5
gruba ayrılmıştır. Etkinlikler esnasında öğrencilerden, önce bireysel olarak
çalışma yapraklarındaki açık uçlu soruları cevaplandırmaları istenmiştir. Daha
sonra grup arkadaşları ile etkinliklerdeki sorulara verdikleri cevaplarını
tartışmaları istenmiştir. Öğrencilerin vermiş oldukları yazılı cevapları,
Argümantasyon Modeli öğelerini içerme durumlarına göre kodlanmıştır. Veriler
analiz edildiğinde öğrencilerin etkinliklerle ilgili iddialar ortaya
atabildikleri, ancak iddialarını savunacakları kanıt ve gerekçeler üretmekte
güçlük çektikleri anlaşılmıştır. Ayrıca çok az sayıda öğrencinin diğer öğrencilerin
iddiaları ile ilgili çürütücü ifadeler kullandıkları tespit edilmiştir. Bazı
etkinliklerde ise öğrencilerin çoğunun iddialarını duyu organları konusu
dışında bir konu ile bilimsel olarak doğru olmayan gerekçelerle ispatlamaya
çalıştıkları görülmüştür. Bu verilere göre 7. Sınıf öğrencilerin duyu organları
ile ilgili argüman oluşturma becerilerinin çoğunlukla düşük ve orta seviyede
olduğu, çok az sayıda öğrencinin ise yüksek düzeyde argüman geliştirebildikleri
söylenebilir. Ayrıca bazı öğrencilerin tartışmaya katılmaktan çekindikleri,
cevaplarında grup arkadaşlarının etkisinde kaldıkları görülmüştür. Bu sonuçlara
göre farklı önerilerde bulunulmuştur.
Argümantasyon Fen Eğitimi Duyu Organları 7 Sınıf Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 1 |