Bu çalışma, 2013 ilkokul fen bilimleri dersi
öğretim programındaki kazanım-içerik uyumunun değerlendirmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada 2015-2016 eğitim-öğretim yılında MEB tarafından
onaylanan ilkokul 3. sınıf ve 4. sınıf fen bilimleri ders kitapları kazanım
içerik ilişkisi açısından incelenmiştir. Birinci aşamada, veri toplama aracı
olarak kazanım-içerik uyumunu değerlendirme rubriği oluşturulmuştur. İkinci
aşamada, birbirinden bağımsız iki eş gözlemci tarafından 3. ve 4. sınıf
kazanımları, ders kitaplarındaki içerikle ilişkilendirilerek, oluşturulan
rubrik ölçütlerine göre değerlendirme yapılmıştır. Son aşamada ise,
kazanım-içerik uyumunu değerlendirme rubriği aracılığıyla eş gözlemciler
tarafından belirlenen sonuçlar sayısallaştırılıp uygun istatistiksel işlemler
yapılarak kazanım-içerik ilişkisinin uygunluğu saptanmıştır. Rubriğin
güvenirliği Ağırlıklı Kappa Katsayısı ve Miles ve Huberman Katsayısı
hesaplanılarak belirlenmiştir. 3. sınıf ve 4. sınıf fen bilimleri üniteleri
için Ağırlıklı Kappa Katsayısı analizinden elde edilen sonuçlar, çok iyi uyuşma
ve iyi uyuşma aralığında yer almaktadır. Güvenirliği güçlendirmek amacıyla
yapılan Miles ve Huberman Katsayısı analizinden alınan sonuçlar 0, 70’den büyük
çıkarak, Ağırlıklı Kappa Katsayısı analizinden alınan sonuçlarla tutarlılık
göstermektedir. Geçerlik çalışması, rubriğin içerik, yapı ve ölçüt yönleri
dikkate alınarak yapılmıştır. Bu amaçla sınıf öğretmenliğinde ve fen eğitimi
alanında yüksek lisans ve doktora eğitimi almış 5 uzmanın görüşüne
başvurulmuştur. Rubriğin, uygulanabilirliğinin tespit edilmesi amaçlı olarak rastgele
seçilen 10 kazanım ile değerlendirme yapılmıştır. Rubriğin uygulanabilir olduğu
belirlenerek, diğer kazanımların değerlendirilmesi yapılmıştır. Değerlendirme
sonucunda 2013 ilkokul fen bilimleri dersi öğretim programındaki kazanım-içerik
ilişkisinin uyumlu olduğu görülmüştür.
Fen bilimleri öğretim programı program değerlendirme kazanım içerik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 2 |