Bu çalışmanın amacı; Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve öz-yeterliklerinin cinsiyet,
sınıf düzeyi, öğretim türü, gelir düzeyi, ikamet yeri, mezun olunan okul türü
ve branş değişkenleri açısından incelenmesi ve aralarındaki korelasyonun belirlenmesidir.
Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Sivas
Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda eğitim gören
659 kız, 194 erkek olmak üzere toplamda 853 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin iletişim becerilerini
belirlemek için Ersanlı ve Balcı tarafından geliştirilen “İletişim Becerileri
Envanteri” kullanılmıştır. Ölçek zihinsel, duygusal ve davranışsal olmak üzere
üç alt boyuttan ve toplamda 45 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin toplam
güvenirliği ,68, bu çalışmada ise ,85 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin
öz-yeterliklerini belirlemek içinse Sherer, Maddux, Mercandante, Dunn, Jacobs
ve Rogers tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması Yıldırım ve İlhan tarafından
yapılan “Genel Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, başlama, yılmama ve
u-ısrar olmak üzere üç alt boyuttan ve toplamda 17 maddeden oluşmaktadır.
Uyarlanan ölçeğin güvenirliği ,80, bu çalışmada ise ,86 olarak bulunmuştur.
Araştırmaya ilişkin veriler Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart
Sapma, Bağımsız Gruplar t-testi, ANOVA, Tukey, Pearson Korelasyon Katsayısı
kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin iletişim becerilerinin cinsiyet,
mezun olunan lise türü ve branş; öz-yeterliklerinin gelir düzeyi, mezun olunan
lise türü ve branş değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği, iletişim
becerileri ve öz-yeterliklerinin toplam puan korelasyonlarının pozitif yönde
orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 38 Sayı: 1 |