Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin, din dersi öğretmenlerine yönelik algı
düzeylerinin belirlenmesine yönelik kullanılabilecek bir veri toplama aracı
geliştirmektir. Ölçeğin geliştirilmesi aşaması, üç ayrı örneklem grubu üzerinde
yürütülmüştür. Ölçeğin ön uygulaması ana araştırmaya katılmayan ve örneklem
özelliklerini taşıyan toplam 394 kişilik iki farklı örneklem üzerinde
yapılmıştır. Araştırmanın ana çalışma grubu ise, resmi okullarda görev yapan
713 öğretmenden oluşmaktadır. Ölçeğin faktörlerini belirleyebilmek için
Açımlayıcı Faktör analizi kullanılmıştır. Faktörlere ayrılan ölçeğin
güvenilirliğini belirleyebilmek amacıyla, öncelikle ölçekler için önemli bir iç
tutarlılık yaklaşımı olan Cronbach’s Alfa katsayısı formülü kullanılmıştır.
Cronbach’s Alfa katsayısı sonuçları Bileşik Güvenilirlik katsayısı ile
doğrulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi ile test
edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, ölçeğin 58 maddeden ve 6 alt boyuttan
oluştuğu belirlenmiştir. Bu çalışmalara ek olarak, altı alt boyutta tasarlanan
ölçeğin, her bir alt boyutu için açıklanan ortalama varyansı hesaplanarak
modelin birleşim ve ayrışım geçerliği de belirlenmiştir. Sonuç olarak Din Dersi
Öğretmenlerine Yönelik Öğretmen Algısı Ölçeğinin, öğretmenlerin, din dersi
öğretmenlerine yönelik algılarını ölçebilecek nitelikte geçerli ve güvenilir
bir ölçek olduğu görülmüştür. Ayrıca ölçek yalnızca eğitim bilimleri alanında
değil farklı bilim dallarına katkı sağlayacak bir esnekliğe sahiptir.
The aim of this study is to develop a data
collection tool which can be used to determine the perception levels of the
teachers towards the religious education teachers. The stage of development of
the scale was carried out on three separate sample groups. The preliminary
application of the scale was carried out on two different samples of 394
persons who did not participate in the main sample group and had the
characteristics of a sample. The main study group of the research was consist
of 713 teachers worked in the official schools. Explicit factor analysis was
used to determine the factors of the scale. In order to determine the
reliability of the scale separated by the factors, the Cronbach’s Alpha
coefficient formula, which is an important internal consistency approach for
scales, was used first. The Cronbach’s Alpha coefficient results were confirmed
by the Composite Reliability coefficient. The construct validity of the scale
was tested by confirmatory factor analysis. According to the analyses results,
the scale was composed of 58 items and 6 sub-scales. In addition to these
studies, the mean variance of each sub-scale is calculated and the validity of
the combination and decomposition of the six factor model is also determined.
In conclusion, it was seen that the Teachers Perceptions towards Religious
Education Teachers Scale was a valid and reliable scale to measure the
perceptions of teachers' level towards religious education teachers. Besides,
the scale has the flexibility to contribute not only to the literature of
education but also to different branches of science.
Perception Religious Education Religious Education Teacher Scale Teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |