Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Syrian Parents' Views on Parental Involvement in Primary School

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 39, 348 - 381, 01.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.838731

Öz

The success of children by getting a higher quality education is directly proportional to the importance given to education by their families. Starting from this reality, this study was aimed to determining the views on parental involment in primary school of Syrian families who have migrated to Turkey. The phenomenon pattern based on qualitative research approach was used in the study. The study group of the study consisted of 10 Syrian parents (7 Syrian mothers and 3 Syrian fathers) whose children are studying at primary schools in Tarsus, Mersin. Content analysis was used to analyze the research data. According to the results of the study, Syrian parents see the involvement of parents in the education process as a need, but they think that there are some obstacles to parental involvement in education. Not speaking Turkish, having a different culture, working under heavy conditions, financial inadequacies are among the obstacles to the involvement of Syrian families in the education process. According to all of the Syrian parents participating in the research, being active in family participation activities provides them and their children with certain benefits. In addition, it was concluded that all Syrian parents had certain expectations from Turkish parents, teachers and school administrators in order to be more active in parental involvement in education

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 17 (56), 179-190.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. (2012). İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 80-95.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Babbie, E. (2010). The practice of social research. Belmont, CA: Wadsworth.
  • Balkar, B. (2009). Okul- aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 105-123.
  • Binicioğlu, G. (2010). İlköğretimde okul-aile iletişim etkinlikleri: Öğretmen ve veli görüşleri (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp Block, K., Cross,S., Riggs, E., and Gibbs, L.(2014).Supporting schools to create an inclusive environment for refugee students. International Journal of Inclusive Education,18(12),1337-1355.
  • Behtoui, A., and Neergaard, A. (2015). Social capital and the educational achievement of young people in Sweden. British Journal of Sociology of Education, 37, 947-969.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. (Doctoral dissertation, Liberty University, Lynchburg). Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/58825163.pdf
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile işbirliği ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3-39.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S., and Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low-income children’s literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98, 653-664.
  • Demirtaş, M. (2019). Suriyelilerin Türkiye’ye göç süreci ve ilişkiler aği: Ulubey Mahallesi (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorgu SonucYeni.jsp Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 16(3), 399-431.
  • Erkan, S., Uludağ, G. ve Dereli, F. (2016). Okul öncesi öğretmenleri, okul yöneticileri ve ebeveynlerin aile katılımına ilişkin algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 221-240.
  • Epstein, J. L. (2002). School, family,and community partnerships. California: Corwin Press Inc.
  • Gliner, J.A., and Morgan, G.A. and Leech, N.L. (2015). Research methods in applied settings: an integrated approach to design and analysis. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Hill, N. E., and Taylor, L. C. (2004). Parental school involvement and children’s academic achievement: Pragmatics and issues. Current Directions in Psychological Science, 13, 161-164.
  • Hoover-Dempsey, K. V., Battiato, A. C., Walker, J. M., Reed, R. P., DeJong, J. M., and Jones, K. P. (2001). Parental involvement in homework. Educational Psychologist, 36, 195-209.
  • Johnson, S. B., Avrevalo, J., Cates, C. B., Weisleder, A., Dreyer, B. P., Mendelsohn, A. L. (2016). Perception about parental engagement among hispanic immigrant mothers of first graders from low-income back grounds. Early Childhood Education, 44(1), 445-4452.
  • Jung, E., Zhang, Y. (2016). Parental involvement, children's aspirations, and achievement in new immigrant families. Journal Of Education Research, 109(4), 333-350.
  • Orçan Kaçan, M., Kimzan, İ., Güler Yıldız, T. ve Çağdaş, A. (2019). Öğretmen ve ebeveynlerin aile katılımını etkileyen etmenlere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi 5(3), 370-381
  • Keçeli Kayıslı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Lahaie, C. (2008). School readiness of children of immigrants: does parental involvement play a role. Social Science Quarterly, 89(3), 685-704.
  • Mafa, O. ve Makuba, E. (2013). The involvement of parents in the education of their children in Zimbabwe’s rural primary schools: The case of Matabeleland north province, IOSR Journal of Research and Method in Education, 1(3), 37-43.
  • Moinolnolki, N., and Han, M. (2017). No child left behind: What about refugees? Childhood Education, 93(1), 3-9.
  • Mülteciler Derneği, Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Eylül 2020, 29.09.2020 tarihinde https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Özmen, A. E. (2018). Aile parçalanmasının çocuğun okul başarısına etkisi: Trabzon örneği. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 4(5), 167-225.
  • Rogers, M., Theule, J., Ryan, B., Adams, G. and Keating, L. (2009). Parental ınvolvement and children’s school achievement evidence for mediating processes. Canadian Journal of School Psychology, 24(1), 34-57.
  • Ryan, B. A., and Adams, G. R. (1999). How do families affect children’s success in school? Education Quarterly Review, 6, 30-43.
  • Seginer, R. (2006). Parents' educational involvement: A developmental ecology perspective. Parenting: Science and Practice, 6(1), 1-48.
  • Shannon, S. M. (1996). Minority parental involvement: A mexican mother's experience and a teacher's interpretation. Education and Urban Society, 29, 71-84.
  • Simon B (2004). High school outreach and family involvement. J. Social Psychol. of Education, 7, 185-209.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerin eğitim-öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Taşkaya, S. M. (2016). Anadili Türkçe Olmayanlara Okuma Yazma Öğretimi. F. Susar Kırmızı ve E. Ünal (Ed.), İlk okuma yazma öğretimi içinde (s.199-223). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taylor, Z. E., Larsen-Rife, D., Conger, R. D., and Widaman, K. F. (2012). Familism, inter-parental conflict, and parenting in Mexican-origin families: A culturalcontextual framework. Journal of Marriage and Family, 74(2), 312-327.
  • Tebben, C. (2017). Immigrant parental involvement in student academics. Emprowing Research for Educators,1(1), 6-19.
  • Tümkaya, S. (2017). Velilerin okulda eğitime katılım türlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(2), 83-98.
  • Tümkaya, S. ve Çopur, E. (2020). Suriyeli ailelerin aile katılımına ilişkin öğretmen görüşleri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 368-386.
  • UNHCR BM Mülteci Örgütü, Türkiye İstatistikleri, 29.09.2020 tarihinde https://www.unhcr.org/tr/unhcr-turkiye-istatistikleri adresinden ulaşılmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Suriyeli Ebeveynlerin İlkokulda Aile Katılımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 39, 348 - 381, 01.07.2021
https://doi.org/10.26466/opus.838731

Öz

Çocukların daha kaliteli eğitim alması ve başarıya ulaşabilmesi, ailelerinin eğitime verdikleri önemle doğru orantılıdır. Bu gerçeklikten hareketle, yapılan bu çalışmada Türkiye’ye göç etmiş olan Suriyeli ailelerin ilkokulda aile katılımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Mersin İli Tarsus İlçesindeki ilkokullarda çocukları öğrenim görmekte olan 10 Suriyeli veliden (7 Suriyeli anne ve 3 Suriyeli baba) oluşmuştur. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Suriyeli ebeveynler, ailelerin eğitim sürecine katılımını bir ihtiyaç olarak görmektedirler fakat eğitimde aile katılımının önünde birtakım engeller olduğunu düşünmektedirler. Türkçe bilmemeleri, farklı kültüre sahip olmaları, ağır şartlar altında çalışmaları, maddi yetersizlikler, Suriyeli ailelerin eğitim sürecine katılımlarının önündeki engellerdendir. Araştırmaya katılan Suriyeli ebeveynlerin tamamı aile katılım çalışmalarında aktif olarak rol almalarının, kendilerine ve çocuklarına birtakım faydalar sağlayacağı yönünde ortak görüş bildirmişlerdir. Ayrıca Suriyeli ebeveynlerin tümünün, eğitimde aile katılımında daha aktif olabilmek için Türk ebeveynlerden, öğretmenlerden ve okul idarecilerinden bazı beklentiler içinde oldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 17 (56), 179-190.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. (2012). İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 80-95.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Babbie, E. (2010). The practice of social research. Belmont, CA: Wadsworth.
  • Balkar, B. (2009). Okul- aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 105-123.
  • Binicioğlu, G. (2010). İlköğretimde okul-aile iletişim etkinlikleri: Öğretmen ve veli görüşleri (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp Block, K., Cross,S., Riggs, E., and Gibbs, L.(2014).Supporting schools to create an inclusive environment for refugee students. International Journal of Inclusive Education,18(12),1337-1355.
  • Behtoui, A., and Neergaard, A. (2015). Social capital and the educational achievement of young people in Sweden. British Journal of Sociology of Education, 37, 947-969.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. (Doctoral dissertation, Liberty University, Lynchburg). Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/58825163.pdf
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile işbirliği ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3-39.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S., and Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low-income children’s literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98, 653-664.
  • Demirtaş, M. (2019). Suriyelilerin Türkiye’ye göç süreci ve ilişkiler aği: Ulubey Mahallesi (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorgu SonucYeni.jsp Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 16(3), 399-431.
  • Erkan, S., Uludağ, G. ve Dereli, F. (2016). Okul öncesi öğretmenleri, okul yöneticileri ve ebeveynlerin aile katılımına ilişkin algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 221-240.
  • Epstein, J. L. (2002). School, family,and community partnerships. California: Corwin Press Inc.
  • Gliner, J.A., and Morgan, G.A. and Leech, N.L. (2015). Research methods in applied settings: an integrated approach to design and analysis. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Hill, N. E., and Taylor, L. C. (2004). Parental school involvement and children’s academic achievement: Pragmatics and issues. Current Directions in Psychological Science, 13, 161-164.
  • Hoover-Dempsey, K. V., Battiato, A. C., Walker, J. M., Reed, R. P., DeJong, J. M., and Jones, K. P. (2001). Parental involvement in homework. Educational Psychologist, 36, 195-209.
  • Johnson, S. B., Avrevalo, J., Cates, C. B., Weisleder, A., Dreyer, B. P., Mendelsohn, A. L. (2016). Perception about parental engagement among hispanic immigrant mothers of first graders from low-income back grounds. Early Childhood Education, 44(1), 445-4452.
  • Jung, E., Zhang, Y. (2016). Parental involvement, children's aspirations, and achievement in new immigrant families. Journal Of Education Research, 109(4), 333-350.
  • Orçan Kaçan, M., Kimzan, İ., Güler Yıldız, T. ve Çağdaş, A. (2019). Öğretmen ve ebeveynlerin aile katılımını etkileyen etmenlere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi 5(3), 370-381
  • Keçeli Kayıslı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Lahaie, C. (2008). School readiness of children of immigrants: does parental involvement play a role. Social Science Quarterly, 89(3), 685-704.
  • Mafa, O. ve Makuba, E. (2013). The involvement of parents in the education of their children in Zimbabwe’s rural primary schools: The case of Matabeleland north province, IOSR Journal of Research and Method in Education, 1(3), 37-43.
  • Moinolnolki, N., and Han, M. (2017). No child left behind: What about refugees? Childhood Education, 93(1), 3-9.
  • Mülteciler Derneği, Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Eylül 2020, 29.09.2020 tarihinde https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Özmen, A. E. (2018). Aile parçalanmasının çocuğun okul başarısına etkisi: Trabzon örneği. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 4(5), 167-225.
  • Rogers, M., Theule, J., Ryan, B., Adams, G. and Keating, L. (2009). Parental ınvolvement and children’s school achievement evidence for mediating processes. Canadian Journal of School Psychology, 24(1), 34-57.
  • Ryan, B. A., and Adams, G. R. (1999). How do families affect children’s success in school? Education Quarterly Review, 6, 30-43.
  • Seginer, R. (2006). Parents' educational involvement: A developmental ecology perspective. Parenting: Science and Practice, 6(1), 1-48.
  • Shannon, S. M. (1996). Minority parental involvement: A mexican mother's experience and a teacher's interpretation. Education and Urban Society, 29, 71-84.
  • Simon B (2004). High school outreach and family involvement. J. Social Psychol. of Education, 7, 185-209.
  • Şeker, M. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerin eğitim-öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Taşkaya, S. M. (2016). Anadili Türkçe Olmayanlara Okuma Yazma Öğretimi. F. Susar Kırmızı ve E. Ünal (Ed.), İlk okuma yazma öğretimi içinde (s.199-223). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taylor, Z. E., Larsen-Rife, D., Conger, R. D., and Widaman, K. F. (2012). Familism, inter-parental conflict, and parenting in Mexican-origin families: A culturalcontextual framework. Journal of Marriage and Family, 74(2), 312-327.
  • Tebben, C. (2017). Immigrant parental involvement in student academics. Emprowing Research for Educators,1(1), 6-19.
  • Tümkaya, S. (2017). Velilerin okulda eğitime katılım türlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(2), 83-98.
  • Tümkaya, S. ve Çopur, E. (2020). Suriyeli ailelerin aile katılımına ilişkin öğretmen görüşleri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 368-386.
  • UNHCR BM Mülteci Örgütü, Türkiye İstatistikleri, 29.09.2020 tarihinde https://www.unhcr.org/tr/unhcr-turkiye-istatistikleri adresinden ulaşılmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Songül Tümkaya 0000-0003-0140-4640

Ersin Çopur 0000-0002-7403-9018

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 11 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Tümkaya, S., & Çopur, E. (2021). Suriyeli Ebeveynlerin İlkokulda Aile Katılımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(39), 348-381. https://doi.org/10.26466/opus.838731