Günümüzde, mobil öğrenme giderek yaygınlaşmaktadır. Bireyin yaşı,
kültürü, engeli, deneyimleri ne olursa olsun mobil ortamlardan
faydalanabilmektedirler. Kullanıcı kitlesindeki çeşitlilik nedeniyle mobil
uygulamaların tüm bireylerin kullanabileceği şekilde tasarlanması önemlidir.
Evrensel tasarım; her türlü ürün ve süreci daha kapsayıcı kılmayı amaçlayan bir
yaklaşımdır. Bu araştırmada, mobil öğrenme süreçlerinde evrensel tasarımının
önemine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Bu çerçevede, öğrenme için evrensel
tasarım ilkeleri temel alınarak, üç boyut ve 45 maddeden oluşan bir kontrol
listesi geliştirilmiştir. Tüm dünyada yaygın olarak kullanılan ve yabancı dil
eğitimi sunan 26 mobil uygulama kontrol listesine göre incelenmiştir. Araştırma
sonucunda uygulamaların, özellikle “içeriğin sunumu”nda yetersiz oldukları
gözlenmiştir. Uygulamaların “kullanım ve etkileşim seçenekleri” ve “motivasyonu
arttırma” boyutlarında ise orta yeterlikte oldukları gözlenmiştir. Sonuç
olarak, dünya çapında kullanılan uygulamalarda dahi farklı özelliklerdeki
bireylerin kullanımı açısından eksikliklerinin olduğu belirtilebilir.
Bulgulardan yola çıkarak, mobil uygulamaların tasarımında evrensel tasarım
ilkelerinde işaret edilen özel gereksinimli bireylerin de göz önünde
bulundurulmasına gayret gösterilmesi önerilmektedir.
Evrensel tasarım çoklu-ortam tasarımı mobil uygulama mobil öğrenme engelli öğrenciler öğretim tasarımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.