Giriş: Bu araştırma, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerinde benlik saygısının, anne baba tutumlarının ve akran ilişkilerinin rolünü incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmada “özel yetenekli öğrencilerin benlik saygısı, ebeveyn tutumları ve akran ilişkilerinden aldıkları puanların psikolojik sağlamlık düzeylerini yordama gücü nedir?” sorusuna yanıt aranmıştır.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, üç ayrı Bilim ve Sanat Merkezi’ne devam eden, toplam 219 öğrenciden (6., 7., 8., 9. sınıf ve lise hazırlık sınıfı öğrencisi) oluşmuştur. Araştırma verileri Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği Kısa Formu, Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Akran İlişkileri Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler çoklu regresyon analizi ile çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonuçları anne babadan alınan kabul/ilginin ve psikolojik özerklik desteğinin, benlik saygısı ve akran ilişkileri değişkenlerinin, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığını, anne babanın kontrol/denetleme davranışlarının ise anlamlı bir şekilde yordamadığını ortaya koymuştur. Anne babadan alınan kabul/ilginin, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlığının en güçlü yordayıcısı olduğu görülmüştür.
Tartışma: Araştırmadan elde edilen bulgular, benlik saygısının, aile ve arkadaş ilişkilerinin özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının açıklanmasında önemli bir güce sahip olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte araştırma sonuçları, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerini, anne babadan alınan kabul/ilgi ve akran ilişkileri gibi dışsal koruyucu faktörlerin daha güçlü bir biçimde açıkladığını ortaya koymuştur. Ayrıca içsel bir koruyucu faktör olan benlik saygısının da özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlığını anlamlı bir biçimde yordadığı görülmektedir.
Özel yetenekli öğrenciler psikolojik sağlamlık benlik saygısı anne baba tutumları akran ilişkileri
Introduction: This study was conducted to examine the role of self-esteem, parental attitudes and peer relationships in the resilience levels of gifted students. The problem statement of this research is "What is the power of self-esteem, parental attitudes and peer relationships in predicting gifted students’ psychological resilience?"
Method: Correlational survey method was used in the research. The study group consisted of a total of 219 students (6th, 7th, 8th, 9th grade and high school preparatory class students) attending three separate Science and Art Centers. Data were collected by Adolescent Psychological Resilience Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale-Short Form, Parenting Style Scale and Friendship Qualities Scale. Multiple regression analysis was used to analyze the data.
Findings: The results of the study revealed that the acceptance / involvement and psychological autonomy support received from parents, self-esteem and peer relations variables significantly predicted the psychological resilience levels of gifted students, while parents' control / strictness behaviors did not significantly predict. It was seen that acceptance/involvement received from parents was the strongest variable predicting the resilience of gifted students.
Discussion: Findings obtained from the study show that self-esteem, family and friend relationships have an important power in explaining the resilience of gifted students. However, research results revealed that external protective factors such as acceptance/involvement received from parents and peer relationships explain the resilience levels of gifted students more strongly. In addition, it is seen that self-esteem, an internal protectiv factor, significantly predicts the resilience of gifted students.
Gifted and talented students resilience self esteem parental attidutes peer relationship
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.