The aim of this study is to investigate the effect of
laboratory activities based on “Predict-Observe-Explain (POE)” method on
pre-service science teachers’ academic achievement on “Heat and Temperature”
subject in Introductory Physics Laboratory III. In the study, the
quasi-experimental design with pre-test and post-test control group was used. A
total of 104 second year pre-service science teachers who were studying in the
Department of Primary Science Education at Karadeniz Technical University and
attended Introductory Physics Laboratory III course which was held in the
autumn term in 2013-2014 academic year was participated in the study. In the
process of developing the materials, 54 pre-service science teachers were
involved in pilot activities. 44 pre-service science teachers (Experimental
group N= 22, Control group N= 22) was participated in the main activities who
attended courses continuously. Laboratory instruction based on
“Predict-Observation-Explain” (POE) method was applied in experimental group
and Verification laboratory method was applied in control group over a period
of 12 week (Pilot activities 6 Weeks, Main activities 6 weeks). In the study, a
two-stage "Heat and Temperature Achievement Test", 9 activities for students
which were based on POE, 9 activities for students which were based on
Verification laboratory method have been prepared by the researcher. Heat and
Temperature Achievement Test was used as data collection tools. "Heat and
Temperature Achievement Test" was applied to experimental and control
groups as pre-test, post-test and the retention test. Pre-service teachers’
answers to Heat and Temperature Achievement Test were classified according to
the understanding categories, and each category was scored. The scores
experimental and control groups received by analyzing the answers to Heat and
Temperature Achievement Test according to the understanding categories, were
compared Wilcoxon Signed Rank Test and Mann-Whitney U Test. In conclusion, it
was determined that laboratory activities based on POE method was more
effective on pre-service science teachers’ understandings of “Heat and
Temperature”
subject than activities based on Verification method.
In the study, it was proposed to investigate effectiveness of teaching
materials based on POE method on other science subjects.
POE Method Introductory Physics Laboratory III Heat and Temperature Pre-service Science Teachers
Bu
çalışmanın amacı, Genel Fizik III Laboratuvarı dersi kapsamında yürütülen
Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA) yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının fen
bilgisi öğretmen adaylarının “Isı ve Sıcaklık” konusunda akademik başarılarına
etkisini araştırmaktır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel
yöntem (Quasi Experimental) kullanılmıştır. Çalışma 2013-2014 eğitim öğretim
yılı güz döneminde Karadeniz Teknik Üniversitesinde Fatih Eğitim Fakültesi
İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmeliği Lisans Programında 2. Sınıfta öğrenim
gören ve Genel Fizik Laboratuvar III dersini alan toplam 104 öğrenciyle yürütülmüştür.
54 öğrenci materyal geliştirme sürecinde pilot uygulama grubunda yer almıştır.
Çalışmanın asıl uygulama grubunu uygulamalarda devamlılık gösteren 44 öğrenci
(22 deney, 22 kontrol) oluşturmaktadır. Deney grubunda TGA yöntemine dayalı
laboratuvar uygulamaları, kontrol grubunda ise İspat yöntemine dayalı
laboratuvar uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında veri toplama
aracı olarak kullanılan iki aşamalı “Isı ve Sıcaklık Konusu Başarı Testi”, TGA
yöntemine ve İspat yöntemine göre öğrenci materyalleri araştırmacı tarafından
hazırlanmıştır. Hazırlanan materyallerin pilot uygulamaları 6 hafta, asıl
uygulamaları 6 hafta sürmüştür. Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Konusu Başarı
Testi’ne verdikleri cevaplar, anlama düzeylerine göre kategorilendirilmiş ve
her bir kategori puanlandırılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının Isı ve
Sıcaklık Konusu Başarı Testi’nin kategorilere göre analizinden aldıkları
puanlar Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann-Whitney U testleri kullanılarak
karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda
TGA yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının fen bilgisi öğretmen
adaylarının “Isı ve Sıcaklık” konusunu anlamalarına etkisinin İspat yöntemine
dayalı laboratuvar uygulamalarına göre daha olumlu olduğu sonucuna varılmıştır.
Çalışmada farklı fen bilgisi konularında da TGA yöntemine dayalı materyaller
hazırlanıp etkililiklerinin araştırılması önerilmiştir.
TGA Yöntemi Genel Fizik III laboratuvarı Isı ve Sıcaklık Fen Bilgisi Öğretmen Adayları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2014 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 39 Sayı: 39 |