Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngiliz Dili ve Edebiyatı Öğrencilerinin “İngilizce Okuma”ya İlişkin Metaforik Algılarının Belirlenmesi

Yıl 2024, Sayı: 62, 215 - 241, 23.09.2024
https://doi.org/10.9779/pauefd.1248481

Öz

Bu araştırmanın amacı İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde okuyan öğrencilerin İngilizce okuma ile ilgili metaforik algılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 Akademik yılında Akdeniz ve Kocaeli Üniversitelerinin İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümlerinde öğrenim görmekte olan 137 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin İngilizce okuma yapmak ile ilgili metaforik algılarını ortaya çıkarmak üzere öğrencilerden “İngilizce okuma yapmak … gibidir … çünkü ….” şeklindeki cümleyi tamamlamaları istenmiş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular İngiliz Dili Edebiyatı bölümü öğrencilerinin İngilizce okuma yapmak ile ilgili algılarının genel olarak olumlu olduğunu göstermektedir. Okuma becerisinin ve İngilizce dilinde okuma yapmanın İngiliz Dili Edebiyatı bölümündeki önemi düşünüldüğünde, bu bölümde okuyan öğrencilerin İngilizce okuma yapma konusundaki algılarının ortaya koyulmasının, bu öğrenciler için hazırlanacak Hazırlık programlarında okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik çalışmalara ışık tutacak önemli katkılarda bulunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adams, M. J. (1998). The three cueing System’ in J. Osborn and F. Lehr (eds.), Literacy for all: issues in teaching and learning, pp 7399. Guilford Press.
  • Alger, C. L. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: Changes over the career span. Teaching and Teacher Education, 25, 743-751.
  • Aslanoğlu, E. A. (2007). PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler. [Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi].
  • Azizoğlu, N. İ. ve Okur, A. (2018). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Ekrandan Okumaya Yönelik Metaforik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 1-21.
  • Barnett, M. A. (1989). More than meets the eye foreing language reading theory and practice. Center for Applied Linguistics and by Prentice-Hall, Inc.
  • Baş, M. ve Bal Gezegin, B. (2015). Language learning as losing weight: Analysing students’ metaphorical perceptions of English learning process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 199, 317-324.
  • Baş, G. ve Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de öğrencilerin merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 639-667.
  • Batur, Z. ve Alevli, A. (2014). Okuma becerileri dersinin PISA okuduğunu anlama yeterlilikleri açısından incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2, 22-30.
  • Bektaş, M., Okur, A. ve Karadağ, B. (2014). İlkokul ve Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinde Metaforik Algı Olarak Kitap. Türk Kütüphaneciliği, 28 (2), 154-168.
  • Bojovic, M. (2010). Reading Skills and Reading Comprehension in English for Specific Purposes. Paper presented at The International Language Conference on The Importance of Learning Professional Foreign Languages for Communication between Cultures (2010).
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavi̇rüs (covid-19) pandemi̇si̇ sırasında i̇lköğreti̇m öğrenci̇leri̇ni̇n uzaktan eği̇ti̇me yöneli̇k i̇mge ve algıları: Bi̇r metafor anali̇zi̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cook, V. (1997). The consequences of bilingualism for cognitive processing. In A. De Groot veJ. Kroll (Eds.), Tutorials in bilingualism (pp. 279-99). Cambridge University Press.
  • Coşkun, A. (2015). Parents and Young Learners' Metaphorical Perceptions about Learning English. Journal of Education and Training Studies 3(5)
  • Coşkun, E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu, TÜBAR-XI, 231-244.
  • Çetinkaya, S. ve Eskici, M. (2018). Öğretmenlerin öğretmeye yönelik metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 253-271.
  • Day, R., ve Bamford, J. (1998). Extensive reading in the second language. Cambridge University Press.
  • Ellis, R. (2005). Principles of instructed language learning. System, 33(2), 209-224.
  • Erten, İ. H, Topkaya, E. Z. ve Karakaş, M. (2010). Exploring motivational constructs in foreign language reading Yabancı dilde okumaya karşı motivasyonel yapıların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) (39), 185-196.
  • Erdağı Toksun, S. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma kavramına ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 144-157.
  • Eskey, D. (1986). Theoretical foundations. In F. Dubin, D. Eskey, ve W. Grabe (Eds.), Teaching second language reading for academic purposes. Reading, Addison- Wesley.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34(1), 1-14.
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge University Press.
  • Grabe, W. (2014). Key ıssues in l2 reading development. Proceedings of the 4th celc Symposium for English Language Teachers- Selected Papers (2014): 8-18.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of els teaching and learning, Language Teaching Researh, 2, 95-120.
  • Gül, M., ve Özdemir, O. (2023). Metaphoric perceptions of pre-service primary school teachers on reading and reading disability. International Journal of Education and Literacy Studies, 1, 23-30.
  • Karaman, F. (2020). Determination of metaphoric perceptions of german teacher candidates in the turkey towards german reading and writing skills. Online Submission, 4, 84-106.
  • Karatay, H., (2009). Okuma stratejileri bilişsel farkındalık ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi – Journal of Social Sciences 2009-2 (19), 59-80.
  • Kemiksiz, Ö. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının “hızlı okuma” becerisine yönelik metafor algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 71-84.
  • Kern, R. (1994). The role of mental translation in L2 reading. Studies in Second Language Acquisition 16, 441-61. Kılıç, A., Aydın, M., Burcu, Ö. ve Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Pegem Akademi.
  • Koda, K. (2007). Reading and language learning: Crosslinguistic constraints on second language reading development. In K. Koda (Ed.), Reading and language learning (pp. 1-44). Special issue of Language Learning Supplement (57), 1-44
  • Krashen, S. D. (1993). The power of reading. Eaglewood, CO: Libraries Unlimited.
  • Krone, K. J. ve Morgan, J. M. (2000). Emotion metaphors in management, the chinese experience, emotion in organizations edited by Fineman (Ed.). (2nd edition). Sage Publications Google books
  • Kuzu, S. T. (2004). Etkileşimsel model’e uygun okuma öğretiminin Türkçe bilgilendirici metinleri anlama düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 55-77.
  • Lakoff, G., ve Johnson, W. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought. Cambridge University Press.
  • Lightman, A. (2005). Imagining the unknown, Science and Spirit, March-April
  • Limon, İ. (2015). 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin yabancı bir dil olarak İngilizceye yönelik metaforik algıları. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(2),367-379.
  • Miles, M, B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nation, ISP (2007) The four strands. Innovation in Language Learning and Teaching, 1: 213.
  • Noels, K. (2001). New orientations in language learning motivation: Toward a contextual model of intrinsic, extrinsic, and integrative orientation and motivation. In Z. D6rnyei ve R. Schmidt (Eds.), Motivation and second language acquisition (pp. 43-68). Honolulu, HI: University of Hawaii Press.
  • Obalı, B. (2009). Öğrencilerin fen ve teknoloji akademik başarısıyla Türkçede okuduğunu anlama ve matematik başarıları arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Renandya, W. A. (2015). Reading in a foreign language: what else is important besides skills and strategies? Hamied, F. A., Yadnya, IBP., Sociowati, IGAG. Udayana University Press.
  • Renandya, W. A. ve Jacobs, G. (1998). Extensive Reading in the Second Language Classroom. RELC Journal, 187-191.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Fang, S. (2015). College efl learners’ metaphorical perceptions of english learning. The Journal of Asia. 12(3), 61-79.
  • Ross, C. S. (1987). Metaphors of reading. Journal of Library history, 147-163.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına i̇lişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Tosuncuoğlu, Y. (2018). İngiliz dili ve edebiyatı bölümü öğrencilerinin “İngilizce” kavramına ilişkin metaforları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 677-697.
  • Yang, L. ve Wilson, K. (2006). Second language classroom reading: a social constructivist Approach. The Reading Matrix 5th Anniversary Special Issue — CALL Technologies and the Digital Learner, 6(3). 364-372.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Determining the Metaphorical Perceptions of English Language and Literature students on "Reading in English"

Yıl 2024, Sayı: 62, 215 - 241, 23.09.2024
https://doi.org/10.9779/pauefd.1248481

Öz

This research aims to reveal the metaphorical perceptions of the students studying at the Department of English Language and Literature (ELL) about reading in English. The research study group consists of 137 students studying at the Departments of English Language and Literature of Akdeniz and Kocaeli Universities in the academic year. To reveal the metaphorical perceptions of the students about reading in English, the students were asked, “Reading in English is like … because ….” They were asked to complete the sentence in the form of and the data obtained were analyzed using the content analysis method. The results of the study revealed that students’ perceptions on reading in English are generally positive. Considering the importance of reading in English in the English Language and Literature department, it is thought that revealing the perceptions of ELL students studying in this department about reading in English will make significant contributions to the studies on the development of reading skills in the Preparatory programs to be prepared for these students.

Kaynakça

  • Adams, M. J. (1998). The three cueing System’ in J. Osborn and F. Lehr (eds.), Literacy for all: issues in teaching and learning, pp 7399. Guilford Press.
  • Alger, C. L. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: Changes over the career span. Teaching and Teacher Education, 25, 743-751.
  • Aslanoğlu, E. A. (2007). PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler. [Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi].
  • Azizoğlu, N. İ. ve Okur, A. (2018). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Ekrandan Okumaya Yönelik Metaforik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 1-21.
  • Barnett, M. A. (1989). More than meets the eye foreing language reading theory and practice. Center for Applied Linguistics and by Prentice-Hall, Inc.
  • Baş, M. ve Bal Gezegin, B. (2015). Language learning as losing weight: Analysing students’ metaphorical perceptions of English learning process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 199, 317-324.
  • Baş, G. ve Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de öğrencilerin merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 639-667.
  • Batur, Z. ve Alevli, A. (2014). Okuma becerileri dersinin PISA okuduğunu anlama yeterlilikleri açısından incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2, 22-30.
  • Bektaş, M., Okur, A. ve Karadağ, B. (2014). İlkokul ve Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinde Metaforik Algı Olarak Kitap. Türk Kütüphaneciliği, 28 (2), 154-168.
  • Bojovic, M. (2010). Reading Skills and Reading Comprehension in English for Specific Purposes. Paper presented at The International Language Conference on The Importance of Learning Professional Foreign Languages for Communication between Cultures (2010).
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavi̇rüs (covid-19) pandemi̇si̇ sırasında i̇lköğreti̇m öğrenci̇leri̇ni̇n uzaktan eği̇ti̇me yöneli̇k i̇mge ve algıları: Bi̇r metafor anali̇zi̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cook, V. (1997). The consequences of bilingualism for cognitive processing. In A. De Groot veJ. Kroll (Eds.), Tutorials in bilingualism (pp. 279-99). Cambridge University Press.
  • Coşkun, A. (2015). Parents and Young Learners' Metaphorical Perceptions about Learning English. Journal of Education and Training Studies 3(5)
  • Coşkun, E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu, TÜBAR-XI, 231-244.
  • Çetinkaya, S. ve Eskici, M. (2018). Öğretmenlerin öğretmeye yönelik metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 253-271.
  • Day, R., ve Bamford, J. (1998). Extensive reading in the second language. Cambridge University Press.
  • Ellis, R. (2005). Principles of instructed language learning. System, 33(2), 209-224.
  • Erten, İ. H, Topkaya, E. Z. ve Karakaş, M. (2010). Exploring motivational constructs in foreign language reading Yabancı dilde okumaya karşı motivasyonel yapıların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) (39), 185-196.
  • Erdağı Toksun, S. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma kavramına ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 144-157.
  • Eskey, D. (1986). Theoretical foundations. In F. Dubin, D. Eskey, ve W. Grabe (Eds.), Teaching second language reading for academic purposes. Reading, Addison- Wesley.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34(1), 1-14.
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge University Press.
  • Grabe, W. (2014). Key ıssues in l2 reading development. Proceedings of the 4th celc Symposium for English Language Teachers- Selected Papers (2014): 8-18.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of els teaching and learning, Language Teaching Researh, 2, 95-120.
  • Gül, M., ve Özdemir, O. (2023). Metaphoric perceptions of pre-service primary school teachers on reading and reading disability. International Journal of Education and Literacy Studies, 1, 23-30.
  • Karaman, F. (2020). Determination of metaphoric perceptions of german teacher candidates in the turkey towards german reading and writing skills. Online Submission, 4, 84-106.
  • Karatay, H., (2009). Okuma stratejileri bilişsel farkındalık ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi – Journal of Social Sciences 2009-2 (19), 59-80.
  • Kemiksiz, Ö. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının “hızlı okuma” becerisine yönelik metafor algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 71-84.
  • Kern, R. (1994). The role of mental translation in L2 reading. Studies in Second Language Acquisition 16, 441-61. Kılıç, A., Aydın, M., Burcu, Ö. ve Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Pegem Akademi.
  • Koda, K. (2007). Reading and language learning: Crosslinguistic constraints on second language reading development. In K. Koda (Ed.), Reading and language learning (pp. 1-44). Special issue of Language Learning Supplement (57), 1-44
  • Krashen, S. D. (1993). The power of reading. Eaglewood, CO: Libraries Unlimited.
  • Krone, K. J. ve Morgan, J. M. (2000). Emotion metaphors in management, the chinese experience, emotion in organizations edited by Fineman (Ed.). (2nd edition). Sage Publications Google books
  • Kuzu, S. T. (2004). Etkileşimsel model’e uygun okuma öğretiminin Türkçe bilgilendirici metinleri anlama düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 55-77.
  • Lakoff, G., ve Johnson, W. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought. Cambridge University Press.
  • Lightman, A. (2005). Imagining the unknown, Science and Spirit, March-April
  • Limon, İ. (2015). 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin yabancı bir dil olarak İngilizceye yönelik metaforik algıları. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(2),367-379.
  • Miles, M, B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nation, ISP (2007) The four strands. Innovation in Language Learning and Teaching, 1: 213.
  • Noels, K. (2001). New orientations in language learning motivation: Toward a contextual model of intrinsic, extrinsic, and integrative orientation and motivation. In Z. D6rnyei ve R. Schmidt (Eds.), Motivation and second language acquisition (pp. 43-68). Honolulu, HI: University of Hawaii Press.
  • Obalı, B. (2009). Öğrencilerin fen ve teknoloji akademik başarısıyla Türkçede okuduğunu anlama ve matematik başarıları arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Renandya, W. A. (2015). Reading in a foreign language: what else is important besides skills and strategies? Hamied, F. A., Yadnya, IBP., Sociowati, IGAG. Udayana University Press.
  • Renandya, W. A. ve Jacobs, G. (1998). Extensive Reading in the Second Language Classroom. RELC Journal, 187-191.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Fang, S. (2015). College efl learners’ metaphorical perceptions of english learning. The Journal of Asia. 12(3), 61-79.
  • Ross, C. S. (1987). Metaphors of reading. Journal of Library history, 147-163.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına i̇lişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Tosuncuoğlu, Y. (2018). İngiliz dili ve edebiyatı bölümü öğrencilerinin “İngilizce” kavramına ilişkin metaforları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 677-697.
  • Yang, L. ve Wilson, K. (2006). Second language classroom reading: a social constructivist Approach. The Reading Matrix 5th Anniversary Special Issue — CALL Technologies and the Digital Learner, 6(3). 364-372.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Şahin 0000-0001-8307-4328

Bahar Önder 0000-0002-8705-7071

Çiğdem Güzle Kayır 0000-0001-5283-2990

Erken Görünüm Tarihi 13 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 23 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2023
Kabul Tarihi 9 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Şahin, H., Önder, B., & Güzle Kayır, Ç. (2024). İngiliz Dili ve Edebiyatı Öğrencilerinin “İngilizce Okuma”ya İlişkin Metaforik Algılarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 215-241. https://doi.org/10.9779/pauefd.1248481