Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİ ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 138 - 144, 30.11.2023

Öz

ÖZET
Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin, sağlık, ekonomi, eğitim, siyaset ve kadına yönelik şiddet alanlarına etkilerinin olduğu bilinmektedir. Bu sebeple, cinsiyetler arası eşitliğin sağlanarak toplumsal cinsiyet eşitisizliğinin ortadan kaldırılması son derece önemlidir. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin, toplumsal cinsiyet eşitsizliği algılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Kesitsel nitelikteki araştırmaya 360 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında sosyodemografik özellikleri belirleyen sorulardan oluşan kişisel bilgi formu ve “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, istatistiksel analiz paket programı kullanılmıştır. Verilerin skewnes, kurtosis, shapiro wilk ve histogram değerleri incelenmiş olup, normal dağılıma uymadığı için nonparametrik testler kullanılmıştır (Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis). p<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir. Üniversite öğrencileri toplumsal cinsiyet eşitliği açısından orta düzeyde eşitlikçi tutuma sahiptiler. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha belirgin bir biçimde eşitlikçi tutumlara, erkek öğrencilerin ise toplumsal cinsiyet rollerine karşı daha gelenekçi bir bakışa sahip oldukları belirlenmiştir. Üniversite eğitimi müfredatlarında toplumsal cinsiyet derslerinin eklenmesi, yapılacak tüm eğitim programlarına erkeklerin katılımının artırılması ve beraberinde bu durumu etkileyen sosyodemografik özelliklerin incelendiği daha kapsamlı araştırmalar yapılması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Aydın, M., Özen Bekar, E., Yılmaz Gören, Ş. & Sungur, M.A. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16 (1), 223-242. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842
  • Başçı, B ve Giray S. (2016). The Survey Of Multivariate Analysıs For The Undergraduate Students’ Attıtudes Towards Communal Gender Roles: The Case Of Marmara Unıversıty . Journal of Life Economics, 3(4), 117-142. https://doi.org/10.15637/jlecon.160
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye'de kadınlık. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(3), 108-114.
  • Burt, K.B., Scott, J. (2002). Parent and Adolescent Gender Role Attitudes in 1990s Great Britain. Sex Roles 46, 239–245. https://doi.org/10.1023/A:1019919331967
  • CEDAW (2005). Concluding Comments: Turkey. Advance Unedited Version. http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/reports/docs/conclude-comments/Turkey.rev.1.pdf (Erişim Tarihi: 07.03.2023).
  • Çetinkaya, S.K. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2), 21-43. https://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Demirgöz Bal, M. (2014). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Genel Bakiş. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28.
  • Ergin A, Bekar T., Aydemir Acar G. (2019). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Fırat Tıp Dergisi/Fırat Med J. 24(3), 122-128. http://www.firattipdergisi.com/pdf/pdf_FTD_1163.pdf
  • Gözütok, F.D., Toraman, Ç. & Acar-erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin (TCEÖ) Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1036-1048. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330240
  • Kabasakal H.Z., A. Girli A. (2012). Üniversite öğrencilerinin kadına yönelik şiddet hakkındaki görüşlerinin, deneyimlerinin bazı değişkenler ve yaşam doyumu ile ilişkisi (Deü Buca eğitim fakültesi örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 105-123. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/deusosbil/issue/4628/63121
  • Khalid, R., Frieze, I.H. (2004). Measuring Perceptions of Gender Roles: The IAWS for Pakistanis and U.S. Immigrant Populations. Sex Roles 51, 293–300. https://doi.org/10.1023/B:SERS.0000046613.99273.22
  • Nirun, N. (1994). Sistematik Sosyoloji Yönünden Aile ve Kültür. Atatürk Kültür Merkezi.
  • Özçatal, E.Ö. (2011). Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ckuiibfd/issue/32888/365347
  • Özveren, A.D & Dama, N. (2022). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Dair Mevcut Durum Algısı. Çalışma İlişkileri Dergisi, 13(1), 107-122.
  • Pınar D.G., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2008). Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 15(1), 47-57. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunhemsire/issue/7845/103305#article_cite
  • Sis Çelik, A. Pasinlioğlu, T., Tan, G. & Koyuncu, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının Belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing, 21(3), 181-186. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/fnjn/issue/9011/112251
  • Şimşek H. (2011). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Kadın Üreme Sağlığına Etkisi: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(2), 119-126. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/53528
  • Tasleem Damji & Catherine M. Lee (1995). Gender Role Identity and Perceptions of Ismaili Muslim Men and Women, The Journal of Social Psychology, 135(2), 215-223. https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9711425
  • UNDP. Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Endeksi | İnsani Gelişme Raporları (undp.org). Human Development Report. http://hdr.undp.org/en/composite/GII. Erişim Tarihi: 30.03.2023.
  • Vefikuluçay A.D., Zeyneloğlu A.S., Eroğlu P.K., Taşkın P.L. (2007). Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 14(2), 26-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunhemsire/issue/7846/103312#article_cite
  • Yılmaz, D.V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6:1. Erişim: http://www.insanbilimleri.com. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Yüksel, N.A. (1999). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye'deki Toplumsal Cinsiyet Kalıplarının Televizyon Dizilerindeki Yansımaları. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 16(16), 67-81.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuncay Polat 0000-0002-1066-8886

Şemsinnur Göçer

Proje Numarası Bulunmamaktadır
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2023
Kabul Tarihi 5 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Polat, T., & Göçer, Ş. (2023). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİ ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 138-144.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.