Sosyete pazarları, Türkiye’de özellikle büyük şehirlerde alışveriş kültürünün önemli bir parçası haline gelmiş olan yeni nesil periyodik pazarlardır. Bununla birlikte, sosyete pazarları konusuna literatürde çok sınırlı çalışmada değinilmiş olması, bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmuştur ve araştırmada sosyete pazarları olgusu, tüketicilerin bu pazarları tercih etme nedenleri ve bu nedenlerin altında yatan psikolojik motivasyonlar bağlamında ele alınmıştır. Araştırmanın sonuçları, tüketicilerin sosyete pazarlarını tercih etmelerinin, “uygun fiyat, çeşitlilik, kaliteli ürünler, samimi ortam, her şeyin bir arada olması, ihraç fazlası markalı ürünlerin satılması, lüks markalı ürünlerin sahtelerinin satılması, fiziksel mekân, yöresel ve ev yapımı doğal gıda ürünlerinin satılması, pazarlık imkânı, alışkanlıklar, ulaşım/servis imkânı ve satın alınan ürünleri değiştirme imkânı” gibi faktörlerle ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Tüketicilerin sosyete pazarlarından alışveriş yapma motivasyonları, Henry Murray’in psikojenik ihtiyaçlar listesi çerçevesinde değerlendirildiğinde ise, “edinme, yakın ilişki, sosyal ilişki, gösterme, üstünlük ve tanınma/onaylanma” ihtiyaçlarının ön plana çıktığı görülmüştür.
Periyodik pazarlar yeni nesil periyodik pazarlar sosyete pazarları tüketici motivasyonu lüks markalı sahte ürünlerin tüketimi
High society bazaars are new generation periodic bazaars that have become an important part of the shopping culture in Turkey, especially in big cities. However, the fact that the subject of high society bazaars has been mentioned in very limited studies in the literature has been the starting point of this study and the phenomenon of high society bazaars is discussed in the context of the reasons why consumers prefer these bazaars and the psychological motivations underlying these reasons. The results of our research show that the reasons why consumers prefer high society bazaars are related to the factors such as “affordable prices, variety, quality products, friendly atmosphere, finding everything together, selling surplus branded export products, selling counterfeits of luxury branded products, physical space, selling local and homemade natural food products, availability of bargaining, habits, transportation/service availability and the opportunity to change the purchased products”. When the motivations of consumers for shopping in high society bazaars are evaluated within the framework of Henry Murray's psychogenic needs list, it is seen that the needs of "acquisition, affiliation, social intercourse, exhibition, superiority and recognition" come to the fore.
Periodic bazaars new generation periodic bazaars high society bazaars consumer motivation consumption of luxury branded counterfeit products
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 2 |