Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Kodlama Eğitimine Başlama Referansları, Tutum Bileşenleri ve Motivasyon Kaynakları

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 29 - 54, 31.12.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarını kodlama eğitimine yönlendiren başlangıç referanslarını, tutum bileşenlerini ve eğitim süreci boyunca istekliliklerini sürdürebilmeleri için gerekli olan motivasyon kaynaklarını keşfetmektir. Yeni bir teknoloji edinimi, bireylerin bu alana duydukları özel ilgi veya günlük yaşamlarında karşılaştıkları pratik ihtiyaçların bir sonucu olarak değişik sebeplerle gerçekleşebilir. Ancak, her iki durumda da, öğrenme süreci soyut bir nitelik taşımaktadır. Araştırmada, kodlama eğitimine gönüllü olarak katılan 30 öğretmen adayı üzerinde odaklanılmıştır. Bu bireyler, üç farklı bölümden seçilmiş olup, her biri temel bilgisayar becerilerine hâkim, robotik kodlamaya özel bir ilgi gösteren ve üçüncü sınıf düzeyinde eğitim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Katılımcıların seçiminde, başarılı bir bilgisayar dersi geçmişi, robotik kodlamaya spesifik bir ilgi ve hem bağımsız hem de grup çalışmalarında yetkinlik gibi kriterler ölçüt alınmıştır. Bu çalışma, karma yöntem araştırma desenlerinden olan ve nicel ile nitel verilerin paralel olarak toplandığı yakınsayan paralel desen kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma grubu, ölçüt dayanaklı örnekleme yöntemi ile oluşturulmuş ve böylece amaçlı örneklem türlerinden yararlanılmıştır. Nicel veriler, Robotik Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmış ve betimsel analiz tekniği ile işlenmiştir. Nitel veriler ise yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiş ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının kodlama eğitimi öncesinde ve sürecinde olumlu tutumlar sergilediklerini, bu eğitimin onları motive ettiğini ve pasif öğrenme pozisyonundan daha aktif ve özerk bir öğrenme duruşuna geçiş yapmalarını teşvik ettiğini ortaya koymuştur. Eğitimin, öğrencileri eğitim süreçlerine daha etkin bir şekilde katılım göstermeye ve öğrenmeye karşı daha hevesli bir tutum benimsemeye yönlendirdiği gözlemlenmiştir. Bu bulgular ışığında, öğretmen adaylarına kodlama eğitimi konusunda daha geniş olanaklar sağlanması ve süreçteki motivasyonlarını artırmak amacıyla onların desteklenmesi tavsiye edilmektedir. Bu, eğitimci adaylarının bilişsel ve duygusal gelişimini destekleyerek, teknoloji entegrasyonu ve öğretim teknikleri alanında onları daha donanımlı hale getirebilir.

Etik Beyan

*Bu Çalışma T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Tarafında Desteklenen GPDP 2018-1 Pojeleri 21557 numaralı STEMkar Robotlar” isimli Projede toplanan verilerden elde edilmiştir.

Destekleyen Kurum

T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı

Proje Numarası

21557

Kaynakça

  • Akkuş, A. v3 Bilgin, E. A. (2021). Ortaokul öğrencilerinin kodlamaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Pearson Journal, 6(12), 21-30.
  • Akkuş, İ., Özhan, U. ve Kan, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için kodlamaya yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, İlköğretim Online 18(2), 837-851.
  • Bacaksız, P. (2013). Ürün tasarımının tüketicinin ürüne yönelik tutumları üzerine etkisi: A markası tüketicileri üzerine bir uygulama. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doktora Tezi) Eskişehir, 2013
  • Bacaksız, P. ve Ersoy, N. F. (2017). Ürün tasarımının tüketicinin ürüne yönelik tutumları üzerine etkisi: a markası tüketicileri üzerine bir uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 120-139.
  • Bulut, S., Özkaya, A., Şahin, G., Tatlısu, S. ve Çoşkun, G. (2022). STEM etkinliklerinin öğretmen adaylarının entegre FETEMM öğretim yönelimi, farkındalık ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 487-518.
  • Creswell, J. W. ve Clark, V. P. (2018). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Çev: Dede, Y. ve Demir, SB ), 3. Baskı Ankara: Anı Yayıncılık
  • Deveci, İ. (2019). Girişimci proje (G-FeTeMM) sürecinin fen bilimleri öğretmen adaylarının yaşam becerilerine yansımaları: Nitel bir araştırma. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 14-29.
  • Deveci, İ. ve Aydız, M. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim programında yer alan yaşam becerilerinin kazandırılmasına ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 164-186.
  • Eroğlu, G. ve Hamzaoğlu, E. (2021). Kuvvet ve enerji ünitesinde robotik kodlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fene yönelik tutumlarına etkisi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 161-169.
  • Eroğlu, S. ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Greene, J. C., Caracelli, V. J. ve Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274
  • Gül, K. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarına yönelik bir STEM eğitimi dersinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Hiğde, E., Öztekin, C. ve Şahin, E. (2017). Turkish pre-service science teachers' awareness, beliefs, values, and behaviours pertinent to climate change. International Research in Geographical and Environmental Education, 26(3), 253-263.
  • Kirman Bilgin, A. ve Şenel Çoruhlu, T. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının takım çalışması becerisini kullanabilme durumlarının belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(2), 476-492.
  • Küçük, S. ve Şişman, B. (2018). Pre-service teachers' experiences in learning robotics design and programming. Informatics in Education, 17(2), 301-320.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 85-116.
  • Law, K. M., Geng, S. ve Li, T. (2019). Student enrollment, motivation and learning performance in a blended learning environment: The mediating effects of social, teaching, and cognitive presence. Computers & Education, 136(2), 1-12.
  • Oluk A., Korkmaz, Ö. ve Oluk, H. A. (2018). Scratch’ın 5. sınıf öğrencilerinin algoritma geliştirme ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9(1), 54-71.
  • Özbek, V., Alnıaçık, Ü., Koç, F., Akkılıç, M. E. ve Kaş, E. (2014). Kişilik özelliklerinin teknoloji kabulü üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri: Akıllı telefon teknolojileri üzerine bir araştırma. International Review of Economics and Management, 2(1), 36-57.
  • Özçoban, E. ve Sait Özkul, A. (2019). Temel moti̇vasyon kaynaklarının gi̇ri̇şi̇mci̇li̇k eği̇li̇mi̇ üzeri̇ne etki̇si̇: Süleyman Demi̇rel Üni̇versi̇tesi̇ öğrenci̇leri̇ üzeri̇ne bi̇r araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(3), 813-828.
  • Öztürk, F. Ö. (2019). STEM uygulamalarına ilişkin görüşlerle bu uygulamanın bilimsel tutum ve fen öğretimi öz yeterlik inancı üzerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 1-38.
  • Papavlasopoulou, S., Sharma, K. ve Giannakos, M. N. (2018). How do you feel about learning to code? Investigating the effect of children’s attitudes towards coding using eye-tracking. International Journal of Child-Computer Interaction, 17, 50-60.
  • Piedade, J. M. N. (2021). Pre-service and in-service teachers’ interest, knowledge, and self-confidence in using educational robotics in learning activities. Educação & Formação, 6(1), 1-24.
  • Sırakaya, D. A. (2019). Programlama öğretiminin bilgi işlemsel düşünme becerisine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(2), 575-590.
  • Solomon, M. R. ( 2004). Consumer behavior: buying, having and being. New Jersey: Pearson/Prentice Hall.
  • Soypak, B. ve Eskici, M. (2023). Lise-ortaokul matematik, fen derslerinde robotik kodlama uygulamalarına yönelik araştırmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(3), 214-229.
  • Sürücü, A. ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(14), 253-295.
  • Şişman, B. ve Küçük, S. (2018). Ortaokul öğrencilerine yönelik Türkçe robotik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 19, 284-299.
  • Üzümcü, Ö. ve Erdal, B. (2018). Eğitimde yeni 21. yüzyıl becerisi: Bilgi işlemsel düşünme. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 1-16.
  • Velayutham, S., Aldridge, J. ve Afari, E. (2013). Students’ learning environment, motivation and self-regulation: A comparative structural equation modeling analysis. In Application of Structural Equation Modeling in Educational Research and Practice (pp. 115-133). Brill.
  • Yaman, F. ve Aşılıoğlu, B. (2022). Öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik farkındalık, tutum ve sınıf içi uygulama özyeterlik algılarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1395-1416.
  • Yao, M. (2011). On attitudes to teachers' code-switching in EFL classes. World Journal of English Language, 1(1), 19-28.
  • Ziaeefard, S., Miller, M. H., Rastgaar, M. ve Mahmoudian, N. (2017). Co-robotics hands-on activities: A gateway to engineering design and STEM learning. Robotics and Autonomous Systems, 97, 40-50.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilber Polat

Uğur Başarmak 0000-0002-2762-1806

Umit Demiral 0000-0003-3873-7019

Proje Numarası 21557
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2023
Kabul Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Polat, D., Başarmak, U., & Demiral, U. (2023). Öğretmen Adaylarının Kodlama Eğitimine Başlama Referansları, Tutum Bileşenleri ve Motivasyon Kaynakları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 29-54.