ÖZ
Giriş ve amaç; günümüzde sosyal medya bireyler ve kuruluşlar tarafından yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Özellikle sağlık alanında sosyal medya hem sağlık profesyonelleri hem de hastalar arasında iletişimdeki boşlukları doldurmanın bir yolu olarak giderek daha fazla kullanılmakta, etkileşim için yeni yöntem ve fırsatlar sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, ülkemizde EMRAM 7 seviyesindeki dört kamu hastanesi ile dört özel zincir hastanenin Twitter kullanım düzeylerini karşılaştırmaktır.
Gereç ve yöntem; Tanımlayıcı tipteki bu araştırmada, verilerin analizinde Python (3.9.12) programlama dili kullanılmıştır. Tweetlerin toparlanması ve tüm analiz işlemleri Python dili 3.9.12 versiyon numaralı ortamında gerçekleşmiştir. Twitler tqdm 4.63.0 versiyon numaralı araç ve snscrape (Versiyon: 0.6.2.20230320) kütüphanesi kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmalar 6.5.3 versiyon numaralı jupyter notebook yazılımı üzerinde, ön işleme adımları olarak verinin temizlenmesi, sadeleştirilmesi ve analizi amacıyla regex (Versiyon: 2023.6.3), nltk (Versiyon: 3.8.1), pandas (Versiyon: 1.5.3) kütüphaneleri kullanılmıştır. Son olarak veri görselleştirmede matplotlib (Versiyon: 3.7.1) kütüphanesi kullanılmıştır.
Bulgular; çalışmada devlet hastanelerinde acil servis hizmetleri ve hastane/poliklinik açılışlarının en fazla paylaşılan içerikler olduğu tespit edilmiştir. Özel hastanelerde ise kanser taraması (özellikle meme kanseri), kalp krizi, checkup hizmetleri ve alanında uzman sağlık profesyonellerinin klinik hizmeti vermeye başladığına ilişkin içeriklerin büyük yoğunlukta olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, ortalama cevap, retweet, beğeni, alıntılama ve görüntüleme sayıları bakımından devlet hastaneleri ve özel hastanelerinin istatistiksel olarak anlamlı derecede farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır
Sonuç; Sonuç olarak bu çalışmada hem devlet hem de özel hastanelerin Twitter'ı öncelikli olarak reklam amacıyla kullandığı tespit edilmiştir. Çalışmada EMRAM 7 seviyesinde olan hastanelerin tıbbi teknolojiler ve dijitalleşme konularındaki paylaşım sayılarının yok denecek kadar az oluşu dikkat çekmektedir.
Kaynakça
1. Abaidoo, B., Larweh, B. T. (2014). Consumer Health Informatics: The Application of ICT in Improving Patient-Provider Partnership for a Better Health Care. Online J Public Health Inform, 6(2), e188.
2. Abd-Alrazaq A, Alhuwail D, Househ M, Hamdi M, Shah Z. (2020). Top concerns of tweeters during the COVID-19 pandemic: infoveillance study. J Med Internet Res., 21, 22(4):e19016. doi: 10.2196/19016.
3. Akbolat, M., Amarat, M., Otyıldız N. (2019). Sağlık kurumları, paydaşları ile iletişimde twitter’i nasıl kullanıyor? Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(1): 181-190.
4. Alanzi, T., Alshahrani, B. (2018). Use of social media in the department of radiology at johns hopkins aramco healthcare in Saudi Arabia. J Multidiscip Healthc., 11, 583–9.
5. Alhassan, F. M. and AlDossary, S. A. (2021). The Saudi Ministry of Health’s Twitter Communication Strategies and Public Engagement During the COVID-19 Pandemic: Content Analysis Study. Jmır Publıc Health And Surveıllance, 7(7), e27942, 1-14. doi: 10.2196/27942
6. Alshakhs, F. and Alanzi, T. (2018). The evolving role of social media in health-care delivery: measuring the perception of health-care professionals in Eastern Saudi Arabia. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 11, 473–479.
7. Alshakhs, F. and Alanzi, T. (2018). The evolving role of social media in health-care delivery: measuring the perception of health-care professionals in Eastern Saudi Arabia. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 11 473–479.
8. Baloğlu, Ö. Ö. (2020). Hastanelerin diyalojik bir iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımı: Konya’daki kamu hastaneleri ve özel hastaneler üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1127-1152.
9. Batu, M., Şentürk, Z. A., Tos, O. (2020). Health communıcatıon on socıal medıa: An analysıs on the twıtter use of the mınıstry of health ın terms of publıc relatıons models. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 8 (2), 805-828
10. Courtney, K. (2013). The use of social media in healthcare: organizational, clinical, and patient perspectives. Enabling health and healthcare through ICT: available, tailored and closer, 183, 244.
EMRAM Sosyal medya Twitter İçerik Analizi Dijital Hastaneler
YOK
Ahmet Deveci'ye katkılarından dolayı teşekkür ederiz.
ABSTRACT
Introduction and Objective: Today, social media is used extensively by individuals and organizations. Especially in the field of healthcare, social media is increasingly being used as a way to fill gaps in communication between healthcare professionals and patients, providing new methods and opportunities for interaction. The aim of this study is to compare the level of Twitter usage of four public hospitals and four private chain hospitals at EMRAM 7 level in Turkey.
Materials and Methods: In this descriptive study, Python (3.9.12) programming language was used to analyze the data. The collection of tweets and all analysis processes were carried out in Python language version 3.9.12. The tweets were obtained using the tqdm tool version 4.63.0 and the snscrape library (Version: 0.6.2.20230320). The studies were carried out on jupyter notebook software version 6.5.3, using regex (Version: 2023.6.3), nltk (Version: 3.8.1), pandas (Version: 1.5.3) libraries for data cleaning, simplification and analysis as pre-processing steps. Finally, matplotlib (Version: 3.7.1) library was used for data visualization.
Findings: The study found that emergency services and hospital/polyclinic openings were the most shared content in public hospitals. In private hospitals, on the other hand, content about cancer screening (especially breast cancer), heart attacks, checkup services and the start of clinic services by specialized health professionals were found to be the most shared content. It was also concluded that public and private hospitals differed statistically significantly in terms of the average number of replies, retweets, likes, quotes and views.
Conclusion: In conclusion, this study found that both public and private hospitals use Twitter primarily for advertising purposes. It is noteworthy that the number of posts on medical technologies and digitalization by hospitals at EMRAM 7 level is almost negligible.
1. Abaidoo, B., Larweh, B. T. (2014). Consumer Health Informatics: The Application of ICT in Improving Patient-Provider Partnership for a Better Health Care. Online J Public Health Inform, 6(2), e188.
2. Abd-Alrazaq A, Alhuwail D, Househ M, Hamdi M, Shah Z. (2020). Top concerns of tweeters during the COVID-19 pandemic: infoveillance study. J Med Internet Res., 21, 22(4):e19016. doi: 10.2196/19016.
3. Akbolat, M., Amarat, M., Otyıldız N. (2019). Sağlık kurumları, paydaşları ile iletişimde twitter’i nasıl kullanıyor? Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(1): 181-190.
4. Alanzi, T., Alshahrani, B. (2018). Use of social media in the department of radiology at johns hopkins aramco healthcare in Saudi Arabia. J Multidiscip Healthc., 11, 583–9.
5. Alhassan, F. M. and AlDossary, S. A. (2021). The Saudi Ministry of Health’s Twitter Communication Strategies and Public Engagement During the COVID-19 Pandemic: Content Analysis Study. Jmır Publıc Health And Surveıllance, 7(7), e27942, 1-14. doi: 10.2196/27942
6. Alshakhs, F. and Alanzi, T. (2018). The evolving role of social media in health-care delivery: measuring the perception of health-care professionals in Eastern Saudi Arabia. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 11, 473–479.
7. Alshakhs, F. and Alanzi, T. (2018). The evolving role of social media in health-care delivery: measuring the perception of health-care professionals in Eastern Saudi Arabia. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 11 473–479.
8. Baloğlu, Ö. Ö. (2020). Hastanelerin diyalojik bir iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımı: Konya’daki kamu hastaneleri ve özel hastaneler üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1127-1152.
9. Batu, M., Şentürk, Z. A., Tos, O. (2020). Health communıcatıon on socıal medıa: An analysıs on the twıtter use of the mınıstry of health ın terms of publıc relatıons models. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 8 (2), 805-828
10. Courtney, K. (2013). The use of social media in healthcare: organizational, clinical, and patient perspectives. Enabling health and healthcare through ICT: available, tailored and closer, 183, 244.
EMRAM Social media Twitter Content Analysis Digital Hospitals
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |