Modernization/westernization attempts, which have gained
momentum from “Tanzimat Reform Era” in Ottoman Empire, substantially have
affected political, social, cultural and educational policies that occurred in
Republic period. Specifically, political tendencies and structural character of
modern Turkey had been more determinative in the construction of education.
When we look at historical development of religious education in Turkey,
together with various and rich experiences, it has been seen that political and
ideological interferences had significant influences on religious courses in
schools. At the same time, laic/secular, positivist and national character of
education, which has been imposed by republic regime, had effects on the
religious courses curriculums. Along with teaching about Islam, other religions
and beliefs, republic ideology had tried to reflect its religious
understanding, which gave importance and tried to adopt, on religious courses
curriculums. This study aims to examine the topic within the scope of those
questions: What is the general framework of state-religion relations from
Ottoman Empire to nowadays? How modernization/westernization processes carried
a mentality to Republic of Turkey? What sort of educational policies were
implemented in the context of secular state policy? and how secular educational
policies, which were applied in the process of construction of Modern Turkey,
affected religious education and religious courses curriculums?
Religious Course Curriculum Religious Course Religious Culture Religious Education Religious Teaching
Osmanlı’da
Tanzimat Dönemi’nden itibaren hız kazanan modernleşme/batılılaşma girişimleri,
Cumhuriyet Türkiye’sinde gerçekleşen siyasi, sosyal, kültürel ve eğitim alanındaki
politikaları büyük oranda etkilemiştir. Özellikle eğitimin inşasında siyasal
eğilimler ve yeni devletin yapılanma karakteri çok daha belirleyici olmuştur.
Türkiye’de din eğitiminin tarihi sürecine baktığımızda birbirinden farklı ve
zengin bir deneyim göze çarpmakla birlikte okullardaki din derslerine siyasi ve
ideolojik müdahalelerin önemli etkilerinin olduğu görülmektedir. Türkiye’de
özellikle Cumhuriyet rejiminin eğitime yüklediği laik/seküler, pozitivist ve
ulusal karakterin din dersi programları üzerinde etkili olduğu anlaşılmaktadır.
İslam, diğer dinler ve inançlar hakkında bilgiler verilmesi yanında özellikle
Cumhuriyet ideolojisi, önemsediği ve benimsetmeye çalıştığı din anlayışını, din
dersi programlarına yansıtmaya çalışmıştır. Bu kapsamda çalışma şu sorular
kapsamında meseleyi incelemeyi amaçlamaktadır: Osmanlı’dan günümüze devletin
din ile ilgili ilişkilerinin genel çerçevesi nedir? Modernleşme/batılılaşma
süreçleri Cumhuriyet Türkiye’sine nasıl bir zihniyet taşımıştır? Cumhuriyet
döneminde laik devlet politikası bağlamında ne tür eğitim politikaları ortaya
konulmuştur? Ayrıca Modern Türkiye’nin
inşa süreçlerinde uygulanan laik eğitim politikaları Türkiye’de özellikle din
eğitimini ve din dersi programlarını nasıl etkilemiştir?
Din Eğitimi Din Dersi Din Kültürü Din Dersi Öğretim Programı Din Öğretimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 36 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.