The purpose of this study was to examine the mataphoric conceptualization of fairplay
by sports stakeholders Participants were 402 individuals from sport related
professions such as coach, athlete, instructor, manager, and student. Participants
were asked to reveal the single metaphor they had in their minds in terms of the
concept of fairplay by the prompt “Fairplay is like ___________ because ________ .”
A mixed research design was used in this study. Quantitative data were reported
descriptively. 23 valid metaphors were analyzed by content analysis and 3 conceptual
categories were identified. The conceptual categories were: “fairplay as a value”,
“fairplay as social interaction”, and “fairplay as a right”, respectively. Content analysis
revealed that participants mostly used metaphors related to values in life. In addition,
there were differences in conceptualization of fairplay according to profession and
gender. Metaphors seem to be an effective tool to comprehend the concept of
fairplay
Bu araştırmanın amacı, spor paydaşlarının (antrenör, sporcu, öğretim elemanı,
yönetici ve öğrenci) “fairplay” ifadesine ilişkin kavramların, metaforlar aracılığı ile
ortaya çıkarılmasıdır. Katılımcılar 402 kişiden oluşmaktadır. Verilerin toplanabilmesi
için her katılımcıya “Fairplay ___________ gibidir, çünkü _________ ” cümlesini
içeren bilgi formu verilmiş ve akıllarına gelen ilk metaforu gerekçesiyle yazarak
boşlukları doldurmaları istenmiştir. Bu araştırmada karma araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiş, nicel veriler ise
betimsel istatistikler kullanılarak sunulmuştur. Elde edilen bulgularına göre katılımcılar
23 adet geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından üç
farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bunlar sırasıyla: “bir değer olarak
fairplay”, “sosyal etkileşim olarak fairplay” ve “bir hak olarak fairplay” kategorileridir.
Analiz sonuçlarına göre fairplay ifadesi ile katılımcıların çoğunlukla değerler
sisteminde yer alabilecek kavramlar ürettiği sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, fairplay
ifadesinin uğraşı alanları ve cinsiyetlere göre farklı olarak algılandığı ve buna göre
kavramlaştırıldığı belirlenmiştir. Metaforların fairplay kavramını anlamak için etkili bir
araç olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 2 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |